Palettciklider som bråkar!!

#1 - 21 januari 2007 20:47
Jag startade ett nytt akvarium för ca. 2 veckor sedan och började med två paletter och två malar. Andra veckan 5 barber.

Från början så verkade paletthonan vilja leka. Hon åkte förbi hanen och vibrerade. Hanen däremot verkade helt ointresserad och var väldigt skygg och rädd. Sen blev det ombytta roller. Hanen jagade honan konstant och jag trodde hon skulle dö.

Nu var jag borta över helgen och kom hem idag. Akvariet var nersläckt sen i tors. Nu verkar honan genast mycket starkare och piggare. Hon trycker inte längre i något hörn och hanen jagar henne inte så mycket längre. Ibland kan dom t.o.m. åka helt förbi varandra utan att jagas.

Honans fenor är fortfarande ganska trasiga, men hon verkar må bra och visar färg. Kommer fenorna att läkas/ växa ut?

Tror ni att dom börjar komma överens och att dom kan leka i framtiden? Eller ska honan/ hanen bytas ut?

Jävligt glad iallafall för att honan verkar bli bättre...riktigt kul faktiskt..
#2 - 22 januari 2007 10:01
ingen som kan svara!!

Någon som möjligtvis har lite mer erfarenhet av just paletter eller ciklider i allmänhet än jag.

Även idag är det mycket lugnare. Hanen jagar ju honan ibland, men inte alls lika intensivt. Hon verkar umgås mer med tigerbarberna,, men ibland jagar hon dom, lite grann.

Det jag mest undrar över är om fenorna kommer växa ut?
#3 - 22 januari 2007 10:10
om inte fenorna är helt alvarligt skadade så kommer fenorna att växa ut igen om några dagar.........jag har aldrig haft nästan nått problem med att få paletter att leka........im man bara får ett väl fungerande par så kan de börja leka redan efter några dagar de kommit i akvariet....hänt mig ett x antal gånger.....lycka till
#4 - 22 januari 2007 10:31
macke_fisk skrev:
om inte fenorna är helt alvarligt skadade så kommer fenorna att växa ut igen om några dagar.........jag har aldrig haft nästan nått problem med att få paletter att leka........im man bara får ett väl fungerande par så kan de börja leka redan efter några dagar de kommit i akvariet....hänt mig ett x antal gånger.....lycka till

Ja det är ju just det. Paret verkar ju inte fungera så bra tillsammans just nu, men kommer dom att vänja sig vid varandra till slut eller kommer hanen jaga honan i all evighet?
#5 - 22 januari 2007 10:44
Är bara karet stort nog och där finns fler gömställen som hon kan simma till, så kommer de säkerligen att vänja sig vid varandra. Det kan ta lite tid, om honan är lite större än hanen så har hon säkert blivit könsmogen innan hanen är redo, och då jagar han iväg henne tills han är redo.
Har du inte fler gömställen eller om karet inte är tätt planterat så försök fixa det så hon kan vara ifred när hon så önskar.
#6 - 22 januari 2007 10:54
ansjo skrev:
Är bara karet stort nog och där finns fler gömställen som hon kan simma till, så kommer de säkerligen att vänja sig vid varandra. Det kan ta lite tid, om honan är lite större än hanen så har hon säkert blivit könsmogen innan hanen är redo, och då jagar han iväg henne tills han är redo.

Har du inte fler gömställen eller om karet inte är tätt planterat så försök fixa det så hon kan vara ifred när hon så önskar.

okej tack för tipsen där.

Hanen är faktiskt större än honan, men hon verkar ändå könsmogen med tanken på den röda buken som hon uppvisade från början.

Karet är på 96liter, men jag ska fixa lite mer gömställen, så får jag hoppas dom blir polare snart...
#7 - 22 januari 2007 11:05
jag önskar dig lycka till :D:D
#8 - 22 januari 2007 12:09
Fenorna brukar växa ut väldigt snabbt, ett par dagar brukar räcka :)
#9 - 22 januari 2007 12:18
Daniel_N skrev:
Fenorna brukar växa ut väldigt snabbt, ett par dagar brukar räcka :)

Vad ger du dina fiskar att äta då;) ?
#10 - 22 januari 2007 13:16
Hmm ja... Hikari nånting... små kulor. Är väl helt vanlig mat skulle jag tro.

Hemligheten är att flytta henne till ett annat kar så hon får vara ifred, då läker det snabbt :)
#11 - 22 januari 2007 17:22
Daniel_N skrev:
Hmm ja... Hikari nånting... små kulor. Är väl helt vanlig mat skulle jag tro.

Hemligheten är att flytta henne till ett annat kar så hon får vara ifred, då läker det snabbt :)

.

fan jag har inget extrakar..jaja..
#12 - 22 januari 2007 17:24
Det behöver du inte tänka på, det finns inte en chans att fenor hinner läka ut på 2 dagar;)
Lägg i en extra kruka eller ett par stenar eller rot som hon kan ha som gömställe i andra änden av karet så fixar det sig säkert.
#13 - 22 januari 2007 18:17
hur stor måste en palett hona vara för lek?
#14 - 22 januari 2007 18:24
Det finns inget måste, utan hon leker när hon är könsmogen, runt 5 cm. Det syns då hon börjar få sin lekdräkt, ganska intensivt rödlila på buken om det är en vanlig Palettciklid.
#15 - 23 januari 2007 15:08
jag pratade med en handlare och han sa att skaffa några fiskar till i mitt 96l kar kan göra så att paletthanen låter honan vara mer ifred.
Jag har redan 5 barber och två ancistrus malar + palettparet då.

Helt vill jag inte ha fler firrar, men kan det hjälpa att skaffa typ tre platys eller nått?
#16 - 20 februari 2007 19:06
nån mer barb kanske? De trivs ju i lite större stim
#17 - 20 februari 2007 21:03
Harnello skrev:
jag pratade med en handlare och han sa att skaffa några fiskar till i mitt 96l kar kan göra så att paletthanen låter honan vara mer ifred.

Jag har redan 5 barber och två ancistrus malar + palettparet då.

Helt vill jag inte ha fler firrar, men kan det hjälpa att skaffa typ tre platys eller nått?

Det är nog för att sprida ut hanens aggressioner på andra fiskar, säger som Pehpsii, fyll på barbstimmet
#18 - 23 februari 2007 09:08
tjena!!

Nu har paletterna blivit vänner verkar det som. Honan är grymt på buken hela tiden och hon åker om kring i karet hela tiden istället för att vettskrämd stå vid pumpen.
Hanen kommer och nafsar lite så, men han jagar och skadar henne inte som han gjorde förut. Verkar som dom snart kommer att leka. Hanen verkar dock lite trög, men han bör väl komma på bättre tankar snart..

hur som helst verkar det bra nu iaf...
#19 - 23 februari 2007 15:49
Är du säker på att du vill ha lek?

Har du redan en agresiv hanne lär han bli tyrann när dom lekt.
Kommer anfalla o bita all fisk som kommer i närheten vid lek
Och med 96l har dom inte mycke plats o gömma sig på.

Hoppas du inte har andra fiskar i samma kar när dom har yngel dom kommer inte ha många fenor kvar
#20 - 3 mars 2007 08:57
mayday skrev:
Är du säker på att du vill ha lek?

Har du redan en agresiv hanne lär han bli tyrann när dom lekt.

Kommer anfalla o bita all fisk som kommer i närheten vid lek

Och med 96l har dom inte mycke plats o gömma sig på.

Hoppas du inte har andra fiskar i samma kar när dom har yngel dom kommer inte ha många fenor kvar

spelar väl egentligen inte så stor roll för mig. Jag vill mest bara att dom ska komma överens, så honan slipper att trycka i ett hörn.
Dom har inte lekt än, men dom har grävt lite här och där...

Annons