Paletter och fjärilar?

#1 - 17 januari 2007 20:47
Hej hej! Funkar paletter med fjärilar eller blir det bråk? har fastnat för fjärilar men de verkar inte gå så bra för mig... ett av mina par har dock lekt men äggen försvann och nu drabbas alla av en konstig sjukdom.. funderar på att byta ut dem mot paletter eller göra om akvariet till fjärilarnas fördel. Har nu mollys och platys och gurmais också... inklusive några pansar malar och fyra sugmalar.. läst att fjärilar gillar neontretror? sj gör jag inte det..[:o]

Fundersam...:confused:
#2 - 17 januari 2007 22:41
Hur stor är baljan?
#3 - 18 januari 2007 16:54
54l men jag har tagit beslutet att göra ett försök till med fjärilarna så jag satsar på dem... har nu två guramis och nio malar som ska bo med dem hade jag tänkt.. hur ska man helst inreda för att de ska trivas? :D
#4 - 18 januari 2007 19:59
Sorry att jag kapar din tråd lite, hoppas det är OK :)

Det jag undrar över är om det går att ha ett palettpar tillsammans med 2-3 fjärilar i ett 200 liters eller är det stor risk att paletterna jagar ihjäl fjärilarna när (och om) de får yngel?
#5 - 18 januari 2007 20:02
I 200 liter kan det kanske funka, med tillräckligt med växter och gömställen. Men i ett 54-liters, njaa... Paletter kan bli rätt tuffa när de leker. Och fjärilar verkar funka ungefär som små hundar, tror jag, de tror de är jättestora och jättefarliga, och åker på stordäng [B)]

Hade en fjärilshane som bråkade med en halvvuxen, men ändå dubbelt så stor, blåciklidhane. Fjärilen fick ett sår i sidan efter ett tag, och lugnade ner sig, förmodligen fick blåcikliden nog.
#6 - 18 januari 2007 20:17
mmm men om man har jätte mycket gömställen och så? tänkte göra en grotta i ena hörnet och lägga platta stenar i det andra? de skulle isåfall gå tillsammans med ett dv.gurami par och några malar:confused:
#7 - 18 januari 2007 20:40
Pansarmalar har inte funkat nå´t vidare med lekande paletter för mig, i ett 75-liters. Malarnas fenor ser inte så roliga ut då.

Nättetror vet jag inte hur de funkar i ett 45-liters, de är ju rätt kraftigt byggda.
#8 - 19 januari 2007 15:51
Micke_A skrev:
Pansarmalar har inte funkat nå´t vidare med lekande paletter för mig, i ett 75-liters. Malarnas fenor ser inte så roliga ut då.

Nättetror vet jag inte hur de funkar i ett 45-liters, de är ju rätt kraftigt byggda.

okej men jag har ett 54l så då funkar det kanske?
#9 - 19 januari 2007 17:10
Menade 54-liters, skrev fel :p

Paletter kan som sagt vara rätt tuffa. Men det kan kanske funka.
#10 - 20 januari 2007 13:37
Okej tack! Funderar på om jag vågar pröva? Ska nog testa med fjärilarna först och se om jag kan få dem att leva lite längre. men jag får vl bygga upp en grotta i ena hörnet och sätta in massor av växter och sånt.. Nu har ajg fastnat för Amandatetran! superfin!:D

Annons