Palettciklidlek?

#1 - 8 januari 2007 12:48
Hej!

Är nybörjare inom akvarieområdet. Startade upp mitt första akvarium för några veckor sedan. Har skaffat två palletciklider. En hona och en hane. I början jagade hanen honan hela tiden. Nu har honan fått jättefin färg på buken och simmar förbi hanen hela tiden och vrider kroppen på ett konstigt sätt emot hanen. Verkar som om hon vill visa upp sig för hanen. Hanen naffsar lite lätt efter henne men verkar inte alls lika intresserad som förut. Någon som kan beskriva detta beteende för mig? Leker de nu? Honan är ganska tjock om buken? Vad innebär detta? Har några gömställen i akvariet. Bl.a. en kokosnöt. I början var både hanen och honan där inne. (Inte samtidigt). Nu har jag inte sett att de är i kokosnöten överhuvudtaget, gillar de den inte då?

Vore tacksam för svar. Tack på förhand.
#2 - 8 januari 2007 13:36
ja. det låter som om honan vill leka. men hanen är inte intreserad. Men ha tålamod... dom har gjort det i mitt kar i mer än 4 veckor... dom har yngel nu:P men försök att göra vattenbyten och ge dom ibland frysfoder. så ska det kanske gå om ett tag. och om du har tur tar det bara någon vecka.
#3 - 8 januari 2007 13:54
ok! Tack!! =)

Btw. Har en annan fråga också! Har en Sigma plus 2 som pump i akvariet. När jag skulle tvätta ut filltret efter en vecka var det inte ens tillstymmelse till någe smuts i filltret. Är osäker på om den "suger" något ? Det känns knappt som det iaf. Eller är vattnet ovanligt rent... Kan jag ha kopplat ihop pumpen fel? Det var en ganska krånglig beskrivning av ihopsättning av pumpen för en nybörjare som jag..:)

Sry om ni tycker det är knäppa frågor...
#4 - 14 januari 2007 07:18
Det är inte så konstigt, jag tvättar mitt filter efter ca 3 veckor eller mer
#5 - 17 januari 2007 16:12
jag lånar denna tråden för att ställa en fråga, så slipper det komma upp flera om samma sak.

Jag har ett palettciklid par tillsammans med fem tigerbarber och två ancistrus malar. Det funkar bra förutom att ciklidhanen nästan jagat ihjäl paletthonan.

Fenorna är sönderbitna och hon står/ flyter bakom pumpen väldigt sliten. Hon har gjort så i några dagar nu och jag trodde nästan att hon borde varit död, men hon vägrar dö. Så fort han får syn på henne så är han där.
Jag har tyvärr inget annat akvarium att flytta honan till heller.

Vad kan jag göra? varför gör han så här?

Från början ville honan leka men hanen var ointresserad, men nu verkar det var ombytta roller. Eller ja, han jag henne hela tiden.

Kan honan återhämta sig trots detta dåliga skick ( hon verkar väldigt seg) och cikliderna bli sams eller kommer hanen till slut att ta död på henne?

Tacksam för svar

// Christoffer
#6 - 20 januari 2007 17:14
jag har samma problem med mina palettciklider som vetto.vad ska jag göra?och hur stor måste honan vara, har haft problem med detta:Är hon tillräckligt stor?

Annons