Paletter vill inte leka :(

#1 - 21 februari 2010 10:54
Hejsan!

Jag har haft mitt palettpar i säkert en månad nu. Honan är ganska ordentligt mycket mindre än hanen och gör allt hon kan för att denne Big Papa ska se henne. Magdans, sprakande färger, you name it.

Men han är surgubben nr 1, jagar iväg henne, åt upp alla mina kardinaler och är nu i full färd med att käka upp alla växter i karet.

Läser andras trådar om hur lätt det är att få dem att leka. Jag kanske är en idiot men varför lyckas inte mina fiskar? Vad gör jag för fel!? :(:confused:
#2 - 21 februari 2010 11:23
Det kanske är något fel på hannen.
Alla kanske inte vill leka.
Testa med en till i så fall.
#3 - 21 februari 2010 11:46
Ja kanske det, men finns det inga knep man kan ta till först, innan man byter ut honom? :S
#4 - 21 februari 2010 12:10
Samma sak hände för mig, tills jag läste en bra sak på nätet.

Testa att göra 25% vattenbyten i 3 - 4 dagar med kallt vatten för att simulera regnperiod så ska du se att de kommer igång rätt snabbt och höj gärna värmen till 26 - 27 grader :) funka för mig iaf
#5 - 21 februari 2010 12:35
Halloj Brännmanet!
Paletter är "lätta" men behöver, som alla andra fiskar, rätt betingelser för att trivas.
Hur strort är ditt kar, hur är det inrett, vilka andra fiskar går ditt palett-"par" med?
Innan du ställer om parametrarna, alltså försöker trigga hanen med att släppa ner ytterligare en hane o.s.v. så kan det vara käckt att skapa så rätta förutsättningar i karet som det bara går, då brukar det oftast inte vara några direkta svårigheter att få paletter att skapa revir, para ut, leka och vårda sina yngel.
Berätta lite om ditt kar, kanske du kan lägga upp en bild - så kan vi säkert komma med lite råd om hur du kan förbättra situationen för dina paletter.:)
#6 - 21 februari 2010 19:14
Ja det skulle jag kunna testa :) Jag bytte vatten igår så jag får väl hålla trenden igång ^^

Jag har ett 54l där de går i stort sett själva, tre guldbarber som överlever allt har de som sällskap, samt en mal och en ål. Jag har mest Javaormbunkar och två rötter (varav en är ihålig och bildar en liten grotta) har även tänkt att skapa en grotta av en kokosnöt. Gruset är ganska stort, vilket jag har läst inte är så bra. Tror ni att det spelar stor roll? :s
#7 - 22 februari 2010 05:38
Ja det skulle jag kunna testa :) Jag bytte vatten igår så jag får väl hålla trenden igång ^^

Jag har ett 54l där de går i stort sett själva, tre guldbarber som överlever allt har de som sällskap, samt en mal och en ål. Jag har mest Javaormbunkar och två rötter (varav en är ihålig och bildar en liten grotta) har även tänkt att skapa en grotta av en kokosnöt. Gruset är ganska stort, vilket jag har läst inte är så bra. Tror ni att det spelar stor roll? :s

Ja det är viktigt att det finns en grotta till dem annars blir det rätt svårt gärna två st också så de har lite att välja mellan
#8 - 22 februari 2010 07:09
Okej, then a grotta it is! Sätter pappa i arbete med att klyva nöten snarast! Hur stor vill de ha den ungefär tror ni?
#9 - 22 februari 2010 07:46
Nu ska inte jag komma här och domdera, men jag tycker 54 liter är något litet. Paletter tar gärna stort revir, och blir mycket aggressiva när de har rom och yngel. Jag hade Paletter i mitt 100 liters, där hanen var ganska stor och biffig. De lekte inte alls, visade inte ens något tecken på att vilja leka det halvåret de gick i 100 litern.
Jag gjorde ombyggnationer och flyttade paletterna till ett större, det tog bara några dagar, så var de i full gång med leken. Men de tog revir i halva akvariumet på drygt 200 liter.
#10 - 22 februari 2010 08:36
ciklidtok skrev:
Nu ska inte jag komma här och domdera, men jag tycker 54 liter är något litet. Paletter tar gärna stort revir, och blir mycket aggressiva när de har rom och yngel. Jag hade Paletter i mitt 100 liters, där hanen var ganska stor och biffig. De lekte inte alls, visade inte ens något tecken på att vilja leka det halvåret de gick i 100 litern.

Jag gjorde ombyggnationer och flyttade paletterna till ett större, det tog bara några dagar, så var de i full gång med leken. Men de tog revir i halva akvariumet på drygt 200 liter.

Jo det är sant de måste ju trivas från början också, själv har jag inga problem med att få dem att leka i mitt 112L kar och jag har även begränsat området för paletternas revir med javaormbunkar runt grottan, sedan tycker jag inte att de är så himla agressiva visst jagar de bort fiskar som kommer nära men mer än så är det inte,,,,kanske bara jag som har upplevt detta, finns väl mer agressiva par hehe:D

och visst helst skulle de gå ensamma i ett så litet kar men det ska väl gå beroende på hur agressiva de blir men försök begränsa deras revir så mycket som möjligt så du inte sätter grottan i mitten av karet och att du vinklar själva öppningen till grottan åt ett håll där de inte kommer ha översikt över hela karet:)
#11 - 22 februari 2010 17:36
Ja jag tänkte också att 54l är lite väl litet men han i fiskaffären sa att det nog skulle fungera ändå, och de går ju praktiskt taget själva, nu när hannen ätit upp alla mina kardinaler xD Jag testar kallvattenbyten och fixar en grotta till dem snarast så får vi se vad som händer.
#12 - 22 februari 2010 20:48
Det finns nog både de som är aggressiva och de som är väldigt timida...Så är det ju med de flesta arter skulle jag tro. De paletter jag har haft, har oftast varit revirhävdande och aggressiva....men endast när de har varit i lektagen....aldrig annars...

Men prova med kallvattenbyten du, och se vad som händer...:)
#13 - 23 februari 2010 06:19
Ja jag tänkte också att 54l är lite väl litet men han i fiskaffären sa att det nog skulle fungera ändå, och de går ju praktiskt taget själva, nu när hannen ätit upp alla mina kardinaler xD Jag testar kallvattenbyten och fixar en grotta till dem snarast så får vi se vad som händer.

Du ska aldrig lita på vad de säger i en affär för där vill de bara sälja sina fiskar resten skiter de flesta i( drar inte alla över ett streck) bästa är ju innan man köper en fisk att kolla runt och läsa så mycket som möjligt om deras behov mm.

Ha i en grotta så fort som möjligt, annars kommer hanen bli grining på honan när hon inte ''godkänner'' hans revir viktigt viktigt :D
#14 - 23 februari 2010 19:41
Du ska aldrig lita på vad de säger i en affär för där vill de bara sälja sina fiskar resten skiter de flesta i( drar inte alla över ett streck) bästa är ju innan man köper en fisk att kolla runt och läsa så mycket som möjligt om deras behov mm.

Ha i en grotta så fort som möjligt, annars kommer hanen bli grining på honan när hon inte ''godkänner'' hans revir viktigt viktigt :D

Godkänner hans revir? Just nu håller de sig lite i varsinn ände av kart, fast vattenbterna verkar ha gjort susen :p Honan är alldeles till sig och hanen verkar också mer intresserad. Pappsen fixar till nöten nu så ska jag koka den och sedan göra ett vattenbyte till. Hoppas det går vägen!
#15 - 23 februari 2010 21:09
Lycka till:) Tala gärna om hur det går....:)
#16 - 23 februari 2010 21:59
Har grejat grottan nu, honan blev överförtjust och flyttade in direkt. Hon jagar bort alla nyfikna guldbarber som vill ta sig ett smakprov på nöten och har lagt in en högre växel i utfärgandet. Hannen är nyfiken, men ännu inte inlfyttningsredo. Kanske han vill ha en tvåvångingsnöt? Vattenbyte snarast och håller tummarna för att min honas förförelsekonst skall lyckas till sist!
#17 - 25 februari 2010 18:32
Kul, vilken dag som helst kommer de förmodligen att leka:d
#18 - 3 mars 2010 11:02

Jag har ett 54l där de går i stort sett själva,

Mina paletter lekte första gången i ett 54 liters där de bodde själva. De verkade faktiskt rätt nöjda :d (nu bor de större, men ynglen blev uppätna sist, och nu verkar hanen inte vara på humör :confused: )

Annons