Har haft några Palett par som lekt och fått yngel. Det ena paret klarade av att fixa yngel efter andra försöket. Medans ett par jag hade fick försöka fem gånger innan dom klarade av det. Jag tror att dom kan käka upp rommen oxå om dom ser att den inte är bra t.ex möglar. Så som Ni har skrivit ha tålamod...!
Kullarna tycker jag kan variera väldigt i antal, från kanske 10st till 100st har jag erfarenhet av. Beror väl på förhållanden i "burken" och hur duktiga föräldrarna är...!?
Sedan under uppväxt så är det väl oxå tillgång på mat som kan inverka då jag i ett fall inte matade med något alls. Utan dom fick "beta" av det som fanns. Det akvariet var dock väl inkört. Men det gick ganska bra, det blev väl ca 15st som växte upp. Det var ett akvarium på drygt 100l och bara ett par svärbärare som sällskap (?) eller ska vi säga som fick lite stryk då och då... Men det klarade dom av utan skador.
Tar man upp ynglen tidigt så har jag klarat flera som fått växa upp än om man låter dom gå kvar hos föräldrarna. Men det är roligast att låta dom gå tillsammans åtminstone tills dom ska leka igen. Vilket har tagit ca: 1 månad för mig i regel.
Vill man påskynda deras uppväxt så har jag ibland sprutat ner lite nykläckt artemia, duschat över de små några gånger om dagen. Här tycker jag att det funkar med lite av varje som dom kan mumsa på. Äggula (hårdkokt) eller yngel foder som jag låtit blötas upp och sjunka ner över dom. Bara det är smått nog så brukar det gå bra! Jag har börjat att mata så snart man ser föräldrarna "valla" dom runt i karet. Lite försiktigt första tiden kanske sedan efterhand som ynglen gör större "utflykter" så är det inga problem.
Lycka till !
/Magnus