Palettciklidyngel!

#1 - 25 juni 2005 10:43
Hej är det någon som kan hjälpa mig?
Har precis fått yngel av mina paletter. Vet inte vad de ska ha för mat etc.. Ska man flytta på dem från sina föräldrar? de bor tillsammans med en grön kulfisk och tetror och några gula fjärilsciklider och lite malar.
Vad ska jag tänka på för att få dem att överleva så länge som möjligt??
Snälla svara fort!
#2 - 25 juni 2005 12:56
skulle behöva svar jag med för just nu lägger honan ägg i en håla i ena roten .
#3 - 17 juli 2005 23:43
Hej!!!

Har själv ett palettpar och ca 130 yngel dom blir bara fler o fler...
Nej du ska absolut inte ta ynglen från sina föräldrar (efter 3 veckor kan man det)
för om du tar ur ynglen så kan hanen bli leksugen fortare än honan och då kan hon bli ihjäljagad av honom.
Smula sönder flingfoder och ha ner precis där dom är (måste ner till botten)släpp inte det på ytan...
Lycka till...
#4 - 18 juli 2005 13:38
Dock klarar sig ynglen någon vecka utan flingfoder (av min erfarenhet att döma iaf). De livnär ju sig på gulesäcken och sedan alger och matrester i gruset.
Men visst, flingfoder kan ju absolut inte skada.
#5 - 18 juli 2005 13:56
mina palettyngel åt det dom fick tag i...matade inget extra utan de åt alger från växter och senare när de blivit lite större började de snappa upp lite nedfallande flingfoder...
#6 - 18 juli 2005 22:08
Den första veckan behöver dom ingenting, sen kan det vara läge för att odla artemia för att mata ynglena men nyckläckta artemia. När de har blivit lite större så går det bra att smula flingfoder fint.
#7 - 26 juli 2005 07:03
Hmm dessa svar kom in lite för sent.. Har redan flyttat på ynglen till en 56 liters balja. De går där själva nu och verkar trivas hur bra som helst. jag matar dem med ett väldigt fint flingfoder, och de äter med bra aptit.
Du har rätt i att hanen är lite mer sugen nu strumpan 666. men både hanen och honan håller på att försvara halva karet fortfarande. Är detta ett normalt beteende för paletter utan yngel?
#8 - 6 augusti 2005 14:00
jag tror inte du fick up alla yngel om jag ska vara upriktig.
jag hade bara ett yngel ett tag och honan "ofrade" livet for den.lycka till
#9 - 6 augusti 2005 20:31
såg precis att mina paletter hade lagt ägg för första gången,, har dem tillsammans med två st 5cm scalarer två platy och 10 zebrafiskar.. vet att jag ska ha kvar dem med föräldrarna hela tiden men kan jag ha dem med dessa fiskarna???????

Hur länge tar det tills äggen blir små firrar..

Kan man låta dem växa upp tillsammans med föräldrarna eller ska man flytta dem??

Tacksam för ett bra svar...
#10 - 10 augusti 2005 11:07
Mina yngel blev uppätna....av mamman o pappan
#11 - 10 augusti 2005 11:07
PS inte av mina päron utan fiskarnas
#12 - 17 augusti 2005 06:56
blir dom inte uppätna av dom andra fiskarna i karet?
#13 - 20 augusti 2005 11:37
dom var deom enda fiskarna i karet.
#14 - 20 augusti 2005 11:46
Det är ofta som föräldrarna äter upp sina avkommor de första gångerna. Det tar ett tag innan dom lärt sig hur dom ska göra.
Min svärmor hade paletter med sjölstjärtar, paletterna fick yngel, pappan fick svamp och dog. Mamman blev oerhört aggressiv och dödade en av slöjstjärtarna och då avlivade dom henne.. då fanns det 5-6 pyttesmå yngel kvar. De försvann ju självklart en efter en. En dag kom det en liten fisk simmandes under roten.. en palett-pojke klarade sig och går nu tillsammans med sjölstjärtarna och nyinköpta kardinaltetra! (vilka är hans nya bästisar eftersom dom är i samma storlek)

Så räkna i alla fall med att dom kommer att lägga ägg igen, har dom tillräckligt stort utrymme (ca 100L är vad dom behöver) så ska dom klara av att gå kvar i karet med ynglena tills dom blir frigående då man kan sälja, eller göra vad man vill.
#15 - 20 augusti 2005 14:49
ska dom itte köpa en kompis till paletthanen? (Paul och jimmy)
#16 - 26 augusti 2005 13:53
halåå??
#17 - 26 augusti 2005 13:55
[QUOTE=Mattan matte]ska dom itte köpa en kompis till paletthanen? (Paul och jimmy)[/QUOTE]

Nej, dom vet inte säkert att det är en hanne ännu.. om det är en hanne så tar jag den till mina två honor och odlar.. så vi avvaktar än så länge.. Att ha ett par i paletter i det lilla går uppenbarligen inte eftersom dom är för revirhävdande.. dom behöver större..

Annons