Micke_A skrev:De du har kan antingen vara en hane och en hona, två hanar, eller två honor.
Tja, det är ju bättre än inga bilder alls :)
http://www.akvariumas.lt/zuvys/cichlidae/pelvicachromis/images/pelvicachromis_pulcher2.jpg
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=406949# (hanen på den här bilden är halvvuxen, och har inte fullt utväxta fenor)
Se´n kan du gå in i min tråd "Albino + normal?" och titta, har lagt in några bilder där. Hanen är visserligen albino, men du ser hur kroppsformen ser ut i alla fall.
Simon--B skrev:Okej tackar men en av dem har inga paletter på fenan och en har många därför tror jag det är en hane och en hona kan det stämma MVH Simon
Micke_A skrev:Som sagt, bilder vore bra, gör inget om de inte är jättebra :)
Simon--B skrev:Okej dem är ganska suddiga för fiskarna simmade hela tiden haha men här komme det jag vet inte hur man läger upp bilder med gå in på http://simon--b.bilddagboken.se/p/upload.html? eller om det inte fuknar www.bilddagboken.se och sök på mitt användarnamn Simon--b Och sen kolla på 4 juni där är dem tack om ni svarar här MVH Simon
Micke_A skrev:Om du har nå´n affär som ligger närmare, så kanske du kan byta den ena mot en hona där. Vilken av dem sa affären var en hona, och varför skulle det vara det?
Micke_A skrev:zebrahonor är mindre än hanar, och har orange fält på sidorna, och ibland även orange i ryggfenan, även de vita.
Micke_A skrev:Ok, syntes lite dåligt på bilden då, att den är rosaorange, men jag tyckte båda såg för stora ut för att vara honor, eller rättare sagt, de var ungefär jämnstora, och de är väl köpta på samma ställe antar jag?
Paletterna däremot är lätta att se, honan är betydligt kortare och knubbigare, och har kraftigt röd buk, om hon är lekmogen. Honans fenor är mindre, och mer avrundade, honans stjärtfena är avrundad och rätt färglös, istället för spetsig som hanens.
Vit zebrahane:
http://www.petsiam.com/Cichlids/121.jpg
Vit zebrahona:
http://www.buntbarsch.ch/images/aquaristik/cichliden_arten/zebrabuntbarsch/w_weiss2.jpg
Albinfiskare skrev:Btw det heter väl Elfenbensciklid:P
har sj ett par vanliga Zebraciklider hemma, de lekte efter någon dag bara:).
tror ni att man skulle kuna säja/byta in 3-4 cm zebror till de lokala butikerna?
Micke_A skrev:Ja, det är två hanar, båda är stora och långsträckta, och har spetsiga fenor. Den ena hanen verkar vara av en variant som kallas dubbelröd, den har rött ända från munnen och bakåt.
Micke_A skrev:Beror väl lite på akvariets storlek, och hur man inreder, men bäst är att bara ha ett par, kan bli en del slagsmål annars.
Micke_A skrev:Enklast är nog att byta den ena hanen mot en hona. Priset beror väl lite på var man bor, och vilken affär man går till, men runt 30:- för en vuxen kanske.
Olof Loklint skrev:- På tal om dessa Zebror. Vid köp av ett akvarium fick jag med 20-30 stycken vuxna zebror. Visste inte vad jag skulle göra med dem så de fick bo i ett 220-liters medan jag funderade. Och jösses amalia. Vi lade ned lite olika burkar och krukor på olika ställen. Det tog inte många dagar innan vi hade fem lekande par! Och det bara fortsatte. Det bildades par överallt i burken. Det lektes och lades rom på varje ledig plats. Ja jösses!
Lyckligtvis lyckades vi så småningom hitta nya hem till alla dessa fiskar. Vi sparade dock en kull - och - ja! Ni gissar rätt! Snart har jag lika många lekande zebror igen fast nu i ett 400-liters! De är som Egyptiens gräshoppor - tamejfan :)
Micke_A skrev:Ok, bilder? :)
Tja, hur gräver de? Gräver de tillsammans, på samma ställe, skakar, och spänner ut fenorna mot varandra, eller gräver de på varsina ställen, och verkar aggressiva när de kommer nära varandra?
Simon--B skrev:Ja jag kan lägga ut bilder :)
Men jag var inte hemme jag såg bara ett stort grävet hål i kanten på akvariumet och så fort hanen får chansen jagar han honan så jag blir nästan arg på han. Och hon i zooaffären sa att dem var en hona och en hane hon var säker på det men vet inte men ciklider är ju lite små agressiva :S MVH Simon
Micke_A skrev:Jagar han bort den andra, och visar inget riktigt intresse (ryckande, spänner ut fenor och gälmembran, piskar med stjärten mot den andra), och det bara är den ena som gräver och håller på, så skulle jag påstå att det är två hanar, särskilt med tanke på bilden (några fler vore bra) jag har sett. Att hon i affären sa att det är en hane och hona ska du nog ta med en nypa salt, hon vill nog inte erkänna sitt fel, och det var väl även hon som sa att paletterna var en hane och en hona?
Ser du några äggläggningsrör på dem? Har den ena ett rätt stort och tjockt rör?
Micke_A skrev:Nej, det ska synas bra ändå om röret är ute (vilket brukar ske förr eller senare, oftast förr, om man verkligen har en hane och hona av zebror), röret sitter precis framför analfenan. Men som sagt, båda verkar lika stora(?), och ingen av dem ser ut att ha nå´t orange. Även små zebrahonor har orange, eftersom de blir könsmogna vid ganska liten storlek, har sett ett zebrapar som var ca 4-5 cm, som hade yngel.
Micke_A skrev:Är det den med puckeln som är rosaaktig? Det är en hane hur som helst. Den helvita är säkerligen också en hane. Nej, röret är vitt.
Micke_A skrev:Är 99% säker på att båda zebrorna är hanar (om det inte är samma fisk på båda bilderna 9 juni), och 110% säker att den paletten som det står hona under är en hane.
Micke_A skrev:När honan är lekmogen är hon rund och röd om magen, och vibrerar för hanen, och böjer på kroppen, för att visa upp sin runda och röda mage. Två hanar kan spänna ut fenorna, och slå med stjärten mot varandra, för att avgöra vem som är störst och starkast.
Konstigt att du får fel hela tiden, eftersom de är lätta att se skillnad på, särskilt i den storleken.
Paletthona:
http://www.lem.net/alf/palletfemales.jpg
En till:
http://www.avisaquariumsupply.com/pelvicachromis_pulcher.jpg
Micke_A skrev:Ja, lekmogna honor är tjocka, men även annars är det rätt lätt att se skillnad.
Att din ena zebra jagar den andra beror förmodligen som sagt på att det är två hanar, byt ut den ena mot en hona, så blir det nog bättre. Nej, nyckelhål funkar inte så bra med zebror, nyckelhålscikliden är mycket lugnare och fredligare, och kommer att få stryk av zebrorna. Om du har en vanlig zebrahona kan du släppa ihop den med de vita, och gå tillbaka med den som blir jagad.
Micke_A skrev:Ja, de vanliga och de vita förökar sig (zebror verkar kunna föröka sig och korsa sig med en del andra arter), eftersom de är samma art, den vita är bara en odlingsform av den randiga.
Dina randiga ser ut som en hane och hona, den vänstra är en hona, den är mindre, och ser ut att ha ha ett orange fält på sidan. Har du dem i samma akvarium som de vita, så kan det bli så att honan leker med en vit hane, om han är dominant över den randiga hanen.
Micke_A skrev:Jo, hon är könsmogen, tror min senaste zebrahona var mindre än så när hon la ägg, och jag har sett ett ännu mindre par med yngel.
Tror det räcker med ett par. Om du lämnar tillbaka de vita, och se´n köper nya, som är mindre, så kommer det randiga paret att börja jaga dem, om du har dem i samma akvarium.
Micke_A skrev:Det får vara nå´n tuff ciklid, som kan försvara sig. Och det beror ju lite på hur stort akvariet är. Lejonhuvudciklider kan funka.
Zebrahanar verkar kunna smygbefrukta andra arters lekar, fick en Jack Dempseylek häromsistens som förstördes av att zebrahanen förmodligen smygbefruktade JD-äggen, så ynglen blev tyvärr korsningar. Så man får se upp vad man har ihop med zebror.
Micke_A skrev:Om du menar nå´n Apistogramma, så funkar det inte, de kommer troligtvis att bli ihjälslagna av zebrorna. Rödciklider (Hemichromis) kan funka.
Simon H skrev:hej jag har ett par palettciklider men hannen jagar honnan varför jagar hannen honnan!!
Simon H skrev:ja jag kollade och de är en honna och en hanne för jag fet att de är en honna och en hanne för dom fick rom men sen så va dom borta av att en pakistanbotia hade
varit där inne i krukan så hannen blev nog arg på honnan för att dom inte va kvar
kan de va så.!!