Paletter i 90 liter?

#1 - 18 december 2003 18:39
Tänkte avveckla mitt sällskapskar till förmån för Malawi.
Jag skulle dock vilja behålla mina "Nigera Red" paletter samt några tetror.

Skulle det funka att hålla dessa i ett 90liter-kar.

Har ett 90 liter stående i garderobe. Bottenytan är 65x35cm

Tänkte även om jag skulle skaffa 10st Svarta Neontetror och några Ottocinclus. Ev någon ansistrus.

Skulle detta funka?
#2 - 18 december 2003 18:47
Ja, det skulle säkert funka fint. Palleter är väldigt fredliga fiskar om det inte kommer flera hanar i ett litet kar. Men ett par utav palleter skulle funka fint, men dom är ju eperter på att föröka sig. Men det är ju bara kul..
Ha de
#3 - 18 december 2003 18:50
Fredliga å fredliga hehe...brukar vara fullt slagsmål mellan mitt palettpar och mina Thomasipar....men så länge dom inte har yngel är dom fredliga.

Varför jag undrade var att det stod 80cm och 120liter minimun här på Zoopet.
#4 - 18 december 2003 18:58
Ursprungligen skickat av Datate

Tänkte avveckla mitt sällskapskar till förmån för Malawi.

Jag skulle dock vilja behålla mina "Nigera Red" paletter samt några tetror.

Skulle det funka att hålla dessa i ett 90liter-kar.

Har ett 90 liter stående i garderobe. Bottenytan är 65x35cm

Tänkte även om jag skulle skaffa 10st Svarta Neontetror och några Ottocinclus. Ev någon ansistrus.

Skulle detta funka?

I ett kar med så liten yta så kommer dom andra fiskarna få ordentligt med stryk när paletterna har rom och yngel. Ha alltså endast paletterna i karet.
#5 - 18 december 2003 19:00
Så inga algätare eller tetror då tycker du?
#6 - 19 december 2003 15:17
Jag har haft ett palettpar med yngel i ett 112-liters med måtten 80*35 och trots att jag tillslut hade extremt mycket gömställen och tät växtlighet så fick dom andra fiskarna ta ordentligt med stryk (med dödsfall som följd). I mitt 240-liters (120*40) fungerar det dock bra.

Jag tycker därför att du i ett såpass litet kar ska nöja dig med endast palettparet alternativt försöka skaffa ett större kar ifall du har möjlighet. Måste säga att det är roligast att ha dom med andra fiskar eftersom man då får se deras fina yngelvård när dom vallar runt ynglen i karet och jagar bort andra fiskar som kommer för nära.
#7 - 19 december 2003 15:23
Överdriver zoopet i sina artbeskrivningar när dem anger hur stort akvariet skall vara?
#8 - 19 december 2003 15:34
Hej
Du har läst om vanliga paletter. (Pelvicachromis pulcher) Den art som du har Pelvicachromis taeniatus "Nigeria-Red" blir några centimeter kortare och är lugnare till temperamentet. Om du inte har någon annan ciklid tillsammans med den så tror jag inte att det blir några problem. Du kan ha några tetror tillsammans med den. Några Ottocinclus får också plats. Om du vill kan du byta ut tetrorna mot en grupp växtlekande killis. Finns flera arter som kommer från samma område som "Nigeria-Red"

Guy
#9 - 19 december 2003 16:56
Jo, det är ju som sagt inte den vanliga paletten, utan en liten specialare.

Köpa nyttär inte aktuellt då jag redan valt att stoppa mitt 290 i källaren oga utrymmesbrist. Kommer att köra 375 Malawi och 90 "något annat". Helst då mina vackra "paletter".
Funder på ett litet stim svarta neontetror.

Funderar även på att byta ottocarna mot Siamensis. Dom tål en del och är ganska snabba (om dom skulle behöva akta på sig).

Har ju läst ganska ofta att man skall ha någon form av "aggressionsavledare" när detgäller paletter. Då borde la ett par siamensis och några tetror vara bra?
Vill ju gärna få mina paletter att leka eftersom min handlare gärna ville byta in ynglen om jag fick några...

Annons