Palettcilkid och fjärilciklid

#1 - 14 april 2007 14:51
kan dom funka att ha tillsammans,eller bör ja bara ha en en av dom?
Ha nyss fått ett till 250L,å tänkte höra mig för om dom gå att ha tillsammans?
Eller blir paletten för revirhävande?
#2 - 14 april 2007 15:04
Cold skrev:

Eller blir paletten för revirhävande?

Skulle tro det[B)] .
Det är ingen kombination som jag personligen skulle välja iaf.
#3 - 14 april 2007 15:10
Två olika fiskar i två helt olika värdsdelar har aldrig testat men det kanske går testa så får du se skulle aldrig personligen testa det.
#4 - 14 april 2007 15:19
okej,då vet jag.Vilken av dom tycker ni är bäst att ha?vill gärna ha dom som leker ofta,å får yngel ganska lätt.
#5 - 14 april 2007 15:22
Palettcikliden, men kolla om du inta kan hitta en lite ovanligare art, tex Kienke eller liknande som är hästlängder snyggare än den vanliga.
Kolla på min zoon så ser du hur de ser ut, lite dyrare i inköp men dels kan du kränga ynglen lättare och sedan räcker det att titta på dessa juveler;)!
#6 - 14 april 2007 15:57
jag tycker fjärilsciklider är mycket snyggare, men de är ju lite svårare att få yngel av...
#7 - 14 april 2007 16:25
ansjo skrev:
Palettcikliden, men kolla om du inta kan hitta en lite ovanligare art, tex Kienke eller liknande som är hästlängder snyggare än den vanliga.

Kolla på min zoon så ser du hur de ser ut, lite dyrare i inköp men dels kan du kränga ynglen lättare och sedan räcker det att titta på dessa juveler;)!
Ja den va fin,men ja vill hellst ha nån av palett eller fjärilen.:)
Hur mkt lättare är paletten än fjärilen?(kanske svårt att svara på:confused:?

smurfmats skrev:
jag tycker fjärilsciklider är mycket snyggare, men de är ju lite svårare att få yngel av...
På vilket sett e den svårare,går de inte,eller måste den ha vissa krav?

skulle hellst vilja ha båda,för dom e så fina..men men,svårt att bestämma sig vilken de blir.
Hur gör paletten med ynglerna,vaktar honan dom tills dom kan simma fritt,eller äter hon upp dom om man inte stoppa dom i en yngelkasse?Hur gör fjärilen som?
#8 - 14 april 2007 16:34
det jag känt med fjärilen är att det är ganska lätt att få den att leka men att få upp rommen till frisimmande yngel är desto svårare, har lyckats med det en gång av många många ggr. även de som lyckades bli frisimmande i nån vecka blev uppkäkade av föräldrarna...
#9 - 14 april 2007 16:49
okej,men om man tar dom till en yngel kasse då?hur e det med paletten då? Är den mycke lättare?leker dom oftare?
#10 - 14 april 2007 17:01
för ja ha en kopis som ha ett fungerande på av palettciklid,ha ha sagt att när de bli yngel så kunde ja ta några om jag ville.men hur se man skillnad på så pass småa om de e hona eller hane?
#11 - 14 april 2007 17:36
nu va de dött:)
#12 - 14 april 2007 17:55
Det är inte lätt att se skillnaden innan de är minst 2-3 cm. Sedan i en kull blir det ca 90% antingen honor eller hannar, beror på vilket pH fisken leker i. Det bästa är om du kan se vad det är för kön på din kompis yngel och sedan köper du den andra i zoobutiken, på så sätt får du mindre risk att de är släkt.
De leker lätt och sköter oftast om sina ungar exemplariskt och det kan annars bli ett problem att bli av med ungarna.
#13 - 14 april 2007 18:05
okej,gå de att ha kampfiskar å guppy med dom? om de gå finns risken att ynglerna blir uppätna eller skyddar paletterna dom tillräckligt?
#14 - 14 april 2007 18:13
Du bör inte ha vanliga Guppy tillsammans med Kampfisk då ungfödarna antagligen kommer att få stryk av kampisen.
Hur kampfisk och palett går ihop vet jag inte, men guppy och palett funkar fast det kommer att gå åt ett och annat guppyyngel;)
Paletten kommer att hålla de flesta fiskar borta från sina yngel, men tetror kan samarbeta och decimera antalet yngel ganska fort.
#15 - 14 april 2007 18:20
Hahah,ja ber så hemskt mkt om ursäkt :) ja mena svärdbärare,inte kampfisk..hehe va nog i andra tankar:D:D så de kan gå
#16 - 14 april 2007 18:22
Jo det funkar men som sagt kommer det antagligen att försvinna lite yngel från ungfödarna.
Jag har själv haft ungfödare tillsammans med mina Kienke och de rörde aldrig ett enda yngel (vad jag såg:p ).
#17 - 14 april 2007 18:37
jahaa,va bra:) men om ja ska ta en fisk av min kompis hur stor kan den va då?för affären ha nog knappast så liten,finns risken om de är jätte stor skillnad att den större kan ta ihjäl den mindre?
#18 - 14 april 2007 18:49
Risken finns om de är väldigt olika i storlek, hannen kanske vill leka men honan är för liten att fatta vad han håller på med och då får hon pisk.
Om du tar en fisk från kompisen så bör den vara runt 2-3 cm och om det är en hona så kan hannen vara runt 3-4 cm från affären, om inte din polare har av båda könen och du då väljer att ta ett par från honom.
#19 - 14 april 2007 19:01
ansjo skrev:
, om inte din polare har av båda könen och du då väljer att ta ett par från honom.

Ja de e ju bra om de gå,men se man skillnad lätt då dom e små?ha du nån bild på hona / hane i liten storlek?
#20 - 14 april 2007 19:07
Nej det har jag inte, men honorna blir ganska snart lite rödfärgade på buken, lite kortare och fylligare medans hannarna är lite längre i formen och blekare i färgen.
Hur stora är de som du tittat på?
#21 - 14 april 2007 19:13
ansjo skrev:

Hur stora är de som du tittat på?

i butik?
#22 - 14 april 2007 19:14
Nej din polare.
#23 - 14 april 2007 19:18
jaha,nä hon ha inte fått än(tro ja iaf,va ca en vecka sen ja hörde av han)men sist ja va där sa han att dom lekte.
#24 - 14 april 2007 19:21
OK, ska du ha paletter denna sidan sommaren så är det bara att pallra dig iväg till akvarieaffären för det kommer att ta tid innan de är i storlek så du kan norpa ett par;).
#25 - 14 april 2007 19:31
okej...ja de bli väl akvarieaffären då,är 50-90kr(ang storlek)dyrt på paletter?
Dom få in flera fiska nu till veckan(ha ringt å kollat)å då frågade jag (imorrse)om de gick att ha palett med fjärilciklid,han sa att de gå hur bra som hellst,men som ja fatta de så funka de inte så bra.
#26 - 14 april 2007 20:17
ha du nå tipps på bra å fina flytväxter? ha funderat på pmdd,ska ja ta isf st 4st portionsförpackning 142kr? karet va ju på 250L,isf hur länge räcker det?

Edit: hur e guppyn/svärdbärarna med sina yngel?äter dom upp dom eller försvara dom dom???tro inte ja ha frågat
#27 - 14 april 2007 22:19
Det kan funka med paletter och fjärilar, men det är ingen kombination som jag skulle testa. Fjärilarna är lite svårare fisk att hålla och kanske lite för veka mot paletterna om de har rom eller ungar.
Priset som du angav är ganska ordinarie, de brukar ligga runt 50:-/st och uppåt beroende vilken palett det är samt storlek på dem.

Flytväxter är jag helt körd på då jag kör med växtkar och inte vill att något ska skugga de övriga växterna. När du ändå ska skicka efter så ta 3 förpackningar så sparar du lite porto. de förpackningar kommer att räcka i ca 60 veckor om jag har räknat rätt och du göder originaldosen.

Svärdbärare försvarar inte sin avkomma utan äter hellre upp den;).
Guppy brukar inte röra sina yngel i någon större skala.
#28 - 14 april 2007 22:38
okej,nää tro inte ja ska testa palett och fjäril,låter lite riskabelt..Ang pmdd su säger "och du göder originaldosen" va e de då?

Är chansen stor att paletterna kommer bilda par om ja ta en hona å hane,eller kan de bli att dom inte gilla varann?

Eftersom du va helt "körd":) på flytväxter,vet du av några bra växter som e lagomt stora å växer skapligt?
#29 - 14 april 2007 22:47
Det beror på vad du vill ha, långa, höga, fina eller fula;) ? Svärdsplanta är ett ganska säkert kort som inte många misslyckas med, om man inte som jag hade förr Ancistrus som älskade den växten, och inte då att titta på den.
Mina favoriter annars är Cryptocoryne, de växer bra och har lite andra färger än bara grönt och det kan ju vara trevligt.

Jag kan nästan lova dig att paletterna kommer att bilda ett par, det har aldrig hänt mig att det inte funkat men jag har läst ett par trådar att det inte gjort det. Men då är det bara att fråga affären om de kan byta ut den ena till en ny och hoppas att de går med på det.

Originaldosen på PMDD är 10 ml/100 liter akvarievatten från varje flaska en gång per vecka.
#30 - 14 april 2007 22:58
ja gillar både långa å korta växter,gärna ganska maffiga de e fint.Ha sett att vissa ha småa "plantor"(eller va de heter) på botter se ut som små gräs tuvor,de e fint.Tex http://www.zebbe.net/fiskar/IMG_0691.JPG .

Ang paletterna så bli de att ja åker i slute av månaden å köper dom(om vi inte ha nått annat ärende till butiken).

Med PMDD blir de mkt skillnad än va de skulle vart utan?Ha sett på många kort dom som använder sig av de,växter så de knaka.men på vilket sett är de så bra?Påökar det växthastigheten eller?
#31 - 15 april 2007 10:42
???
#32 - 15 april 2007 16:03
De växer bättre, blir kraftigare och grönare och på så sätt konkurrerar de ut mycket av algerna i karet lite enkelt förklarat.
De små växterna har jag skkrivet om i en tidigare tråd, men det är inte så lätt att se vad det är för något. Kan vara Sagitaria men är lite osäker där. De skulle nog funka i ditt kar med eftersom de inte är så ljuskrävande som många andra växter som är låga, och det finns även låga Cryptecoryne, dvärgsvärdsplantor mm.

Kul med paletter, och hoppas att du hittar riktiga finingar;)!
#33 - 15 april 2007 21:43
Tack för svaret:)....få se vad dom har att erbjuda i butiken;).
Du skrev så här i några inlägg tidigare "När du ändå ska skicka efter så ta 3 förpackningar så sparar du lite porto." Kanske ja e dum,men ja hitta inte just 3förpackningar bara 1 och 4 portionsförpackningar, å en stor förpa. kan ja inte den den som är på 4st portionsförpackningar?

Isf kosta den 142kr inkl porto22kr,alltså 144kr plus postens avgift för att hämta ut den... Eller ha ja fått allt om bakfoten?
#34 - 15 april 2007 23:29
tro ni att man kan hålla svart neontetra med paletter , gyppy och svärdbärare? eller finns de risk att neonerna bli mat om dom e för små?ha nämligen läst att vissa ha haft otur med vanliga neontetror.....
#35 - 16 april 2007 06:17
då skulle jag tro att guppyna blir mat först;)
#36 - 16 april 2007 14:39
e inte så säker på de jag,va sett och läst att de e många som kan ha guppys med palett beroende på storleken på karet,mitt e 250L.....En av mina kompisar ha palett å guppy å de funka bra
#37 - 16 april 2007 15:37
Vad alcar menar är nog att det inte är någon fara med neonerna, utan att guppyn ligger mer risigt till. Och tar de då inte guppyn så tar de heller inte neonerna, så det funkar.
#38 - 16 april 2007 19:30
ahaa,ha du nå svar på min fråga ang,PMDD? "Kanske ja e dum,men ja hitta inte just 3förpackningar bara 1 och 4 portionsförpackningar, å en stor förpa. kan ja inte den den som är på 4st portionsförpackningar?

Isf kosta den 142kr inkl porto22kr,alltså 144kr plus postens avgift för att hämta ut den... Eller ha ja fått allt om bakfoten?"
#39 - 17 april 2007 08:03
Helt riktigt, en förpackning innehåller 3 olika små påsar som du häller var och en i 0,5 liter vatten. Alltså beställer du 4 portionsförpackningar så får du sammanlagt 12 påsar. Hoppas det var tydligt nog:p !
Betalar du i förväg slipper du väl postens avgift för uthämtning, och jag beställde från www.pmdd.se förr några ggr utan problem. Nu har jag köpt säckvis själv istället;)!
#40 - 17 april 2007 08:11
ahaa...dum ja e...1 förpackning e de 3st i:phahah ååh;) Ja men då förstå jag.

Är de så här ja ska göra:
7 tsk KNO3 (35ml) blandas med en halv liter vatten.
3 krm KH2PO4 (3ml) blandas med en halv liter vatten.
2 tsk NutriSi (10ml) blandas med en halv liter vatten.

Gör ett vattenbyte på 25-50% och tillsätt 10ml per 100 liter vatten vardera av dessa olika lösningar??
#41 - 17 april 2007 08:14
Japp, nu é du mä:p !
#42 - 17 april 2007 08:42
Haha,japp:D:D

Vart osäker då ja läste detta "
Betalning görs till plusgiro som visas på nästa sida.
Efter att jag fått betalningen skickas paketet."

Menas de att man inte kan betala kontant när man hämta ut paketet?:confused:

Edit:Vet nån va normal pris bruka va på praktbotior?
#43 - 17 april 2007 09:23
Det verkar som om du bara kan betala via internetbanken eller gå in på banken och betala i kassan, så skickas det till dig efter han sett att pengarna är på kontot.
Här är en annan adress om du vill beställa lite större parti: http://bramstnk.blogspot.com/2005/11/pmdd-erbjuds.html

En praktbotia ligger i pris 50:- och uppåt beroende lite på storleken och var i Sverige man bor.
#44 - 17 april 2007 09:35
Okej,annars få ja väl be morsan betala så få hon pengar sen...
#45 - 17 april 2007 09:45
Bra idé, och fjäska lite extra så kanske det kostar gratis;)!
#46 - 17 april 2007 09:50
Haha:D:D Ja kan ju alltid pröva,dock tro ja inte de funka:p
#47 - 17 april 2007 10:52
tro du ja kan ha en black ghost med dom? eller e risken att guppyna bli middag?
#48 - 17 april 2007 13:35
Inte till en början men eftersom BG växer kommer nog ditt bestånd av guppy att sjunka. De bör även gå i ett ganska stort kar när de blir äldre då de blir ganska stora.
Jag hade en BG i mitt 960 och den djä**ln bet mig alltid i fingret när jag handmatade mina diskus, så den förpassades till en akvarieaffär.
#49 - 17 april 2007 14:13
hmm,men de e ca 20cm nu
#50 - 17 april 2007 14:28
Min tog ingen annan fisk än mina fingrar, men å andra sidan hade jag inga guppy men väl tetror i karet. Jag skulle nog tänka efter både en och två gånger innan jag skaffade BG tillsammans med guppy.
#51 - 17 april 2007 17:22
Okej,få se hur ja gör som då:)
lurvas
#52 - 14 maj 2007 17:47
jag har ett par paletter och 2 fjärilsciklider och palettcikliderna ser dom som ett hot men dom slåsinte dom håler sig lugna och mina paletter har fått rom så dom har fullt upp och har inte tid att bråka
#53 - 14 maj 2007 18:59
Jag hade pallet och fjärils tillsamans i mitt 54 liters. Men det funkade inte. fjärils Fick "svansarna" avbitna och palleterna tog över hela akvariumet. Tycker dock att palleterna är roligare att titta på. Men dem behöver ett stort akvarium. Ifall dem ska vara med andra fiskar.
#54 - 27 maj 2007 17:24
jag har palettciklid & fjärilsciklid i samma kar på 150 liter. det går utmärkt. sen leker mina paletter nu så förhoppningsvis blir det yngel snart. har inga problem mellan dom alls.

Annons