Palettciklider bråkar

#1 - 6 maj 2013 18:05
Har ett par paletter, en hona och en hane. Dom har varit sams fram till idag. Hanen jagar iväg honan så hon har suttit bakom pumpen hela dagen. Varför gör han så och ska jag sära på dom?
Tacksam för svar :)
#2 - 6 maj 2013 18:50
Skakar han framför honan när han simmar upp till henne? Om han gör det så är det en invit att han är rdo och leka. Svarar inte honan på detta så brukar de börja jaga varandra.
#3 - 6 maj 2013 19:12
Palettciklider bråkar

Nä han attackerar henne. Han brukar uppvakta henne med skakningar men detta är nåt annat.
#4 - 6 maj 2013 19:21
Är honan inte lekmogen när hanen är det, och paret inte kommer 100 överens, kan det bli så. Har för mig att det kan bli tvärtom ibland också, att en hona som vill leka kan bli aggressiv mot en ovillig hane.
#5 - 6 maj 2013 19:25
Palettciklider bråkar

Ok, ska jag sära på dom? Tycker synd om henne.
#6 - 6 maj 2013 19:27
Klassisk fråga i det här sammanhanget; har du palettparet ensamma i karet, eller har du några andra fiskar i också? Paletter brukar ofta behöva "störfisk" för att avleda viss aggressivitet, och paret bondar därmed lite lättare.
:)
#7 - 6 maj 2013 19:31
Har ett palettpar som går med yngel nu. De har aldrig visat aggressivitet mot varandra, trots att de inte fått välja varandra, de är t.o.m från två olika butiker, och hanen är en ganska rejäl bit, medan honan är halvvuxen.

Att ha inte ha dem ensamma kan, som Mats säger, leda till att de kan vända aggressiviteten mot varandra.
#8 - 6 maj 2013 19:37
Palettciklider bråkar

Jag har andra fiskar i samma kar, guppys och svärdbärare och tetror.
#9 - 6 maj 2013 21:33
Katatonia skrev:
Jag har andra fiskar i samma kar, guppys och svärdbärare och tetror.

Mmmm... Det där är "störfisk light" och dessa utgör egentligen inget större hot mot Palettcikliderna, utan de behöver något mer jämlikt att mäta sig mot.

Palettciklider brukar i och för sig kunna gå ganska bra som enbart en hona och hane i de flesta kar. När det fungerar riktigt bra har de oftast fiskar av sällskapskaraktär hos sig - det kan vara guramis och andra liknande fiskar med lite storlek, som de kan känna att de behöver jaga undan, eller kanske till och med någon ytterligare ciklid - artfränder, kanske Scalarer eller något annat.

Nu vet jag inte hur stort ditt kar är men kanske skulle du kunna utöka antalet svärdbärare, så att det blir lite fler fiskar för paletterna att hålla koll på. Ofta får man se till cikliders lynne, och paletterna har humör som de behöver kanalisera i de perioder när de inte är i lekfas. Många gånger är det bra att skaffa fler hanar och honor. Du skulle kunna (om akvariets storlek tillåter detta) ha två hanar och ett ett antal, kanske fyra, honor i karet. Då bildas väldigt snabbt revir, och mätningar mellan framför allt honorna uppvisas. Det här är ett sätt att binda paren till varandra. Kanske kan på detta sätt två par bildas och sedan får man helt enkelt ta bort dom individer som blir över.
Sedan tillkommer givetvis inredningen, där man bör se till att det finns många ställen för paletterna att gräva fram lekplatser och att de har mängder med alternativa ställen att välja på.

Din enda hona är just nu väldigt undergiven och sänder enbart negativa signaler till hanen - det finns inte i nuläget någon chans för henne att etablera ett stadie där hon i lugn och ro kan komma i leklust. Jag hade provat att sätta in en eller två honor till.

Lycka till nu!
:)
#10 - 7 maj 2013 17:23
Palettciklider bråkar

Ok. Jag tackar så mycket för hjälpen :)
#11 - 7 maj 2013 19:11
Lite offtopic men intressant läsning mats :).

Annons