Paletter och pH

HazelCR
#1 - 14 december 2004 11:03
Jag har läst för länge sedan att pH:et påverkar könsfördelningen för paletter. Är det någon saom har provat mixtrat med det? Om ja, när måste man mixtra, kan man höja pH:et efter romläggning och på så sätt få fler honor eller är det så att man måste ha rätt pH redan före lek t.o.m. långt före lek.
Räcker det med 6,5 och 7,5 eller måste variationen vara större än så.
HazelCR
#2 - 27 december 2004 14:48
Finns det inte någon som har mixtrat med surhetsgraden? Om ja, så skriv gärna. Om nej, så skriv ändå!

Kan det vara så att det här inte är sant? En gammal uppgift som råkat fastnat i en akvariebok, som sedan plankas av i nästa och nästa?

Iaf jag har tre par på G. De måste växa på sig lite först. Sedan får väl jag testa.
#3 - 29 december 2004 12:00
hallå. jag har hållt på en hel del med palett ciklider. Ph kan ändra könen på dom.. kommer inte i håg vilket som gav vad. men d är bara å tästa.

lycka tilL!
#4 - 29 december 2004 12:20
Lågt pH ger flest hanar och högt pH ger flest honor.
#5 - 29 december 2004 12:54
Hej om du fått en kull och det var lågt pH skall du efter at den kullen är kläckt se till att höja ditt pH så att du har ett jämnt högre pH innan de fäster nästa kull ägg på så sätt kan du mixtra med olika kön, jag har märkt att om man har ljuset mer på vid lågt pH så får hanarna finare färger på sina yttre delar av fenor????
Skall du ha ett lite högre pH lägg ner krossad kalk sten stoppad i en nylon strumpa så får du upp pH.

Gott Nytt År
HazelCR
#6 - 29 december 2004 16:07
Jaaaaa, det fanns någon som hade mixtrat lite. Jo, jag ska testa själv tids nog.
#7 - 6 januari 2005 16:08
[QUOTE=HazelCR]Jag har läst för länge sedan att pH:et påverkar könsfördelningen för paletter. Är det någon saom har provat mixtrat med det? Om ja, när måste man mixtra, kan man höja pH:et efter romläggning och på så sätt få fler honor eller är det så att man måste ha rätt pH redan före lek t.o.m. långt före lek.
Räcker det med 6,5 och 7,5 eller måste variationen vara större än så.[/QUOTE]
Hurvida pH´t ändrar könsfördelningen låter jag vara osagt; men att tempen
kan orsaka variationer känner jag till. Hur som haver så trivs de flesta
paletter (pelvicachromis) inom intervallet 6,5-7,5. De skiljer sig i odlingssynpunkt ganska reält mot de S.Am. dvärgcikliderna, som nästan alla föredrar ett mjukt vatten(max 100uS) och ett pH på 5,5-6,5.

Annons