Palettciklidhanen attackerar honan

#1 - 28 februari 2005 20:28
Hej!

Igår köpte jag ett ciklidpar av arten Palett. De fann sig snabbt tillrätta i akvariet och igår filmade jag honans lekinviter mot hanen (vilket jag antar de snabba skakningarna av kroppen var?)

Men i morse fann jag honan ganska illa tilltygad (tuggad i fenorna samt rejält medtagen).

Kan någon förklara denna snabba vändning från lek till "terror"... och kommer hanen alltid vara så här mot honan (har just nu satt henne i lugn och ro i en yngelbur).

Vänligen

Linda
#2 - 28 februari 2005 20:32
Man brukar rekomendera att ha fler honor än hanar då honorna blir jagade när de inte är lekvilliga. Hanarna kan bli väldigt aggresiva och jaga ihjäl dem.
//Camilla
#3 - 28 februari 2005 20:39
Har man fler honor...

...för att det förhoppningsvis alltid ska vara någon som är leksugen så de övriga får vara ifred?

Honan verkade ju leksugen igår och var alldeles klarröd på buken samt gjorde sina skakningar så snart hanen kom i närheten. Kan det svänga så snabbt i leksuget?

/Linda
#4 - 28 februari 2005 20:39
Hej

Det problemet har jag aldrig haft, däremot hade jag en hona som slog ihjäl hanen efter leken. Palettcikliden är parbildande, och köper man mer än en hona, så kommer båda två förmodligen att försöka flirta in sig hos hanen, och honan som förlorar får det nog rätt tufft, från både hanen och honan i paret. Alla individer kommer säkert inte så bra överens, när ett par bråkar är det bästa att byta ut den ena. Palettciklider brukar vanligtvis vara ganska lätta att para ihop.

MVH Micke
#5 - 1 mars 2005 08:14
Vill du veta mer? Gå till http://zpet.se/fisk.php?NR=159 och läs mer om paletten. Där har även många lagt in komentarer om deras erfarenhet av cikliderna. Lycka till!
//Camilla
#6 - 12 mars 2005 19:08
palettciklider

Lustig nog med palletciklider att de kan vilja partner,det tror jag iallafall.Själv har två hönor och en hane.Ena hönan jagar han bort men ibland själva hönan jagar bort andra hönan och ville ha hanen för sig själv.:rolleyes:;)

Annons