Palettciklidyngel - Hur fort växer de?

#1 - 14 juli 2006 10:17
Hej!
Mitt Palettpar lekte för drygt en vecka sedan och nu simmar det runt ca 20 små yngel under föräldrarnas beskydd. Det är parets fjärde kull (de tidigare har inte klarat sig. Jag fick tipset att ha en nattlampa tänd, vilket verkar ha fungerat).
Nu undrar jag bara om någon har koll på hur fort de växer, när de klarar sig utan sina föräldrar, när de räknas som fullvuxna, när de blir könsmogna etc.
Jag tar gäna emot andra tips när det gäller just palettcikidyngel!
Tacksam för svar!

(inser att inlägget hamnade i fel kategori men vet inte hur jag ska flytta det)
#2 - 15 juli 2006 16:20
Ynglena växer olika fort beroende på hur mkt mat dem får, vattenbyten osv. När jag har yngel från någon fisk så matar jag massor flera gånger om dagen och byter vatten dagligen. Om man jämför denna metod med att enbart mata en gång om dagen och byta vatten en gång i veckan så växer ynglena betydligt fortare om dem nu får mat flera gånger om dagen och om man byter vatten varje dag.

Lycka till med ynglena :)
#3 - 15 juli 2006 23:10
Jaja, utfodring, fräscht vatten. Uppfyller man det kan man även hålla dem extra varmt om man vill att de ska växa fort, säg 28-29 grader för paletter om du har en pålitlig termostat. Om man inte fodrar riktigt bra eller inte håller riktigt bra vattenkvalitet bryter höga temperaturer lätt ner ynglen i stället, resultatet kan bli dvärgväxta fiskar.

Annons