har köpt 2 paletter...ganska små...men den ena är lite större än den andra....han i affären sa att det var en hona o en hane men hur vet jag det????tacksam för svar!!!! plus att jag undrar hur stora dem ska vara när dem börjar få färg???mina har ingen färg alls.....än en gång...tacksam för svar!!!
Hmm, nå´n sorts rekord att väcka liv i en tråd som är ca 6 ½ år gammal? :p Jaja, det är väl så det blir när folk uppmanas att leta efter trådar i samma ämne istället för att starta en ny ;)
Jag har ett gäng palettyngel som är några cm bara, och jag kan redan ana könen på dem, hanarna börjar få spetsigare fenor, och stjärtfenan börjar utvecklas. På vuxna paletter är hanarnas fenor mycket spetsigare, och stjärtfenan har mer färg. Alla hanar har inte fläckar i stjärtfenan, och alla honor saknar inte fläckar, så det är inget säkert tecken. Honan är mindre, kortare och knubbigare, har rödare buk (i alla fall när de är i lektagen, och även om en del hanar också kan vara ganska röda), och om man tittar på honans bukfenor så ser man att de är avrundade och vinröda. Mina som är några cm har redan färg, det har nog att göra med hur de trivs, och hur vana de har blivit vid omgivningen. Och en del individer har nog mer färg än andra.