Palettciklidernas yngel

#1 - 17 mars 2007 10:16
Undrar bara om man kan plocka upp palettciklidernas yngel och lägga dem i yngelkar? eller blir det skit o pannkaka av alltihop när man förstör "naturens gång"? Jag vill att så många som möjligt ska överleva... äter de upp sina yngel själva eller är det bara andra fiskar som gör det?
#2 - 17 mars 2007 10:23
Ja flytta över dem om du vill att de ska överleva! De brukar vara tåliga, så det ska inte vara någon fara. Försök att ha samma temperatur i det nya bara!
#3 - 17 mars 2007 10:30
Och det kan vara lite blandat vem det är som käkar upp dem. Nybörjarföräldrar kan ta dem till lunch och även om de är ovana så plockar de övriga fiskarna dem en efter en.
Försök att ha samma vatten i yngelkaret, ta från det stora karet. Och när du sedan ska släppa i dem så får du koppa i dem som vanligt.
#4 - 17 mars 2007 10:38
Hört att man inte ska ta ynglena fr honan för tidigt då hanen kan stressa ihjäl henne om hon inte är redo för en ny kull .... ?? Men kanske är ute o cyklar?? Kanske är en annan fisk ja tänker på... :S
#5 - 17 mars 2007 10:55
Paletter brukar vara mycket duktiga på att försvara sina yngel. Om inte akvariet är för litet så borde ynglen klara sig hos sina föräldrar tills de är minst 1 cm. Sedan kan man överväga att flytta dem.
#6 - 17 mars 2007 10:56
Det är inte fel, då hannen kan komma i lekstämning tidigare än honan och börja gräva och jaga honan igen. Men det kan även vara tvärtom, att hon vill men han inte är redo.
Det bästa är att låta naturen ha sin gång, eller att man plockar ut hälften av ynglen och låter hälften vara kvar så de får sköta det själva.
#7 - 17 mars 2007 11:17
efter ca 3-5v kan du plocka ur dom
Du märker när föräldrarna börjar ignorera dom då är det dax .. låt dom gå så länge som möjligt.
Min hanne anfaller mig om ja e nere o pillar för nära för tidigt.
#8 - 17 mars 2007 15:20
a rätt låt det vänta några veckor är nog det bästa du kan göra!

Annons