Nu ska inte jag komma här och domdera, men jag tycker 54 liter är något litet. Paletter tar gärna stort revir, och blir mycket aggressiva när de har rom och yngel. Jag hade Paletter i mitt 100 liters, där hanen var ganska stor och biffig. De lekte inte alls, visade inte ens något tecken på att vilja leka det halvåret de gick i 100 litern.
Jag gjorde ombyggnationer och flyttade paletterna till ett större, det tog bara några dagar, så var de i full gång med leken. Men de tog revir i halva akvariumet på drygt 200 liter.
Jo det är sant de måste ju trivas från början också, själv har jag inga problem med att få dem att leka i mitt 112L kar och jag har även begränsat området för paletternas revir med javaormbunkar runt grottan, sedan tycker jag inte att de är så himla agressiva visst jagar de bort fiskar som kommer nära men mer än så är det inte,,,,kanske bara jag som har upplevt detta, finns väl mer agressiva par hehe:D
och visst helst skulle de gå ensamma i ett så litet kar men det ska väl gå beroende på hur agressiva de blir men försök begränsa deras revir så mycket som möjligt så du inte sätter grottan i mitten av karet och att du vinklar själva öppningen till grottan åt ett håll där de inte kommer ha översikt över hela karet:)