Palettciklider vill inte leka

#1 - 3 augusti 2007 18:02
Hej. För nått halv år sen fick min far min palettciklid hona och han köpte då en hanne till henne och dom verkar komma bra överens och har bildat ett par. Men nu är det så att honan har verkat sugen på att leka vid ett stort antal tillfällen och blir helt knallröd (nästan svart/vinröd) och visar upp sig och rycker och allt det där. men han verkar inte visa det minsta intresse för henne hur mycker hon är visar upp sig. så min fråga är vad som kan vara fel?
kanske ska tillägga att honnan har haft yngel vid ett flertal gånger tidigare då jag hade henne(men en annan man) och hanen min far har nu är den dominanta i akvariumet.
#2 - 3 augusti 2007 18:56
Är dina Palettciklider ensamma i karet?
Det är ofta så med dessa fiskar att de behöver "triggas" lite av andra fiskar som de kan jaga bort från reviret. Det förstärker på något sätt deras revir- och lekintensitet.
Släpper man dom själva i ett kar blir det nästan, i vart fall, så som du beskriver det. De blir slöa och ointresserade av lek och revirhållning och står mest och glor.
#3 - 3 augusti 2007 19:33
Nej dom är inte ensamma det finns två botior och en massa malar, kardinaltetror m.m och hannen vaktar reviret välldigt noga även fast botiorna brukar vilja göra allt för att reta upp honnom och ta sig in på hans revir. fast dom kanske behöver ha ännu mer "uppmärksamhet" av andra fiskar för att det ska funka. de två botiorna var också i mitt förra akvarium innan min far fick dom och där var det till störstadelen dom som utgjorde "hotet" mot paletterna och då lekte dom för fullt..
#4 - 8 augusti 2007 17:41
Du behöver inte skaffa fler fiskar för att dina paletter ska leka. Hur stort kar har du dom i? Du kan kolla tempen. Och så kan du testa att ta upp alla fiskarna o göra ett helvatten byte om du inte gjort de. Så kan du testa att ändra om i karet så dom får lite omväxling. De e sånt som kan trigga till lek eller en temp höjning om du har 25 så kan du höja till 26.
#5 - 12 augusti 2007 00:11
Dom går i ett 250 liters. Ja tempen har jag höjt fast det har inte hänt något i alla fall. jaa jag får se om det händer något. men kan det inte vara så att hanen är steril eller något? så att det är därför han inte vill? eller kan.
#6 - 13 augusti 2007 07:47
Skulle kunna va steril :P Fast de tror ja inte. Men tycvker allt att du ska ändra om kaet o lite så. Byta vatten oftare kanske?
#7 - 13 augusti 2007 08:25
köp tex 10 kardinaltetror så tror jag det går bättre
#8 - 13 augusti 2007 09:28
Har hört att det inte är helt ovanligt att vissa hannar helt enkelt inte vill leka. Jag TROR att lösningen är att skaffa en ny hane (alternativt även en hona till). Möjligtvis blir då den gamla hanen mer intresserad att leka eller så får du förhoppningsvis ett par med den nya hanen.

EDIT: Har du nån bra plats för dem att leka? Kruka, kokosnöt etc med liten ingång?
#9 - 13 augusti 2007 23:58
Det finns redan 15 kardinaltetror i karet. ja dom har några håligheter som dom brukar hålla till i ibland. men jag får se hur det går. tack för alla svar.

Annons