Palettciklider yngel! Hjälp!

#1 - 2 december 2006 13:10
Har fått c.a 20 - 30 Palettciklids yngel. Men de föddes i ett 200L akvarium med många andra fiskar.
Har aldrig haft Palettciklider innan och köpte detta paret för c:a 2 månader sen. Så jag vet väldigt lite om dem. Framför allt efter de fött sina yngel

Frågan är hur länge kommer föräldrarna vaka över sina yngel?

Hur ska jag bäst göra för att försöka rädda några av dem?

Tacksam för svar och tips! :)
#2 - 2 december 2006 13:33
Jag hade en nattlampa tänd, kanske 3-4 veckor. Av alla små lyckades ca 10 klara sig. Kullen senare är det bara 3-4 st kvar av. Sen körde jag som vanligt med vattenbyten osv.
#3 - 2 december 2006 22:52
möjligtvis ska du flytta dom så fort du kan få tag i dom igentligen, min senaste kull blev ca 4 dagar, sen vart den borta. antingen flyttar du paret med yngel till ett annat kar eller så tar du bara ynglen. risken finns att hanen blir redo för lek igen men inte honan och hon kan i värsta fall stryka med. hänt kompisen ca 2-3 ggr.
#4 - 3 december 2006 09:56
tack för svaren! :)

Men jag ser dem inte längre så det verkar som de strök med :(
#5 - 3 december 2006 11:17
tråkigt att de strök med jag hadde ett par som börja leka men lyckades flytta hela yngel kullen +föräldrarna till ett litet akvarium som sabbt blev över befolkat
#6 - 3 december 2006 14:20
palleter ynglar av sig rätt ofta .. dom vaktar sina yngel otroligt bra men misslyckas oftast första kullarna ....
När dom väl lyckas så vakat dom sina yngel 3-5v .. efter de är det viktigt att separera dom eftersom enligt mina erfarenheter så jagar dom bort sina yngel .. i ett akvarium har dom ingen stans o ta vägen utan blir ofta dödade

Annons