Palettciklider leker inte?

#1 - 8 augusti 2011 10:04
Hej alla! jag har ett 120 l akvarium med 12 kilfläcksrasborer,8 Fembandsbarber,2 palettciklider 1 hane och en hona,2 pakistanbotia,2 malar!. Och jag har alltid haft problem med att få mina palettciklider att leka. Å jag undrar hur jag ska få igång dom att leka eller är det så att dom inte har plats eller inte till riktigt med gömställen?. Det som jag har i akvariet är ett bra antal växter och så har jag en trädbit ( sån som man köper i affärer) å 3 borgar å en sten som lutar mot glaset å en kokosnöt. Så det finns ju ställen men trots allt så simmar hanen och honan bara omkring tillsammans!. Kan hända att jag har för mycket växter utanför grottorna och det kanske blir för lite utrymme och för trångt att simma bland grottorna??. tacksam för svar:d:d
#2 - 8 augusti 2011 16:48
snälla hjälp mig! måst veta! tacksam för svar!:)
#3 - 8 augusti 2011 19:17
De kanske inte är mogna än för att leka. Ge dem bara tid så kommer de nog leka insinom tid. Hur länge har du haft dem?
#4 - 8 augusti 2011 19:31
Mm! för jag har nu ändrat så att det är en kruka och en koksnöt där dom kan leka men dom verkar ändå inte jätte intresserade??. Ja du jag har haft hanen i 4-3 år och honan i 1 år. Om du undrar varför jag bara har haft honan i 1 år och hanen längre så va det för att hanen jagade iväg honan så hon dog av svält. :(
#5 - 8 augusti 2011 20:03
Kan vara att de inte tycker om varandra helt enkelt. Tycker konstigt att de inte lekt efter dem tiden. De försöker inte visa upp sig för varandra? Typ att de spänner upp sig och darrar sig för varandra?
#6 - 8 augusti 2011 20:07
Är du säker på att det är en hane och en hona? Även om de oftast är lätta att se skillnad på, så har jag för mig att jag sett trådar där folk har fått två av samma kön när de har bett om ett par i butiken. Bilder? :)
#7 - 8 augusti 2011 20:12
[QUOTE=Animaniac;1532422]Är du säker på att det är en hane och en hona? Även om de oftast är lätta att se skillnad på, så har jag för mig att jag sett trådar där folk har fått två av samma kön när de har bett om ett par i butiken. Bilder? :)[/QUOTE]

Tänkte inte på de :p.
#8 - 8 augusti 2011 20:35
Macke fisk: Jo när jag tänker efter har dom lekt en gång men det var förra året då jag köpte en ny hona till hanen. Jo honan är så röd som hon kan bli medans hanen är lite lätt röd honan skakar på sig framför hanen och leder honom till en grotta. Där inne skakar hon på sig och hanen ser ju det men väntar bara utanför han simmar inte ens in det har bara hänt ett par gånger men han simmar ut direkt sen efter. Liksom honan simmar framför hanen och böjer ut kroppen.
#9 - 8 augusti 2011 20:38
Animaniac: Jag är faktiskt helt säker att det är hona och hane för honan är mycket rödare och lite mindre och starkare färger än hanen har. Nej tyvärr men jag tror att den beskrivningen som jag skrev nyss tyder på att det är en hona och hane.:)
#10 - 8 augusti 2011 20:59
Vissa hanar av palettciklider vill helt enkelt inte leka. Så kan det väl vara bland andra fiskar oxå men det är iaf inte helt ovanligt att vissa paletthanar aldrig kommer till skott. Paletter av olika slag brukar inte vara särskilt kräsna när det gäller partnerval så att byt ut honan är nog ingen större vits, däremot att byta ut hanen skulle nog kunna hjälpa.

Sen är det även så att gamla fiskar (iaf många ciklider) tappar leklusten så har man tex. en gammal kutryggad utmagrad paletthane (inte för att jag tror att din är det) så skall man nog inte räkna med lek.
Ytterligare ett alternativ hade kunnat vara att skaffa ett palettpar till. Dels så får fiskarna iaf lite större valmöjlighet vid parbildning å dels så kan lite konkurrens dra igång annars tröga fiskar. Dessutom (även parbildande fiskar) så kan det bli så att tex. en ny (mer viril) hane leker av flera honor.
Lycka till!
#11 - 8 augusti 2011 21:07
Ok! jag förstår hur du menar med åldern där. men man kan hoppas att jag får igång hanen igen gjorde nya grottor till dom och nu är dom lite mer intresserade än vad dom va innan.:) Dessutom så är hanen 4-3 år gammal närmar sig 5 år. låter det som gammal palett hane?. Iallafall tack för svaren alla! :D
#12 - 8 augusti 2011 22:25
Ja lite redecoration å ett vattenbyte brukar ju kunna få igång lättlekta arter som paletter ju e. Nä 5 år är ju inte purungt men definitivt inte lastgammalt. Sen så har det nog nästan mer med fiskens kondition att göra än åldern men ofta går de någorlunda hand i hand iaf med småvuxna arter. Det skall nog lösa sig framöver å som sagt vill det sig inte så byt ut hanen eller till och med skaffa ett par till, det borde funka i 120L tycker jag om du gör om i inredningen, kanske till och med tar upp de gamla paletterna innan du sätter ned alla igen. Sen kan fiskarna behöva träna lite vissa gånger. Man kan iaf beroende på art å sånt, ge ett par omkr 3 ggr på sig innan de lyckas med sin lek. Går det ändå inte riktigt är det troligtvis nått som e på tok...
Som sagt det löser sig nog! ;)
#13 - 8 augusti 2011 23:31
[QUOTE=Simon H;1532438]Animaniac: Jag är faktiskt helt säker att det är hona och hane för honan är mycket rödare och lite mindre och starkare färger än hanen har. Nej tyvärr men jag tror att den beskrivningen som jag skrev nyss tyder på att det är en hona och hane.:)[/QUOTE]

Tja, även honor kan ju vara bleka ibland :) Och hanar kan få starka färger. Det man ska gå efter i första hand, är storlek (en vuxen hane är dubbelt så stor som en vuxen hona), och färg och form på fenorna. Hanens fenor är mycket spetsigare, även bukfenorna. Hanens stjärtfena är också spetsig, med oftast ett rött och ett gult band på ovansidan, ofta förekommer en eller flera svarta fläckar, men inte alltid (även honor kan ha en eller två svarta fläckar på stjärtfenan).

En bild på ett par jag hade häromsistens:
#14 - 9 augusti 2011 08:09
På tal om vattenbyte så ska jag nog städa i akvariet idag tack för tipset får se om det hjälper som du säger.:D Ja det kan ju va så för det va nästan 1 årsen dom lekte med varanndra!. Ja det för jag nog göra om det inte funkar bättre nu än vad det gjorde innan! ja kanske det ja det kan man ha i tankarna att kanske skaffa nått par till:). Ja det får vi hoppas att det löser sig:) tack för svaren!:D.
Förresten jag har 2 frågor till. Kan man ha två grottor jämte 1 pump för jag har nämligen det ska jag byta plats med nått eller bara låta det va? påverkas palett paret av en pump jämte sig?.
Och jag har väldigt många sniglar som har ett skall som pekar uppåt deras skall ser ut som en skruv väldigt hårt skall är det som dom har. och min fråga är är det nån risk att dom här sniglarna äter upp palettcilkidernas ägg över natten för det är då dom kommer när det är mörkt i akvariet??
#15 - 9 augusti 2011 08:47
Halloj Simon!:)
Det är alltid trist när fiskarna inte riktigt "gör som man vill". Det har kommit in många bra kommentarer på dina frågor här i tråden - men jag skulle vilja summera lite. Dels är det så att en hane och en hona inte alltid har rätt "kemi", så att säga. Vad detta beror på kan ha ganska många anledningar; ålder o.s.v. som har nämnts här tidigare.
När en obalans mellan två fiskar (ofta ciklider) infinner sig, har detta med akvariemiljön att göra. Om vi bortser från vattenparametrarna (som vi förutsätter är OK) så blir det lätt så att om man titt som tätt byter runt och flyttar inredningen, "städar" i karet, så skapar detta en stress hos fiskarna som lätt visar sig i aggressivitet eller tvärtom likgiltighet.
Jag skulle vilja föreslå att du tar en grundläggande funderare - kanske efter lite fler inredningstips här i tråden, och även om du kollar runt på lite olika "ciklidinredningar" på andra ställen här på forumet - på hur du vill ha karet inrett för att optimera trivseln hos dina paletter.
Gör sedan iordning den här inredningen i lugn och ro (fiskarna skall helst vara placerade i ett annat kar under tiden) och efter detta introducera fiskarna i karet igen. Låt sedan karet på egen hand sätta sig ordentligt - så att vattenkvaliteten och miljön förblir god.
Att placera kokosnötter och "grottor" här och där behöver inte betyda att cikliderna genast bildar revir eller leker där - detta är fiskar som är är oerhört "listiga" och väljer de lekplatser de instinktivt känner är bra för deras lek och avkomma. Om du istället för att tänka; "här skall en kokosnöt vara - eller en byggd grotta vara, där de skall leka", och funderar mer på en "naturlig" miljö - med lite stenar, rötter och växter - så kommer förmodligen paletterna ganska snart att välja en lekplats - oftast där du minst anar det.

Men, nu är det inte heller så att dina paletter automatiskt blir ett par, och börjar leka, bara för att du gör såhär. Paletter är en ganska... hmm, "intensiv" ciklidart - i likhet med många andra afrikanska ciklidarter. Vad många glömmer bort är att paletter ofta behöver lite motstånd för att liksom komma igång. Det behöver inte alltid vara ett aggressivt motstånd - men på ett sådant sätt att både honan och hanen känner att de vill försvara ett revir de stakat ut. Detta triggar samtidigt den reproduktiva lusten (som är en instinkt). Det råd du fått tidigare här om att skaffa ett par paletter till är bra - det skulle förmodligen innebära att du inte bara får ett par, utan två som bildar revir och senare leker. Det bästa är om dessa fyra Palettsciklider är hyfsat jämna i storlek och ålder - annars kan lätt en, exempelvis, hane bli dominant och skuffa undan en yngre och mindre.

Det jag skriver här är ett tips i all välmening - ett tips om att fundera i lite vidare begrepp, om akvariemiljön och hur olika ciklidarter fungerar i par och i grupper, i denna akvariemiljö!
Lycka nu till med dina paletter - detta är en makalöst vacker och intressant ciklidgrupp!:)
#16 - 9 augusti 2011 09:14
Hejsan Mats!:) Ja det är ju alltid tråkigt när det inte går som man vill och ska göra!. Ja fattar precis hur du menar:D. Ja det har du rätt om med miljön i akvariet för vattnet är rätt grumligt och planerar där med att städa hos fiskarna idag får se om det ska sätta fart på dom och som du säger bättre miljö helt enkelt:). Ja det ska jag ha i tankarna att skaffa ett till par palettciklider för dom andre fiskarna håller sig på avstånd från paletterna troligtvis har dom andre fiskarna blivit skrämda efter att hanen har jagat dom ibland så dom håller sig borta och då blir det som sakt att paletterna har inget att skydda möjligtvis mot botierna och malarna. Men annars så jagar hanen knappt bort nån för det inte behövs (knappt). Ja:) tack så hemskt mycket för dina råd mycket snällt av er alla här:D!
Men jag har 2 frågor till och det är dom sista:).
Blir paletterna störda av att om det är en pump jämte grottorna så att dom inte riktigt vågar va där??.
och den sista frågan kan maljasisk sandsnäcka äta upp palletciklidernas ägg över natten? för det är då dom är framme när det är mörkt i akvariet?
#17 - 9 augusti 2011 09:17
Jag har också haft paletter, och gjorde precis som du Simon - placerade ut kokosnötter och små krukor. Som Mats säger, så valde dom En mer "naturlig" lekplats i en gammal rot, där det fanns en liten urholkning:).
Jag tycker också dom är väldigt vackra, och vilka fantastiska yngelvårdare dom är - nåde den som kommer i närheten av deras avkommor!!

Dom kommer nog till "skott" så småningom ska du se;).

/Inger
#18 - 9 augusti 2011 09:24
Aaa det är väldigt enkelt och sätta ner kruka eller kokosnöt som du säger:). Ja dom är väldigt vackra att titta på i ett fint akvarium:).
kanske en konstig fråga men du sa rot är det typ som en trädbit som inte flytter upp?? har också det men visste inte att det hete rot :D.
#19 - 9 augusti 2011 09:42
[QUOTE=Simon H;1532479]Hejsan Mats!:) Ja det är ju alltid tråkigt när det inte går som man vill och ska göra!. Ja fattar precis hur du menar:D. Ja det har du rätt om med miljön i akvariet för vattnet är rätt grumligt och planerar där med att städa hos fiskarna idag får se om det ska sätta fart på dom och som du säger bättre miljö helt enkelt:). Ja det ska jag ha i tankarna att skaffa ett till par palettciklider för dom andre fiskarna håller sig på avstånd från paletterna troligtvis har dom andre fiskarna blivit skrämda efter att hanen har jagat dom ibland så dom håller sig borta och då blir det som sakt att paletterna har inget att skydda möjligtvis mot botierna och malarna. Men annars så jagar hanen knappt bort nån för det inte behövs (knappt). Ja:) tack så hemskt mycket för dina råd mycket snällt av er alla här:D!
Men jag har 2 frågor till och det är dom sista:).
Blir paletterna störda av att om det är en pump jämte grottorna så att dom inte riktigt vågar va där??.
och den sista frågan kan maljasisk sandsnäcka äta upp palletciklidernas ägg över natten? för det är då dom är framme när det är mörkt i akvariet?[/QUOTE]

Halloj igen Simon! (nu är vi kompisar på forumet också!:))

Nja, jag tror inte att paletterna blir direkt störda av att ha en pump i närheten - om dom skulle bli det så väljer de ett annat ställe att vara på. De malaysiska snäckorna lyfter (oftast hanen som är lite större) bort med munnen, så du behöver inte fundera på dessa i någon större utsträckning. Det är möjligt att någon snäcka kan komma åt något romkorn någon gång - men detta tillhör naturens gång och skadan blir i vilket fall som helst marginell.

Nu börjar du komma in i ett nytt skede, det behövs så pyttelite för att skifta ett helt tänk när det gäller akvarium och dess många "sidogrenar" vad gäller skötsel och miljö. Plötsligt kommer man på vad som man kanske gjort lite "snett" och får på så sätt en helt ny bild på hur ens akvarium funkar. Det är ofta så att man "punktmarkerar" med distinkta detaljer som en specifik kokosnöt, grotta eller liknande och samtidigt glömmer av den större bilden. Detaljer är viktiga, men kan komma tillkorta om dessa detaljer sätts i en ofärdig/oriktig miljö.

Ciklider jagar undan alla hot mot reviret, men de jagar i synnerhet bort hot av samma eller liknande art - det är därför de inte bryr sig nämnvärt om botior, malar eller andra fiskar - kommer de alltför nära reviret blir de såklart bortmotade, men de är inga huvudfiender. Andra individer inom arten eller liknande ciklidarter startar en mycket starkare instinkt om bortjagande.
Vi kan ta ett exempel; Spegeltestet. Om du skulle sätta en spegel vid rutan när någon av paletterna är i närheten av rutan så får du förmodligen se en stark reaktion. Får hanen se sin egen spegelbild blir han i de flesta fall mycket upphetsad. Om vi nu tänker oss att spegelbilden innehåller en "levande" bild på till exempel en botia, så simmar hanen bara bort och struntar i att hetsa upp sig - detta är bara ett tankeexperiment för att ytterligare belysa hur ciklider reagerar - inför sig själva som par eller grupper, genemot andra typer av fiskar.
:)
#20 - 9 augusti 2011 10:01
Hej igen Mats:D! Ja det är aldrig fel med ny vänner:).
Ok tur då vet jag det:) ska det va växter precis utanför grottorna eller några cm ifrån?:D
Ok:) det kan jag tänka mig för han har en riktigt stor mun:). Men vi säger om det händer på natten ska man ha en lampa tänd så det lyser mot grottan så dom ser vad som händer?:). Ja det har jag nog allt gjort har lyssnat och tänkt på dinga goda råd som du har jätt mig mycket glad över att ni alla har hjälpt mig med mitt lilla problem:). Japp det har jag också märkt hanen jagar mer bort stim som kommer för nära medans honan sköter om äggen där inne:) Tack så mycket för ditt råd:D
#21 - 9 augusti 2011 10:18
[QUOTE=Simon H;1532486]Hej igen Mats:D! Ja det är aldrig fel med ny vänner:).
Ok tur då vet jag det:) ska det va växter precis utanför grottorna eller några cm ifrån?:D
Ok:) det kan jag tänka mig för han har en riktigt stor mun:). Men vi säger om det händer på natten ska man ha en lampa tänd så det lyser mot grottan så dom ser vad som händer?:). Ja det har jag nog allt gjort har lyssnat och tänkt på dinga goda råd som du har jätt mig mycket glad över att ni alla har hjälpt mig med mitt lilla problem:). Japp det har jag också märkt hanen jagar mer bort stim som kommer för nära medans honan sköter om äggen där inne:) Tack så mycket för ditt råd:D[/QUOTE]

Javisst - det är detta som är så fint med forumet, man kan ställa frågor och få snabba svar! Det finns alltid någon med erfarenhet som kan tipsa och ge goda råd.
Palettcikliderna gräver ofta lite i sanden framför eller inne i det ställe dom har valt att leka på. Växter kan man ju placera lite som man själv tycker är snyggt och det är klart att man kanske inte skall blockera en naturlig öppning i någon kokosnöt eller "grotta" med en växt - bättre då att sätta den en liten bit ifrån, sitter det en växt i vägen så försöker de kanske att gräva bort eller förbi den.
Paletter leker i trängre utrymmen, där det oftast är mörkt, visst kan man ha en svag lampa om natten - men återigen så får man ta till det naturliga tänket - de har sällan, eller aldrig lampor (:)) i naturen och kan därför utan vidare sköta sin avkomma i mörker. De placerar sig på sådant sätt i närheten av sin rom att de lätt kan känna om det dyker upp någon snäcka eller fisk - sannolikheten att en snäcka skall käka upp en hel romkaka är ganska liten - fundera inte mer på detta! Nattljus kan man ha till ciklider som leker mer öppet på blad, rötter och liknande - om det finns många fiender, typ stimfiskar - som i detta läget kan snappa åt sig romkorn eller yngel. Nattlampor ger mest trygghet åt akvarieägaren, och i de flesta fall klarar de lekande cikliderna av att försvara sin avkomma i mörker.
Jag har haft massor av lekar (bland annat Discus) i "sällskapskar", med mängder av "fiender" - men aldrig bekymrat mig om nattlampor. Du kan se exempel på detta i min "stug"-tråd!
:)
#22 - 9 augusti 2011 12:58
Ja det har du alldeles rätt i Mats:D. Aa det har jag märkt nån gång att dom har grovt nått håll där och nått håll där. Haha! ja det ska ja va lite som det är i naturen för fiskarna det kan jag hålla med om:). Och nu är jag glad efter att ha städat akvariet så såg jag att honan är inne i kokosnöten och hanen utanför. Honan vaktar där inne och hanen där ute och ibland byter dom:). Hoppas det är nått på gång!:D tack för alla svar!!!:D
#23 - 9 augusti 2011 14:48
[QUOTE=Simon H;1532506]Ja det har du alldeles rätt i Mats:D. Aa det har jag märkt nån gång att dom har grovt nått håll där och nått håll där. Haha! ja det ska ja va lite som det är i naturen för fiskarna det kan jag hålla med om:). Och nu är jag glad efter att ha städat akvariet så såg jag att honan är inne i kokosnöten och hanen utanför. Honan vaktar där inne och hanen där ute och ibland byter dom:). Hoppas det är nått på gång!:D tack för alla svar!!!:D[/QUOTE]

*gilla* :)
#24 - 9 augusti 2011 17:52
Ja:) nu är det bara och vänta på att dom ska lägga ägg och att några yngel tittar fram:):D
#25 - 11 augusti 2011 13:49
#26 - 11 augusti 2011 14:01
Den länken tycks inte funka riktigt... jag får inte fram bilden iallafall...
#27 - 11 augusti 2011 14:06
#28 - 11 augusti 2011 14:08
Mats såg det nu också:( konstigt får se om jag kan fixa det på ett annat sätt.
#29 - 11 augusti 2011 14:13
Om det är en bild du vill visa, så lägg den på t.ex. Photobucket och länka sedan adressen för bilden hit.:)

Edit; eller så blir du snabbt, billigt och enkelt Goldmember här på Zoopet, så kan du lägga upp hur mycket bilder och filmer du vill direkt i tråden!
#30 - 11 augusti 2011 15:40
Ja det är alltid ett alternative att göra så:D!.

Annons