Palettciklider i 80cm/100L

#1 - 26 juli 2016 14:16
Köper ett 100 liters-akvarium i morgon. Vi är lite sugna på palettciklider.

Har sökt och googlat, och som vanligt (såklart) får man massa olika svar. Så jag frågar också här..

Hur många borde kunna funka om dom går ensamma? 1+1? 2+3? 2+4?

/Jens
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 juli 2016 14:29
Att hålla 2 hanar brukar vara det sämsta och för att köra med ännu fler hanar så hade akvariet behövt vara större.

Så jag hade kört med 1 par, men kompletterat med någon afrikansk tetra
#3 - 26 juli 2016 14:44
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2358000]Att hålla 2 hanar brukar vara det sämsta och för att köra med ännu fler hanar så hade akvariet behövt vara större.

Så jag hade kört med 1 par, men kompletterat med någon afrikansk tetra [/QUOTE]

OK.

Finns ingen annan ciklid eller fisk där det skulle funka med 1+1 till?

Självklart är det individerna som ska må bra. Men det känns som man max kan ha typ 2-3 firrar om man inte har typ 300 liter.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 26 juli 2016 14:57
Är alltid svårt med flera revirhävdande arter. Visst kanske skulle A. thomasi funka men jag hade hellre valt ett stim med tetra för då blir det mer fart i akvariet
#5 - 26 juli 2016 15:17
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2358004]Är alltid svårt med flera revirhävdande arter. Visst kanske skulle A. thomasi funka men jag hade hellre valt ett stim med tetra för då blir det mer fart i akvariet[/QUOTE]

OK, som vanligt tack!

Det kan inte tänkas finnas någon ciklid som inte är värst revirhävdande där flera par går ihop alltså?

Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 26 juli 2016 17:55
Thomasin som jag nämner ovan är nog den fredligaste om du vill hålla dig till Västafrika.
#7 - 26 juli 2016 17:58
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2358028]Thomasin som jag nämner ovan är nog den fredligaste om du vill hålla dig till Västafrika.[/QUOTE]

Antar att det finns fördelar och logik i att hålla sig till samma områden. Men bryr sig inte fiskarna gör inte jag det heller :)

Ska kolla upp den.
#8 - 26 juli 2016 19:15
I ett så pass litet kar så skulle det nog mest bli gruff med mer än ett par, och det skulle nog inte bli lika många chanser att studera deras intressanta yngelvård. Bland afrikanska ciklider (där ju denna fråga är ställd, därför du inte får tips om arter från t.ex Sydamerika) så finns nog inga arter som blir särskilt roliga att hålla mer än ett par i ett 100-liters. Om du håller dig till parbildande västafrikaner vill säga. Du kan ju testa med snäcklekare från Tanganyikasjön i och för sig, dem kan du hålla i kolonier, där hanarna vaktar sina revir bestående av snäckskal, som honorna lägger ägg i. Men i så små kar bör de vara den enda arten, i större kar kan du blanda dem med andra Tanganyikaciklider.
#9 - 26 juli 2016 19:28
[QUOTE=Shepard;n2358031]I ett så pass litet kar så skulle det nog mest bli gruff med mer än ett par, och det skulle nog inte bli lika många chanser att studera deras intressanta yngelvård. Bland afrikanska ciklider (där ju denna fråga är ställd, därför du inte får tips om arter från t.ex Sydamerika) så finns nog inga arter som blir särskilt roliga att hålla mer än ett par i ett 100-liters. Om du håller dig till parbildande västafrikaner vill säga. Du kan ju testa med snäcklekare från Tanganyikasjön i och för sig, dem kan du hålla i kolonier, där hanarna vaktar sina revir bestående av snäckskal, som honorna lägger ägg i. Men i så små kar bör de vara den enda arten, i större kar kan du blanda dem med andra Tanganyikaciklider.[/QUOTE]

Tack för tips, får undersöka möjligheten med ciklider/fisk från andra länder också
#10 - 5 augusti 2016 16:38
Har nu köpt ett par palettciklider. Funderar på framtida sällskap till dom.

Läser här på Zoopet att kongotetran ska ha 100cm och 160 liter. Synd! Riktigt fina fiskar.

Har [USER="24643"]Kjell Fohrman[/USER] (eller vem som helst för den delen..) något annat förslag på afrikansk tetra?

Annons