Palettciklidyngel ska jag mata eller?

#1 - 4 augusti 2011 08:48
Tjena zoopet. :)
Jo nu är det så att mina paletter har fått yngel i sällskaps akvariet ( 1 Öronål tre siamesiska algätare, 2 svärdbärare 4platys, 2 bandgurami, 2 honungsgurami).
De har ynglen i en liten kruka och dom vaktar den med sina liv.
Vi har även tagit upp 7 st yngel i en yngelbur så vi kan se hur de mår och så.
Problemet är att vi inte vet när vi ska mata de små liven.
Vi vet att de har en gulesäck men när tar den slut och hur ser man det?
De har en gul säck på magen som vi tror är gulesäcken men är det magen eller?
Skulle vara bra att veta när vi kan mata dem så dom inte äter ihjäl sig eller något.

Tack på förhand Tompa :D
#2 - 4 augusti 2011 08:57
Hmm, nu ska jag komma med ett litet pekande finger då du bara får problem med att ta bort ynglen från sina föräldrar så här tidigt. Dels kommer det en del frågor som du nu ställt i nuläget, och sedan får ynglen inte den lärotiden under uppväxten som de ofta behöver. Sedan är risken ganska stor att föräldrarna äter upp eller inte bryr sig om de ynglen som blir kvar och även kan bli ganska jobbiga mot varandra och övriga invånare.
Paletter har ett väldigt bra föräldraskap redan från början, och de klarar ofta av att dra upp yngel i ett sällskapskar fyllt med andra fiskar.

Men nu är skadan redan skedd, och så länge de har gulesäck behöver du inte mata dem. Det är som du beskriver den gula säcken på magen, och när den är borta kan man efter någon dag börja mata dem försiktigt med väldigt smått foder.
Detta problemet hade du sluppit om du låtit dem vara;).
#3 - 4 augusti 2011 10:38
Jaha då vet man vad man inte ska göra nästa gång.
Dom tar ju hand om ynglen bra nu efter 4 dagar ändå så vi får hoppas att det blir bra till slut.
Tack för hjälpen :)
#4 - 4 augusti 2011 10:39
Hoppas att det går bra:)!
#5 - 5 augusti 2011 19:51
Hmm... honan och hannen började att bråka samtidigt som vattenbytet.
Ynglen verkar ok men föräldrarna bråkar. Det ser ut som honan kör bort hanen någon som har en idé?
#6 - 5 augusti 2011 20:10
Det verkar ha löst sig nu :)
Hannen kanske inte hjälpte till med att städa eller något ;)

Annons