paletter

#1 - 16 december 2006 08:59
Mina paletter rensar under krukan ,kan det var yngel på gång ,de har haft ägg,men sedan dess inget hänt.Kanske skulle jag byta till en ny hane till den gamla honan och så tvärtom.ph-värdet är bra och allt annat. Är det någon som kan ge råd för det kan ju vara roligt att få yngel någon gång.[?]
#2 - 16 december 2006 11:54
om de verkar ha bildat ett par och rengör en lekgrop sammt har haft ägg är det inte långt kvar tills de klarar kullen. går de ensamma? många ggr så klarar paletter sina ägg och yngel om de har någon stimfisk att vakta på...
varför byta ut hannen?

lycka till !
#3 - 16 december 2006 13:19
jag har molly och 2 malar som är i karet,har haft dem snart ett helt år
#4 - 3 januari 2007 07:25
Bonnie skrev:
Mina paletter rensar under krukan ,kan det var yngel på gång ,de har haft ägg,men sedan dess inget hänt.Kanske skulle jag byta till en ny hane till den gamla honan och så tvärtom.ph-värdet är bra och allt annat. Är det någon som kan ge råd för det kan ju vara roligt att få yngel någon gång.[?]

Det har hänt mig också att palettcikliderna inte fick fram ynglen. Men för mig var det att de blev störda så jag satte grottan i ett lungt hörn och senare fick jag fram massor av yngel!
#5 - 8 januari 2007 18:22
Hej!
Jag har haft akvarium i snart 7 år ( ja ä 14 år ) och jag har börjat tröttna på guppy nu så jag skulle villja ha ett par ciklider och jag tyckte att palettciligerna värkade som om jag skulle klara av men kom men flera förslag tack :D
men här ä de frågorna jag kom med igentligen :D

¤ Hur stort akvarium behövs? ( hälst under 150 L )
¤ Villka fiskar kan man ha med palettcikliderna?
¤ Måste man ha typ ett "yngel akvarium" också?
¤ Villken är den minsta cikliden? ( jag haade nämneligen tänkt att skaffa ett 100 L men jag kan tänka mig något annat också om ni hjälper mig :D)
¤ Villka cyklider är enklast¤
¤ Några speciella grejer till akvariumet som man måste ha? Ex gråttor mm

tack på förhand :D om ni har lust så får ni super gärna skriva till mig e-post:::
[email]Ewe_Green@hotmail.com[/email]
#6 - 9 januari 2007 23:16
Ewe:D skrev:
Hej!

Jag har haft akvarium i snart 7 år ( ja ä 14 år ) och jag har börjat tröttna på guppy nu så jag skulle villja ha ett par ciklider och jag tyckte att palettciligerna värkade som om jag skulle klara av men kom men flera förslag tack :D

men här ä de frågorna jag kom med igentligen :D

¤ Hur stort akvarium behövs? ( hälst under 150 L )

¤ Villka fiskar kan man ha med palettcikliderna?

¤ Måste man ha typ ett "yngel akvarium" också?

¤ Villken är den minsta cikliden? ( jag haade nämneligen tänkt att skaffa ett 100 L men jag kan tänka mig något annat också om ni hjälper mig :D)

¤ Villka cyklider är enklast¤

¤ Några speciella grejer till akvariumet som man måste ha? Ex gråttor mm

tack på förhand :D om ni har lust så får ni super gärna skriva till mig e-post:::

[EMAIL="Ewe_Green@hotmail.com"]Ewe_Green@hotmail.com[/EMAIL]

Akvariumets storler bör minst vara 70-80 liter. Dock så beror det ju på
vilka andra fiskar du tänkt ha i. Mina paletter hade jag i 110liters med 2 mindre scalarer. Båda scalarerna dog tillslut av att paletterna bitit av deras
fenor vid yngelvaktandet. Så tänk om du ska ha nå mer fisk i karet

Yngelakvarium är överflödigt. Om du vill föda upp palett se till att det inte
finns så mycket hot i form av andra fiskar och mata rätt så kommer de att överleva. Dock brukar det ta ett par gånger innan päronen vet hur de vaktar sin avkomma ordentligt.

Finns rätt många små ciklider. Olika fjärilsciklider, kakaduaciklider, Apistogramma-släktet & paletter är relativt små och rätt enkla. Finns mycket mer mindre cilider också men detta är relativt lätta arter.

Se till att det finns ordentligt med grottor/gömmor och bra med växter som skydd.

Jag skulle inte ta palettciklider om du ska ha andra invånare. Mina var rena rama terrorister. I förhållande till storlek så är min Sebraciklider snällare.
#7 - 10 januari 2007 15:26
Tack!!!!

:D Tack!!
Supersnällt att du svarade mig. Tack jag ska ta ock tänka på det där med att kanske skaffa någon annan ciklid i stället :D Fjärilcikliden var super fin!!!

Tack så himla mycket

:D :D :D :D :D :D :D :D [:D] [:-44] [:-44] [:-44] [:-44]

Annons