Palettciklidlek

#1 - 26 oktober 2004 19:11
Hej. Mina palettciklider har lekt en gång men åt upp ynglen efter tre veckor, och nu har jag väntat och väntat men dom leker inte igen.[:-118] Jag undrar om det kan vara för att:

<b>*</b>jag har möblerat om lite i akvariet,

<b>*</b>min temperatur: 25 grader,

<b>*</b>mina fiskar jag köpte efter att dom lekt: 6 korallplatys,

<b>*</b>min utfodring: förut torrfoder med svarta som tillägg och nu svarta och röda som tillägg(mygglarver).

Hoppas på att någon kan svara på denna fråga.[:-100]
#2 - 26 oktober 2004 19:15
Hm.. Hur längesen var det dom lekte? De brukar ju vara ganska lättlekta, men det kan ta en månad eller så...

Har hört att mygglarver inte ska vara bra. Läs infon om foder här på zoopet. Dock tror jag knappast det påverkar om de leker eller ej.
#3 - 26 oktober 2004 19:16
Jag röstar på temperaturen. Höj till 28 grader så får du säkert lek rätt snart. Sedan så rekomenderar jag att sluta med röda mygg både för din och fiskarnas skull.

/olivia
#4 - 26 oktober 2004 19:17
Mm röda mygglarver var det..Hade väl för mig det. Ja, de flesta firrar blir lite mer leksugna om man höjer tempen. Bra tips.
#5 - 26 oktober 2004 20:38
vad är det för fel med röda mygglarver??
#6 - 26 oktober 2004 20:39
läs om foder här på zoopet..
#7 - 26 oktober 2004 21:37
Levandefoder tror jag oxå kan hjälpa till för att fiskarna skall komma i lekkondition. Vi ger våra små ciklider hemkläckt artemia som jag har hört skall hjälpa till. Lite högre temp är oxå helt rätt, vi har kallvatten i vid vattenbytena då och då och sätter tempen lite högre. Vi har rödbukspaletter, gröna bågfensciklider och laetacara dorsiger som har lekt och fått yngel. Just nu vallar vår gröna bågfenshona yngel. Paletterna har gömt undan sina ägg, kanske har de kläckts fast vi inte har sett det för de har varit "osynliga" under rötterna och bland växterna ett par dagar.
Lycka till!
#8 - 27 oktober 2004 06:05
Jag tror att temperaturen är OK, men det skadar inte med ett par grader till. Paletterna blev säkert också stressade av du satte i 6 st nya fiskar under leken.

Prova att hälla tillbaka svalare vatten vid nästa vattenbyte. Om du vanligtvis har 25 grader så kan du försöka hälla i svalare vatten så temperaturen sjunker ner mot 20-22 grader vid bytet, gärna i samband med att det skall bli lågtryck (dåligt väder). Detta kan av fiskarna uppfattas som regnperiod och kan då trigga en lek.
#9 - 27 oktober 2004 16:49
Ni har alla bra tips! Förresten Holmby, jag satt in platysarna efter att dom hade ätit upp ynglen. Platysarna satt jag in för 46 dagar sedan, och innan dess lekte alltså paletterna, lång tid.
#10 - 28 oktober 2004 13:25
njaaä... inte så EXTREMT lång tid... visst det är ju rätt lång tid... men du behöver nog inte vara orolig. hur ser de ut? är de bleka?
#11 - 28 oktober 2004 16:59
Paletterna menar du, ja dom är rätt så bleka. Hanen jagar honan till ett hörn. men jag har ingen större koll! dom blir mer färgade när han inte jagar henne
#12 - 29 oktober 2004 14:41
jaa.. alltså, när de mår bra o är i lekstämning så får de mer färg..kanske stressar hanen henne?
#13 - 29 oktober 2004 18:09
Jag tror det, det verkar som det. Men vad ska man göra åt det?

Någon som har nåt trevligt tips till fisk i mitt akvarium?
Det är en meter långt och ca 120-130 liter, har palettparet, de sex platysarna, 10 kilfläckar, 10 neontetror, 2 guppihonor och en leopardmal. Någon som kan hjälpa mig med tips att fylla ut resten av tredjedelen?
#14 - 29 oktober 2004 18:30
har du ingen guppyhane?
#15 - 29 oktober 2004 18:33
jag har haft dom sen dom var yngel när föräldrarna dog, så dom är jungfruhonor! Nån som är intresserad av dom?
#16 - 30 oktober 2004 08:38
aha.. där ser man... vill du inte ha kvar dem? du kan väl skaffa en hane till dom? =D
#17 - 30 oktober 2004 08:41
nä, jag hade inte tänkt att ha kvar dom.

Annons