När de leker blir de aggressiva, för de vill ju inte att andra fiskar kommer nära deras yngel. Och då kan ju små guppys (särskilt långsamma slöjguppyhanar) råka illa ut.
Två honor, min första tanke är varför? Då försvinner ju nästan all tjusningen med att ha ciklider, det vill säga att få yngel, och studera deras yngelvård :) Jag har en ensam Pelvicachromis sacrimontishona i ett akvarium (har en hane som går ensam med sina yngel i ett annat akvarium, eftersom den honan dog, så jag kan inte sätta ihop dem än), och visst, hon är inte rabiat på nå´t sätt, men hon verkar lite kaxig mot de andra fiskarna (bl.a sajica, eldbuk, nyckelhålsciklid, mosaikgurami) faktiskt. Två honor skulle nog vara i luven på varandra en del tror jag. Bland vissa arter händer det att två honor "leker" tillsammans och lägger ägg, men det blir ju såklart inget. Vet inte hur paletter funkar i det fallet, jag har aldrig haft bara två honor. Och trivas kan de säkert göra, men de får ju inte utlopp för sina lekdrifter, och kan nog bli romstinna ändå.