palettciklider gråttor...

#1 - 20 februari 2009 12:46
Hej! jag skulle gärna va tacksam om nån tog in bild på nån bra grotta som kan va bra för paletterna?? tacksam för svar.:D
#2 - 20 februari 2009 13:07
Har Paletter väl börjat leka så spelar det mindre roll vad det är för grotta. Viss fördel om grottan har ett tak där de kan fästa äggen men det är inte ett måste.
Vi flyttade över vårt lekpar till ett akvarium utan grottor med enbart några låga svärdsplantor och de grävde en grop i sanden och fäste äggen på rutan [:o]

Men om du ändå vill ha tips så funkar det bra med kokosnötskal, rör eller något annat som har ett litet hål eller öppning.
Lerkruka funkar oxå fint.
De är väldigt påhittiga och gräver och möblerar tills det blir ett bo ;)
#3 - 20 februari 2009 13:39
Ta en halv kokosnöt och borra ett hål i den, funkar fint
#4 - 20 februari 2009 13:51
Ok men jag skulle vilja se en bild på förslagen först??.
#6 - 20 februari 2009 14:01
[ATTACH]17682[/ATTACH]
Här är mina i sin kruka.
#7 - 20 februari 2009 14:09
mmm mycket fint jag ska göra en grotta som på NINA82s bild men jag har en fråga hur ska man göra dom där hållen på krukan solis??.
#8 - 20 februari 2009 14:14
Simon H skrev:
mmm mycket fint jag ska göra en grotta som på NINA82s bild men jag har en fråga hur ska man göra dom där hållen på krukan solis??.

Då behöver du inte göra hål ;)
Bara att trycka ner krukan i sanden så det blir en glipa.
Risken finns att de gräver in sig själva när man gör på detta vis dock.
#9 - 20 februari 2009 14:16
Mitt par, som har yngel nu i ett 240-liters, grävde själva ut en grotta under en sten som låg på botten. Se´n flyttade de ynglen till ett hål i en rot.
#10 - 20 februari 2009 14:17
för många år sedan när jag hade palletter så räkte det med att man
la en skifferskiva på botten, sedan så grävde de ut en egen grotta.
fast då måste man ha ganska fin sand för att de ska lyckas bra med det.

.
#11 - 20 februari 2009 14:20
Hålen är borrade(jag bad min man att göra ett hål längst nere så att dom skulle kunna simma in och ut och detta var vad jag fick tillbaks:D)
men cikliderna tycker om det.
Innan hade jag en halv plastbåt som dom tyckte om och den låg helt ner med öppningen åt sidan.
#12 - 20 februari 2009 14:22
mmm ska ta en bild och visa er och om ni tycker jag ska ta och ändra nånting så är det bara att hojta till ska ta en bild nu.
#13 - 20 februari 2009 14:23
Är hålet i botten (toppen om man ställer den upp och ner) på krukan tillräckligt stort, så behöver man inte göra några fler hål. Tror de känner sig tryggare med bara ett hål, färre ingångar som rovdjur kan ta sig in genom. Och så slipper man förstöra krukan :p
#14 - 20 februari 2009 14:28
Det lustiga med min fula glade gubbe krukan är att där finns 2 krukor nere i gruset och en annan på sten men denna fula gubben är det enda stället dom vill ha, så jag vill inte ta bort den.:)
#15 - 26 februari 2009 20:37
Mina har nog testat alla ställen som går i akvariet nu, men nu dom 2 sista gångerna har dom hittat som en liten grotta på en av rötterna och där trivs dom nog bra, första kullen med yngel hade dom bakom en sten som låg mot roten. Så visst hittar dom alltid nått ställe.

Annons