Palettciklider med yngel - lugnar de ner sig?

#1 - 14 november 2014 08:42
Skaffade för nåt år sedan ett par palettciklider. Hanen avskydde honan som pesten, och hon tycktes lida av viss identitetsförvirring då hon mest stimmade med mina siamensis, när hon inte bara gömde sig i en rot då... Hon gick under oklara omständigheter hädan efter ungefär 6 månader. Lät hanen vara själv (eller själv och själv, det är ju annan fisk i akvariet med). Han tycktes nöjd med det och var en synnerligen fredlig herre. Dock började han efter ungefär ett halvår som ungkarl verka lite deprimerad, låg mest och filosoferade i sin kokosnötsgrotta. Så jag köpte en ny fru åt honom. Kärlek vid första ögonkastet uppstod, och de lekte tämligen direkt.

Så nu har jag palettciklidyngel. Jätteroligt att titta på, väldigt inte roligt för resten av invånarna i akvariet. Hanen (som är 8- 9 cm) tar sin föräldraroll på största allvar och är en pest på siamensisarna och i viss mån ancistrusarna. Pansarmalar ska dö enligt paletthanen som gör utfall från ena änden av akvariet till den andra. Honan är lite mer selektiv, men drar sig inte trots sin ringa storlek (typ 5 cm) spöa upp en fullvuxen ancistrushane.

I karet i övrigt finns ett litet stim svart neontetra (plus tre kerritetror av sorten "vägrar dö trots att de är urgamla" och ett stort stim med kardinaltetra. Dessa klarar sig rätt bra, hanen kör iväg dem ibland men de går ju ganska högt upp i akvariet och utgör tydligen inget hot.

Men siamensisarna ligger i en hög inne i sin rotgrotta och törs knappt röra sig. Trots detta blir de oprovocerat jagade av paletten. Både när de bestämmer sig att de ska valla ynglen genom siamensisroten, och när de inte ens har ynglen i närheten.

Jag har möblerat om akvariet och planterat om det, för att erbjuda ännu mer skydd för alla inblandade, men utan effekt.

Kommer det att lugna ner sig när ynglen är större (om ja, ungefär när?) och är det då bara temporärt innan nästa yngelkull kommer? Det känns nämligen inte riktigt sjysst mot siamensis/ancistrus/pansarmal hur det är nu...

Jo förresten - karet är på 180 liter
#2 - 14 november 2014 09:01
Din beskrivning Alexia är nog ett typiskt palettpar med ett vaktayngelbeteende. Jag hade ett 375-literskar med ett par - minns inte nu vilka andra fiskar jag hade, men paletterna ansåg hela karet som sitt.
Det brukar lägga sig en del lugn när bebbarna har vuxit på sig och klarar sig själva.
Men så länge dom producerar yngel kommer säkerligen deras vaktighet bestå :)

//Inger
#3 - 14 november 2014 09:05
Som jag misstänkte då... Låter som herr och fru palett borde få sig en egen bostad då, för allas bästa. Men hur gör man med ynglen i ett sådant läge? Försöker man flytta med dem och typ suger upp dem, eller låter man bara morsan och farsan flytta och så får de skaffa sig nya yngel och låter ynglen gå kvar i gamla karet? Tänker att de lär vara en lätt match för tetrorna.. I och för sig så är det kanske ingen jätteförlust att bli av med ynglen med tanke på hur lekvilliga paletterna verkar vara... ;)
#4 - 14 november 2014 09:25
Alexia skrev:
Som jag misstänkte då... Låter som herr och fru palett borde få sig en egen bostad då, för allas bästa. Men hur gör man med ynglen i ett sådant läge? Försöker man flytta med dem och typ suger upp dem, eller låter man bara morsan och farsan flytta och så får de skaffa sig nya yngel och låter ynglen gå kvar i gamla karet? Tänker att de lär vara en lätt match för tetrorna.. I och för sig så är det kanske ingen jätteförlust att bli av med ynglen med tanke på hur lekvilliga paletterna verkar vara... ;)

Jag är tyvärr inte rätt person att ge råd om vad du ska göra, eftersom jag hade låtit hela familjen bli kvar i karet :)
Vet inte hur det funkar alls med att flytta och suga upp små yngel, du får säkert svar av någon annan.
När jag själv har haft yngel (vilket inte har hänt så ofta), så har dom håvats upp och fått flytta till eget kar när dom har kommit upp i lite storlek :)

//Inger
#5 - 14 november 2014 09:37
Då jag (det är alltid lätt att vara efterklok ;)) skrotat alla mina andra kar, så innebär att flytta paletterna jämfört med att flytta alla andra dels en billigare kostnad (mindre nytt kar = mindre inköpskostnad).

Dessutom - att försöka fånga in fyra vuxna ancistrus ur ett välinrett, välbeväxt kar.. tja, eh.. nä ;P

Så enklast flytta paletterna om de inte snarast lugnar ner sig. Just nu vallar de yngel inne i ancistrusgrottan :S
#6 - 14 november 2014 09:38
Jag brukar sätta in gravida honan i breedingbox så fort jag ser yngel tar jag ut henne o håller koll på dem själva där inne
#7 - 14 november 2014 09:39
Det skall inte vara några som helst problem med ett lekande par i ett 180L sällskapskar! Detta låter som en inredningsfråga, hur ser det ut på botten? Själv har jag haft ett lekpar ihop med annan fisk i ett 75L utan större problem! :)
#8 - 14 november 2014 09:41
blaze1337 skrev:
Jag brukar sätta in gravida honan i breedingbox så fort jag ser yngel tar jag ut henne o håller koll på dem själva där inne
Gravida honan??
#9 - 14 november 2014 09:52
Paletter kan variera en del i aggressivitet verkar det som. Just pansarmalar har jag upplevt som rätt dåligt sällskap till lekande paletter, eftersom deras planlösa matsökande över hela botten rätt ofta gör att de, enligt paletterna, hamnar för nära ynglen, och då får de en avhyvling. Ancistrusarna tror jag inte tar nå'n direkt skada, i alla fall inte om de är vuxna, de är hårda typer.

Du kan ju alltid testa att flytta både föräldrarna och ynglen. Funkar det så är det ju bra, och funkar det inte, så hade de ju ändå blivit uppätna om du hade lämnat dem ensamma kvar i det större karet. Flyttar du både ynglen och paret, så har de ju i alla fall en chans att klara sig.
#10 - 14 november 2014 09:57
Mr Woods skrev:
Gravida honan??

har levandefödare med yngel oftast , såg precis paletter lägger ägg
#11 - 14 november 2014 10:15
Tack alla för svar. Ja det verkar som det är väldigt olika hur aggressiva paletterna är vid lek och när de har yngel, och mina är uppenbart ganska vassa verkar det som.

Någon frågade hur botten ser ut på karet. Det är engelsk sjösten. Från början var karet sjukt tätt planterat, men paletterna var ilska ändå när de hade sina yngel. Då tog jag och rensade upp lite "mitt i" karet så det blev en öppen yta där. Palettgrottan ligger nämligen i ena änden av karet, och siamensisarnas och ancistrusarnas tillhåll i andra änden av karet (detta redan innan yngel). Så jag tänkte det skulle bli tydligare "revir" då. Fungerade i ungefär en dag, sen inkluderade paletterna det öppna utrymmet i sitt revir och var pissed på övriga fiskar när de var på sin del.

Sen senaste ommöbleringen är det mindre tätt planterat, men mer rötter och stenar och gömslen. Men det spelar liksom ingen roll när paletterna glatt vallar runt sina barn i hela karet. Så länge de är på sin halva och vallar är allt relativt lugnt, och siamensisarna noppar i flytväxterna och putsar sin rot etc. Tetrorna cruisar runt där de vill och paletterna är på "sin halva". Sen beslutar de att ynglen ska få titta lite i andra änden, och så är terrorn igång. Dessutom så ibland vaktar honan yngel, och hanen simmar runt i hela akvariet och letar nån att terrorisera. Honan simmar runt i hela akvariet när hanen vaktar, men hon är snäll med de andra fiskarna då, det är bara om de är nära ynglen hon blir bitsk. (Och apropå bitsk bet hon mig i fingret när jag skulle plantera en växt lite för nära hennes barn...)

Pansarmalarna (jag har tack och lov bara två, men den ena kommer snart stryka med, han är totalt intelligensbefriad) gör precis som påpekats, smurfar runt och kommer för nära, jagas bort men går ner på botten igen för nära, och blir jagad igen.

Ancistrusarna är inte krökt ett hår på (pansarmalarna börjar få väldigt naggade fenor), inte heller siamensisarna. Men de står och trycker, och kan inte bete sig som de brukar. Båda sorterna är normalt rätt sociala och aktiva, men nu ligger de mest och försöker göra sig osynliga.

Så endera plocka ur paletterna och låta resten gå kvar, och låta paletterna få gå med bara tetror och ottosar (jag har sådana med, men de förargar ingen), eller plocka ur siamensisen, pansarmalen och (helst men är ju omöjligt) ancistrusarna. Köper jag ett till 180 liter är det eg sak samma vilka som flyttar och vilka som går kvar. Men velar mellan ett till 180 l som ju vore trevligt på alla sätt och vis utom för plånboken, eller ett annat icke-juwel kring 100 l för bara paletter och lite dekortetror. Vilket är billigare för plånboken men ganska trist. Samtidigt känns det onödigt att ha ett helt 180 l för paletterna. (Men om man har ett rejält stim tetror kan det ju bli ganska fint kanske...)
#12 - 14 november 2014 10:20
Tillägg - jo ancistrusarna är vuxna. Det är två lekpar, och alla fyra individerna är vuxna. (Däremot överlever aldrig deras yngel, de drar fram kull på kull som dör, vet inte om det är tetrorna eller svälten som tar ynglen).

Även siamensisarna är vuxna och rejält stora, men de är trots att de är i stim himla mjäkiga och flyr för livet för paletterna. Pansarmalarna är inte bara vuxna utan gamla med, två överlevare som överlevt allt och alla. (Jag lyckas inget vidare med pansarmal ens utan terrorpaletter, det brukar hux flux dö, från dag till annan och utan avvikande vattenvärden eller något. De här två är ur första försöket, och har överlevt både det och alla efterföljande försök. Så vore lite synd om de skulle falla för paletternas terror)
#13 - 14 november 2014 10:23
Halloj Alexia!
Japp, då har du börjat uppleva det mest vanliga beteendet hos Palettciklid, att dom är mycket goda yngelvårdare och ganska aggressiva när de har en skock att skydda.

Nu vet jag inte vilken variant av Palettciklid du har men de mest förekommande har ungefär likartade beteenden.
Detta är en afrikansk ciklid som hittas i både lugnare och mer strömmande vatten i flodfåror och i lugnare laguner med tätare växtlighet. Man kan se på deras form att de ofta uppehåller sig i flödande vatten.
Palettcikliden är lättlekt och förhållandevis enkel att hålla i akvarium, därav dess popularitet, och ofta förstaval för den som inte tidigare haft ciklider.

Att möblera om ett kar med jämna mellanrum är endast temporära lösningar, då är det bättre att sätta sig in hur Palettcikliden fungerar och utgå från detta.
Det räcker, som du har märkt, med lite rötter, sten, "grottor", kokosnötskal och annat för att få paletterna att leka. Det ingår i deras naturliga beteende att i sina revir bestämt jaga undan fisk som är i närheten - detta är inget att göra åt och blir inte bättre av att man ständigt möblerar om i karet. Det är en tidvis aggressiv ciklid och det måste man ta med i beräkningen när man har dessa.

Deras sätt att "valla" yngel runt i karet avspeglas i hur de lever naturligt - alltså i växelvis långsamt och snabbare flödande vatten i stenig, upplandat med mer växtbevuxna delar, miljö - de rör sig konstant i karet med sina yngel.

Som med många andra ciklider finns det undantag, och vissa par kan bete sig en aning lugnare i "sällskapskar" och bara jaga undan andra individer i deras absoluta närhet - det här beror givetvis på hur stort karet är och hur det är inrett.

Det finns ytterligare en aspekt hos Palettcikliden, som många glömmer av, och det är att de har en tendens att faktiskt behöva "störfisk", alltså någon/några andra fiskar som de kan rikta sin aggressivitet mot. Denna typ av fisk bör vara sådana som inte lever på botten och gärna kilar in i grottor, skrymslen och vrår i inredningen - dessa ställen är naturligt Palettciklidens territorium och fisken blir bryskt avvisad.
Sätter man ett ensamt Palettciklidpar i ett konventionellt inrett kar kan man få flera lyckade lekar - men om de inte har "störfisk" så blir de ofta, efter en tid, apatiska, stillastående och slutar upp med sitt naturliga beteende.

Kör paletterna med annan fisk i karet som håller sig i mellan- och ovanskiktet i karet. De fiskar som är bottenlevande, typ malar och liknande får garanterat veta att de lever när ett friskt och starkt Palettciklidpar finns i karet.

Palettcikliden är, som sagt, mycket duktiga yngelvårdare. När man ser tendenser på att ynglen tar sig ut på större områden och att föräldrarna inte håller yngelgruppen så tajt kan man (om man vill) plocka ur ynglen och sätta dessa i ett yngelkar.
Ett väldigt snabbt och effektivt sätt att göra detta på är att helt enkelt hävertsuga ur ynglen. Det går snabbt och vanligtvis märker knappt varken föräldrar eller yngel att det har skett.

Njut av dina vackra Palettciklider - låt dom jaga undan de andra fiskarna (om du inte väljer att flytta dom), låt dom gå med sina yngel och bara betrakta det vackra skådespel detta erbjuder!
:)
#14 - 14 november 2014 10:45
Mats - tack för långt och informativt svar =)

Vad jag har för sorts palettciklid, tja jag måste erkänna att jag inte visste det finns flera, och alltså inte riktigt vet. Enda jag kan säga är att de är palettciklider, och att hanen är double red (men det är väl bara färgen det säger något om).

Jag var när jag köpte dem beredd på att de kunde vara aggressiva och revirhävdande, men gick in i falsk säkerhet när de var så fredliga initialt. Men med en hona som det "klickar med" så visade det sig ju inte vara så sant. Precis som du säger har jag noterat och tänkt själv - att de bör gå mer typ tetror eller liknande, men inte "bottenfisk". Därav att jag tror enda vettiga lösningen är att splitta beståndet på två kar. Även om det (vilket det inte gjorde) hade hjälpt att möblera om nu och då är ju det inte något jag vill göra heller, jag är ju nöjd med inredning och växter och vill inte "slita upp" det stup i kvarten ändå.

Jag vill absolut inte göra mig av med cikliderna, de är otroligt vackra fiskar och rent partiskt tycker jag att jag har ett väldigt vackert, välfärgat par. (Sen att jag inte riktigt vet vad jag i sinom tid ska göra med ynglen är en annan femma...). Har haft levandefödare innan men de är rätt trista och så blir de så många. Hade gurami i många år, främst blå. Där märktes hur himla individuella de är. Hade lekpar gurami ihop med kampfisk i 200 l utan problem. Annat fall så utrotade guramihanen "Hitler" 150 liter från alla invånare (guppy, neontetror, endlers, pansarmal, ancistrus, siamensis och äppelsnäckor) vid lek. En enda natt och han hade slagit ihjäl 75% av beståndet. Två veckor senare hade han mördat en av sina fruar med..

Så det är nog bara att konstatera att det här palettparet bör gå utan ancistrus, siamensis och pansarmal.
Förutom tetror, vad finns det för lämpligt sällskap?
Om jag skaffar ett till kar och flyttar paletterna nu, kan jag suga upp ynglen och flytta dem nu (de har varit synliga utanför grottan i en vecka ungefär) ihop med föräldrarna eller riskerar det att stressa ihjäl dem? Om jag bara flyttar föräldrarna, vilka risker/nackdelar finns med det för föräldrarnas skull?

Än håller de ynglen tätt ihop (och ynglen är bra på att själva hålla sig i tät formation), och ev avstickare hämtas och spottas ut bland de andra.
#15 - 14 november 2014 11:00
Risken med att ta yngel från föräldrarna för tidigt, är att de kan triggas att börja leka igen rätt snart efter förra leken, vilket kan ta på honans krafter, att producera och lägga nya ägg med täta mellanrum, men om det bara sker en eller ett par gånger, och honan är i bra kondition, så spelar det nog ingen större roll. Men om den ena vill leka igen, och den andra inte är redo, kan det bli osämja, kanske lite beroende på hur samspelt paret är.

Ynglen hittar nog mat lättare, och växer kanske bättre om de får gå med föräldrarna. Se'n känner man sig ju som värsta migrationsverket om man särar på familjen :p Och det gör ju inget att de får gå så länge som möjligt hos föräldrarna, för att bli präglade på dem.

Men det kan funka att sära på dem, om man måste.
#16 - 14 november 2014 11:04
Då låter det bäst att flytta hela familjen. Alt prova flytta siamensisarna och pansarmalarna. Kanske blir paletterna mindre vassa på ancistrusarna när det bara är ancistrusar på botten..
#17 - 14 november 2014 11:06
Alexia skrev:
Mats - tack för långt och informativt svar =)

Vad jag har för sorts palettciklid, tja jag måste erkänna att jag inte visste det finns flera, och alltså inte riktigt vet. Enda jag kan säga är att de är palettciklider, och att hanen är double red (men det är väl bara färgen det säger något om).

Jag var när jag köpte dem beredd på att de kunde vara aggressiva och revirhävdande, men gick in i falsk säkerhet när de var så fredliga initialt. Men med en hona som det "klickar med" så visade det sig ju inte vara så sant. Precis som du säger har jag noterat och tänkt själv - att de bör gå mer typ tetror eller liknande, men inte "bottenfisk". Därav att jag tror enda vettiga lösningen är att splitta beståndet på två kar. Även om det (vilket det inte gjorde) hade hjälpt att möblera om nu och då är ju det inte något jag vill göra heller, jag är ju nöjd med inredning och växter och vill inte "slita upp" det stup i kvarten ändå.

Jag vill absolut inte göra mig av med cikliderna, de är otroligt vackra fiskar och rent partiskt tycker jag att jag har ett väldigt vackert, välfärgat par. (Sen att jag inte riktigt vet vad jag i sinom tid ska göra med ynglen är en annan femma...). Har haft levandefödare innan men de är rätt trista och så blir de så många. Hade gurami i många år, främst blå. Där märktes hur himla individuella de är. Hade lekpar gurami ihop med kampfisk i 200 l utan problem. Annat fall så utrotade guramihanen "Hitler" 150 liter från alla invånare (guppy, neontetror, endlers, pansarmal, ancistrus, siamensis och äppelsnäckor) vid lek. En enda natt och han hade slagit ihjäl 75% av beståndet. Två veckor senare hade han mördat en av sina fruar med..

Så det är nog bara att konstatera att det här palettparet bör gå utan ancistrus, siamensis och pansarmal.

Förutom tetror, vad finns det för lämpligt sällskap?

Om jag skaffar ett till kar och flyttar paletterna nu, kan jag suga upp ynglen och flytta dem nu (de har varit synliga utanför grottan i en vecka ungefär) ihop med föräldrarna eller riskerar det att stressa ihjäl dem? Om jag bara flyttar föräldrarna, vilka risker/nackdelar finns med det för föräldrarnas skull?

Härligt att läsa ditt svar! Du tänker på helt rätt sätt nu, men - till att börja med; du behöver inte ha bråttom att fixa en "snabblösning". Precis som du säger är ommöblering ingen god idé - för det innebär att man försöker "fila av", eller förändra ett naturligt beteende hos fiskarna - för att det skall passa det kar man vill ha. Man bör tänka helt tvärt om!

I lite större kar kan det funka hyfsat att ha mer bottenlevande fiskar med paletter - men det är ofta så att de ständigt blir jagade ändå...
Börja med att fundera på vilken storlek du vill ha på ett eventuellt nytt kar (med andra ord; skapa inte en hetsigt snabb lösning) och tänk igenom om du vill flytta paletterna, eller kanske de andra fiskarna som du upplever blir jagade.
Hos paletterna kan du ha större tetror (som du själv nämner), men sedan är det svårt att bestämt tipsa om vad för annan fisk man skall ha... Större Gurami är en väg att gå - men kanske kan du fundera på några levandefödare som Svärdbärare, Molly o.s.v. Kanske tycker du dessa är trista? - men i ett vackert kar gör sig denna typ av fisk väldigt väl. Paletterna kan ju i detta scenario bli karets verkliga huvudrollsinnehavare!

Jag har vid några tillfällen faktiskt flyttat både yngel och föräldrapar till annat kar - ibland har det funkat, ibland inte. Mycket svårt att sia om hur det går. Paletter är ganska tåliga - så flyttar du föräldraparet till ett nytt kar (som ju måste vara ordentligt förberett) så skall det inte vara några problem.

Troligtvis har du den mest förekommande paletten i handeln - Pelvicachromis pulcher - det finns dock en uppsjö andra varianter.
#18 - 14 november 2014 11:13
Du skriver att du har en variant kallad dubbelröd, och det brukar den variant av Pelvicachromis pulcher kallas, där hanens hela undersidan (under det svarta bandet), från munnen och bakåt, och inte bara buken, är röd. Se'n finns det flera olika arter av Pelvicachromis, som t.ex taeniatus, subocellatus, och sacrimontis (den sistnämnda räknades väl förr som en variant av pulcher).
#19 - 14 november 2014 11:29
Shepard - ah, det är pulcher jag har (det visste jag faktiskt, men trodde bara det var den som kallades palettciklid).

Mats - ang storlek på kar så ju större desto roligare och fick jag drömma så skulle jag ha ett 375 l - men det var det där med plats med ;) Men ska man vara petig är ekonomin inte helt i fas för ett nytt stort kar (köper jag ett till 180 blir det ett juwelkar till), så det handlar egentligen mer om hur stort hål jag vill göra på sparkontot. Ett 180 är bra mycket roligare än ett 100 liters, det går ju inte att förneka. Men prisskillnaden på t ex ett 96 liters komplett (1200 kr) och ett 180 l juwel rio till (3500 kr inkl möbel) går inte heller att förneka. (Jag vet andra kar är billigare än juwel, men iom platsen osv så kommer de stå ut från vägg och i bredd då, dvs de bör vara likadana för det ska se okej ut estetiskt. Ett mindre kar finns en annan plats till)

Sen så visst känner jag lite panik över ffa de stackars pansarmalarna, men vore det bara därför kunde jag rädda dem till ett 54 l medan jag funderar. Så är mer att jag kan se det här som en perfekt ursäkt att jag "måste" skaffa ett nytt kar *harkel*

För några år sen hade jag tre stora (120, 180 och 200 l), två små (54 och 45 l) och ett nanokar igång. Sen tappade jag lite sugen när nåt hände med vårt vatten (egen brunn) och massdöden bredde ut sig. Slutade med att allt som överlevde (inte mkt) åkte i juwelkaret och så gick det bara i väntan på att vad som nu hänt med vattnet skulle försvinna. Där kom jag lite av mig så juwelkaret såg ut som en djungel och det var bara tråkig fisk (de olika typerna av algätare och några förskrämda neoner samt en gurami). Sen dog guramin av hög ålder, och efter ett tag alla tetrorna utom en (de var/är urgamla). Då kunde jag ju "börja om" och inspirationen både med växter och fisk vaknade igen. Så det av vallisnera igenväxta karet rensades, nyplanterades och så införskaffades paletterna och kardinalerna och vips kom inspirationen igen. Och tanken på att starta upp ett till kar igen har funnits innan, så som sagt det här är mer den perfekta ursäkten. Nu "måste" jag ju.

Jag vill alla fiskarna ska kunna bete sig naturligt, det som stör mig ang siamensisen och ancistrusarna. Även om de är tåliga nog att reda sig rent fysiskt mot attackerna, så är de hämmade. Jag saknar att se stimmet av siamensis clowna runt i hela karet, ligga i en stor hög på en växt osv samt att se ancistrusarna putsa runt i halva karet. (Siamensis är för övrigt en fisk som verkligen blir helt annorlunda i stim än bara ett par tre st). Samtidigt vill jag ju att paletterna ska kunna bete sig naturligt. Så ett nytt kar får det bli, ska klura lite mer på väg till civilisationen på storlek dock.
#20 - 14 november 2014 11:33
Låter jättebra! :)
Klura, fundera och planera på bara - snart har du en lösning som passar dig och fiskarna. Att hetsa fram grejer i akvariesammanhang är bara att be om trubbel!
#21 - 14 november 2014 11:34
Glömde

Mats - inga levandefödare!! Jag tycker de är sjukt fina, jag gillar färg. Men de blir så förbannat jävla många. Jag har aldrig haft så tjocka tetror som när jag hade levandefödare, men likförbannat så överlevde ett försvarligt antal yngel. Och jag tycker inte om att döda fisk..

Endlershanar är jag grymt förtjust i, hade ett jättestort stim i mitt 200 l förr. Men det blir inte bara hanar (och honorna är sjukt tråkiga), och det blev väldigt många honyngel att ta kål på.. Platy kommer jag aldrig mer att ha, herregud vad de ynglade av sig och sjukt streetsmarta yngel.

Så möjligen ett gäng fina guppyhanar, det skulle jag gärna ha - men trodde fenorna skulle trigga paletterna, men de kanske inte bryr sig så mycket om just fenor?
#22 - 14 november 2014 11:36
Låter jättebra! :)

Klura, fundera och planera på bara - snart har du en lösning som passar dig och fiskarna. Att hetsa fram grejer i akvariesammanhang är bara att be om trubbel!

Ja, och framförallt tenderar man alltid att köpa för litet då, konstigt det där hur spontanköp alltid leder till att man sen står där och förbannar att man inte köpte ett större, för då hade man kunnat ha...
;)
#23 - 14 november 2014 11:47
Alexia skrev:
Ja, och framförallt tenderar man alltid att köpa för litet då, konstigt det där hur spontanköp alltid leder till att man sen står där och förbannar att man inte köpte ett större, för då hade man kunnat ha...

;)

Det går ju att köpa fina kar begangnad också och komma undan billigt och då brukar där ju också följa med tillbehör och en del har bakgrunder i också.
Alexia skrev:
Shepard - ah, det är pulcher jag har (det visste jag faktiskt, men trodde bara det var den som kallades palettciklid).

Mats - ang storlek på kar så ju större desto roligare och fick jag drömma så skulle jag ha ett 375 l - men det var det där med plats med ;) Men ska man vara petig är ekonomin inte helt i fas för ett nytt stort kar (köper jag ett till 180 blir det ett juwelkar till), så det handlar egentligen mer om hur stort hål jag vill göra på sparkontot. Ett 180 är bra mycket roligare än ett 100 liters, det går ju inte att förneka. Men prisskillnaden på t ex ett 96 liters komplett (1200 kr) och ett 180 l juwel rio till (3500 kr inkl möbel) går inte heller att förneka. (Jag vet andra kar är billigare än juwel, men iom platsen osv så kommer de stå ut från vägg och i bredd då, dvs de bör vara likadana för det ska se okej ut estetiskt. Ett mindre kar finns en annan plats till)

Sen så visst känner jag lite panik över ffa de stackars pansarmalarna, men vore det bara därför kunde jag rädda dem till ett 54 l medan jag funderar. Så är mer att jag kan se det här som en perfekt ursäkt att jag "måste" skaffa ett nytt kar *harkel*

För några år sen hade jag tre stora (120, 180 och 200 l), två små (54 och 45 l) och ett nanokar igång. Sen tappade jag lite sugen när nåt hände med vårt vatten (egen brunn) och massdöden bredde ut sig. Slutade med att allt som överlevde (inte mkt) åkte i juwelkaret och så gick det bara i väntan på att vad som nu hänt med vattnet skulle försvinna. Där kom jag lite av mig så juwelkaret såg ut som en djungel och det var bara tråkig fisk (de olika typerna av algätare och några förskrämda neoner samt en gurami). Sen dog guramin av hög ålder, och efter ett tag alla tetrorna utom en (de var/är urgamla). Då kunde jag ju "börja om" och inspirationen både med växter och fisk vaknade igen. Så det av vallisnera igenväxta karet rensades, nyplanterades och så införskaffades paletterna och kardinalerna och vips kom inspirationen igen. Och tanken på att starta upp ett till kar igen har funnits innan, så som sagt det här är mer den perfekta ursäkten. Nu "måste" jag ju.

Jag vill alla fiskarna ska kunna bete sig naturligt, det som stör mig ang siamensisen och ancistrusarna. Även om de är tåliga nog att reda sig rent fysiskt mot attackerna, så är de hämmade. Jag saknar att se stimmet av siamensis clowna runt i hela karet, ligga i en stor hög på en växt osv samt att se ancistrusarna putsa runt i halva karet. (Siamensis är för övrigt en fisk som verkligen blir helt annorlunda i stim än bara ett par tre st). Samtidigt vill jag ju att paletterna ska kunna bete sig naturligt. Så ett nytt kar får det bli, ska klura lite mer på väg till civilisationen på storlek dock.

Skickat med Tapatalk från min mobil.
#24 - 14 november 2014 11:48
Alexia skrev:
Glömde

Mats - inga levandefödare!! Jag tycker de är sjukt fina, jag gillar färg. Men de blir så förbannat jävla många. Jag har aldrig haft så tjocka tetror som när jag hade levandefödare, men likförbannat så överlevde ett försvarligt antal yngel. Och jag tycker inte om att döda fisk..

Endlershanar är jag grymt förtjust i, hade ett jättestort stim i mitt 200 l förr. Men det blir inte bara hanar (och honorna är sjukt tråkiga), och det blev väldigt många honyngel att ta kål på.. Platy kommer jag aldrig mer att ha, herregud vad de ynglade av sig och sjukt streetsmarta yngel.

Så möjligen ett gäng fina guppyhanar, det skulle jag gärna ha - men trodde fenorna skulle trigga paletterna, men de kanske inte bryr sig så mycket om just fenor?

OK! Du får klura lite på detta också. Kolla in Pias fina Mosaikgurami, i hennes tvättstugetråd - det kanske skulle kunna vara något? Guppys funkar fint - och det är inte direkt fenorna som "triggar", utan att de kommer för nära!
#25 - 14 november 2014 11:50
Alexia skrev:

;)

Börja med att kolla var du kan ställa ett eventuellt nytt kar. Mät och planera - sedan köp! :)
#26 - 14 november 2014 13:59
Alexia skrev:

Tja, pulcher brukar kallas palettciklid kort och gott, medan t.ex taeniatus brukar kallas gul palettciklid (även om en del varianter är långt ifrån gula), och subocellatus brukar kallas rödbukspalett, även om jag ju förstås tycker att pulcher har rödare buk än subocellatus :)

Förresten, yngel, både ciklider och levandefödare, brukar gå att bli av med genom att byta in dem i en zoobutik, störst chans har man nog i renodlade akvariebutiker, de har nog ofta inget emot att få in lite svensk/hemmaodlat, då de väl brukar vara rätt tåliga i jämförelse med många som odlats utomlands i andra förhållanden, och se'n skickats hit.

Angående slöjguppyfenor, så är väl paletter inga fenbitare som så, men guppyhanarnas onormalt stora och ömtåliga fenor gör dem till rätt långsamma simmare, och därför kan de nog få sig en del nyp i fenorna när paletterna kommer i full fart.
#27 - 14 november 2014 15:50
Ett par filmsnuttar på P. subocellatus.
Det här var i ett tillfälligt akvarium - de skulle flyttas senare.
Störfisk: Kolglödstetror.

" target="_blank">

" target="_blank">

Här med en yngelskock:

" target="_blank">
#28 - 14 november 2014 17:26
Jag hänger på Mats fast då bara med bilder.
Först "subbparet" som jag hade, sedan P. Silviae (hane). Så snygga bägge två :)
#29 - 14 november 2014 18:22
Pappa palett vill verkligen inte flytta hemifrån...suck...
#30 - 14 november 2014 20:26
Min erfarenhet av Paletter är att med två par så tar de ut det mesta på varandra.
Pansarmalarna tål det, otroligt att de aldrig lär sig, det gör troligen inte tillräckligt ont när Paletterna är på dem.
Det blir för mycket yngel hur man än gör, de är värre än Blackmolly på att föröka sig.

Välmöblerat kar med mycket gömställe tycker jag också är bäst.
#31 - 14 november 2014 21:47
Nu har paletterna flyttat. De flesta i alla fall, möjligen att jag missade några yngel. Tog tre timmar att överlista pappa palett så jag kunde fånga honom. Han var (inte konstigt) sjukt stressad redan då, och inte blev det bättre i nya karet. Så ur gängorna att en ung, nyinköpt ancistrus som raskt ockuperat den medflyttade kokosnötsgrottan gav pappa palett spö... Mer ruter i mamma som både samlade ihop ungarna och åtminstone försökte hålla ställningarna innan pappa palett kom över. Får väl se imorgon hur det står till på yngelfronten. I nya karet (125 liter) går de med två unga ancistrus (nyköpta) samt svarta neontetror och sorgmanteltetror. Borde funka. Ev skiftar jag sorgmanteltetrorna mot kardinaltetror, men ville inte splitta stora stimmet och tyckte det blev för stort för 125 liter. Men ev får de flytta ändå...

...eftersom jag råkade köpa lite ny fisk. Jag menar det blev ju tomt efter paletterna i 180 l. Så ett fjärilsciklidpar fick flytta in, de är så små så de borde inte kunna terra lika vilt som paletthanen. Sen flyttade några "dvärgscalarer" (jag vet de inte heter så men har glömt vad de heter) in med. Eller... det ska vara "dvärgscalarer" men när jag googlar så hmm, I'm not so sure... Får väl se vad tiden lider, blir de för stora får de flytta till nåt lämpligare. Ja jag VET att skalarer kan bli elaka jävlar vid lek med, men jag räknar med att de så mycket snabbare siamensisarna ändå ska reda sig. Har jag fel tar jag på mig det och gör nåt åt det. För OJ så glada siamensis och pansarmalar jag har nu, de far lyckligt omkring i heeela karet och vet inte till sig.

Men de där skalarerna är frågetecknet om kardinalerna och sorgmanteltetrorna kommer få byta plats. Om skalarerna tänker äta mina fina kardinaler (de kan ju prova äta sorgmanteltetror liksom...). Köpte en stoooor, spretig rot som jag tänkte var finfint gömställe för alla som inte är lika fenbeklädda som skalarer. Är sur som f*n då rotjäveln flyter så jag inte kunnat lägga i den. Första gången det händer mig. (Sen är jag sur på att nya akvariets pump/innerfilter låter satan, det vibrerar i hela akvariet på nåt vis. Jag har dem i sovrummet... Jag kan inte sova...)
#32 - 16 november 2014 10:09
Den som förr ibland kallades dvärgscalare (finns inget så'nt, alla scalarer blir rätt stora) är väl Pterophyllum leopoldi, om jag inte missminner mig. Numera brukar den kallas spetsnosscalare.

Eller var det den gamla synonymen till P. scalare, det vill säga eimekei, som kallades dvärgscalare? Blev osäker nu...

Jaja, fel kategori att diskutera det... Angående paletterna så låter det ju bra att de verkar fortsätta vakta ynglen, tur att hon lyckades samla ihop dem innan de redan inneboende fick tag i dem.
#33 - 16 november 2014 10:39
Leopoldi/spetsnos var det som det skulle vara, jag är som sagt tveksam om det är det efter att ha googlat. Men nu är vi ju i fel världsdel och fel forum som du sa =)

Paletterna tar utmärkt väl hand om sina yngel i nya karet, och det verkar vara ungefärligen lika många yngel nu som jag flyttade över. De har inte minskat märkbart i alla fall. Och föräldrarna beter sig nu precis likadant i nya karet som i det gamla, dvs vallar sina yngel kors och tvärs och pappa palett är arg på alla andra invånare i karet. Sorgmanteltetrorna makar lite på sig och jag svär på att om de kunde skulle de himla med ögonen.

Så flytten verkar ha gått utmärkt och det är bättre för alla inblandade efter flytten. Återstår bara att se om ynglen hittar nog att äta för att överleva. Det finns ju inte alls en massa att plocka i sig från botten osv som i gamla karet.
#34 - 16 november 2014 10:52
Hoppas att det är ok att jag också lägger upp några bilder :) Tre av bilderna visar Pelvicachromis taeniatus "Nigeria Red" och två av dem visar P. pulcher, av varianten som väl kallas dubbelröd. Man kan ana små yngel på botten på den ena pulcherbilden.
#35 - 16 november 2014 10:57
Klart ni får lägga upp bilder. Hittar jag bara sladden till kameran ska jag göra det med. iPhone i all ära men så bra på akvariefotografering är den inte...

Inte att filma heller, färgerna är kassa.. Men det går inte klaga på yngelvården hos föräldrarna (ynglen är frisimmande sen några dygn där)
&sns=fb" target="_blank">
&sns=fb
#36 - 16 november 2014 14:26
#37 - 16 november 2014 14:57
Väldigt fina paletter, grattis till bebbarna :)

//Inger
#38 - 16 november 2014 16:12
Det här var ju väldigt intressant läsning :) Mina vaktar grottan så vi får väl se vad det blir. Intressant också att se de olika varianterna. Min hona ser ut som din Alexia men hanen ser annorlunda ut. Men det gör inget ;)
#39 - 8 december 2014 10:40
Nån som vet vad paletthanen sysslar med?
i torsdags fick hanen, honan och alla deras yngel utom ett flytta till egen bostad - en 137 l kub. Flytten innebar tyvärr extrem stress för ffa hanen då det slutade med att jag fick riva ut alla växter och all inredning i akvariet de gick. Samt jaga honom rätt mycket. Han skyddade sina yngel till varje pris (jag fick håva de med). På slutet gav han som upp och bara la sig stackarn.

I nya karet så honan och ynglen hämtade sig fort. Hanen var genomskinligt blek och tryckte eller smög längs botten. I söndags var det ingen skillnad, så jag släppte i fyra svarta neontetror. Sen dess syns hanen till mer och jagar tidvis undan tetrorna. Fortfarande helt färglös och blek, samt skygg.

Han håller dock på med något jag inte förstår riktigt. Nya karet har sand, och hanen flyttar sand från botten och spottar ut den på utvalda växtblad. Främst två stora anubiasblad täcker han helt med sand. Men spottar sand på stenar och lite andra växter med. Detta har han gjort från början, men först trodde jag pumpen blåst sand på växterna och skakade av dem. Men sen sett att det är hanen som spottar sand.

Han stod och "riste" kroppen för honan idag, samtidigt känns det inte riktigt som han är i form för lek med tanke på hur blek och stressad han är...

så när kanan förvänta sig att han hämtat sig och får tillbaka färgerna och normalt beteende, och vad betyder sandflyttandet/sandspottandet på växter?
#40 - 8 december 2014 11:34
Flyttar han sand från nå't särskilt ställe, eller är det mer random? Jag misstänker att han försöker gräva ut en grotta, och att sanden råkar hamna på växterna tror jag mest beror på att de råkar befinna sig där han dumpar den.

Svårt att veta när han får tillbaka färgerna, men visar han lektendenser, så är han nog inte så stressad längre.

Fina bilder förresten :)
#41 - 8 december 2014 12:11
De har två kokosnötsgrottor. Den ena ser jag inte men den andra är han i ofta och hela familjen är där på natten.
Sanden tas ffa från två ställen. Dock simmar han med sanden till ffa anubiasbladet och spottar ut det där. Det är nästan framför grottan de ofta använder - så resultatet blir att det sänks ner framför grottan av sanden. Tänkte först han ville ha mer skydd, men sen fortsatte han spotta sand så bladet helt sänktes mot botten. Då började han med nästa blad.

Ena stället han tar sand ifrån ser jag inte så där kan det vara att det bara råkar hamna på växter och rot. Det han spottar på bladen ser jag var han tar, vid en rot. Ser inte ut som det blir nån grotta där men återstår att se. Han kan dock spotta bort sanden utan att den är utvägen även om han inte simmar iväg och dumpar den på bladen, så just det känns medvetet.
#42 - 8 december 2014 16:00
Ja, vem vet, djur förvånar oss (eller i alla fall forskare, som gör stora ögon varje gång ett djur gör nå't de trodde var specifikt för den fantastiska människan) hela tiden, så det kan mycket väl vara så att han försöker få bladen att hänga mer för grottöppningen för att få mer skydd.
#43 - 8 december 2014 17:31
#44 - 8 december 2014 17:35
Så blek tycker jag inte att han ser ut att vara. Det ser mer ut som om han hade lek/yngelvårdsfärger på de förra bilderna, och att han på de nya bilderna är mer neutralt färgad.
#45 - 8 december 2014 17:44
Han har ALLTID haft färgerna på tidigare bilderna, även när han gick utan både hona och yngel. Aldrig varit så blek förut, annat än temporärt vid stress (vilket då gått över inom någon h).

Men även när han var utan hona hade han knallfärger, och de fanns kvar tom när han blev deprimerad av ungkarlslivet och låg i sin grotta hela dagarna och knappt åt. (Därför han fick ny hona ju). Färgerna bestod.

Sen förskönar kameran lite ser jag, ser du honom irl ser buken bara ytterst ljust rosa ut. Men oavsett så även på bilden är jätteblek jmf med "alltid" innan, och jag har ju haft honom i två år.
#46 - 8 december 2014 17:48
Ok. Har haft paletthanar som sett ut ungefär sådär om jag inte minns fel, det svarta bandet tycks ju finnas där, om än inte jätteskarpt. Men tror det viktigaste är hur han beter sig, äter han, och är framme, och inte är mer skygg och lättskrämd än förut, så är det nog ingen fara.
#47 - 8 december 2014 21:55
Han är ju framme mindre även om det blir lite bättre över tid. Men väldigt skygg (var han inte innan). Äter - jo, men inte när jag matar då gömmer han sig. Plockar upp från botten sen dock. Men skönt blekheten inte behöver betyda att han tänker dö knall och fall.
#48 - 9 december 2014 12:05
Nej, det tror jag inte han gör, dör knall och fall alltså. Visst, man vet ju aldrig med paletter, men så länge han äter, simmar runt, och inte uppvisar några andra fysiska symptom än blekheten så är det nog ingen omedelbar fara.

Han har väl helt enkelt blivit mer lättskrämd och skygg.
#49 - 10 december 2014 07:23
Han har grävt en grotta ändå, bakom och under en rot. Förklarar inte varför han la sand i andra änden på roten, men antagligen den andra sanden :)
#50 - 12 december 2014 19:35
Herrn verkar vilja vara en värmeälskare. I första karet de gick i, där de lekte, har jag problem med temperaturen på vattnet såtillvida att det blir väldigt varmt (29-30 grader). I andra karet så något humanare temperaturer men ändå aldrig under 28 grader. Täckramper med inbyggd belysning värmer vare sig jag vill det eller ej.

Deras nya bostad har hållit jämna 25 grader utan tillskottsvärme. De vandes ju in försiktigt med temperaturen, och ynglen + honan har trivts fint. Hanen har som sagt varit blek, skygg etc.

Imorse satte jag i en doppvärmare och har under dagen succesivt tagit upp tempen till 27 grader. Pappa har fått färg och blivit mer synlig timme för timme. Räknar mer att imorgon öka till 28 grader.

Men det verkar som det han saknade var värme.. skumt, de ska ju inte vilja ha det så varmt enligt artbeskrivningen.
#51 - 24 december 2014 13:00
Kan uppdatera. Hanen har inte lugnat sig. Men de har sin 137 l kub, och accepterar till nöds ett Stim svarta neontetror som sällskapsfisk.

De firade julafton med att fördriva sin första kull yngel, och det är en faslig trafik i det underjordiska gång- och grottsystem som hanen byggt. Så jag gissar att de snart tar ut en ny kull på promenad.
#52 - 24 december 2014 13:29
Tja, nej, så jättevarmt brukar man väl inte ha till paletter, runt 26 brukar väl vara lagom. Men han kanske hade vant sig vid den högre temperaturen, och därför inte gillade förändringen.

Själv har jag ett Crenicichla reganipar (lekbeteendemässigt Sydamerikas svar på paletter) med 15-20 yngel.

God jul!

Annons