Vad jag har förstått är varianten där hanen har helt röd undersida inte en odlingsform, utan förekommer i vilt tillstånd. De brukar nog oftast säljas som dubbelröd. Jag har ett par nu, där hanen har helt röd undersida, om än rätt svagt än så länge (vissa av hanarna i affären hade starkare röda undersidor), och de påstås vara F1.
Jag har för mig om att jag har läst att det finns både "röda" och "gula" hanar i naturen, den sistnämnda är den i akvarier "vanliga" varianten. Tror de skrev nå´t om en teori, att "röda" hanar får hjälp av "gula" hanar att hålla revir, tills dessa är stora nog att hålla egna revir. Om det stämmer vet jag inte.
Könsskillnaderna tycker jag att man enklast ser på kroppsformen. Honan är kort och knubbig, även om små honor som inte är lekmogna kan se ganska smala ut. Hennes fenor är korta och avrundade, även bukfenorna. Stjärtfenan är rätt färglös, och har en ganska rak bakkant. Hanen däremot är mer långsträckt, även om välmatade hanar också kan se ganska kraftiga ut. Han har större och spetsigare fenor, stjärtfenan är spetsig, och betydligt mer färgad än honans. Antalet svarta fläckar i stjärtfenan kan variera, ibland finns inga alls, och det finns honor som har en fläck i stjärtfenan, även om de flesta saknar det.