Palettciklider

#1 - 27 maj 2007 17:01
hej har några frågor angående palettciklider. jag har 4 st 2 honor & 2 hanar. den ena honan har fastnat för en hane hela fisken vibrerar men hanen bara struntar i henne är det normalt? han äter hellre. sen jagar den honan som vill leka alltid bort den andra honan så fort hon visar sig vad betyder det?
#2 - 27 maj 2007 17:10
v0lv0 skrev:
hej har några frågor angående palettciklider. jag har 4 st 2 honor & 2 hanar. den ena honan har fastnat för en hane hela fisken vibrerar men hanen bara struntar i henne är det normalt? han äter hellre. sen jagar den honan som vill leka alltid bort den andra honan så fort hon visar sig vad betyder det?

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Att honan vibrerar är en del av lek beteendet, att hon jagar bort det andra, ja det är en revirhävdande fisk så det är helt normalt.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
#3 - 27 maj 2007 17:15
hur lång tid kan det ta innan hanen visar intresse för henne? grottor och så finns det gott om det har jag läst mig till att dom gillar.är nybörjare på ciklider.ska hanen oxå vibrera när han är intresserad?
#4 - 27 maj 2007 19:19
Oftast är det bäst att bara ha ett par, annars blir det en del bråk och jagande. Hanen vibrerar ibland om han är intresserad, men behöver nog inte göra det.
#5 - 27 maj 2007 19:38
v0lv0 skrev:
hur lång tid kan det ta innan hanen visar intresse för henne? grottor och så finns det gott om det har jag läst mig till att dom gillar.är nybörjare på ciklider.ska hanen oxå vibrera när han är intresserad?

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]När det börjar att dra ihop sig till lek så är honan mycket rund om buken, och hon fullständigt sprakar i färgerna.[/FONT][/SIZE]
#6 - 28 maj 2007 15:00
ok den ena hanen jagar iväg den andra samma med honorna. frågan är om man ska flytta den andra hanen till ett annat kar. har ett mer lite tetror och barber i det kan är bäst om man vill ha yngel eller??
#7 - 28 maj 2007 15:01
honan är väldigt rund om buken och väldigt färgglad sen vidrerar hon när en hane närmar sig. men hanen är mer intresserad av mat än om henne. men det kanske kommer om jag flyttar den andra hanen.
#8 - 28 maj 2007 16:16
Flytta både den ena hanen och den ena honan, annars kommer nog honan som är kvar att få det tufft. Dessutom får du troligtvis två par som leker om du låter paren vara i varsitt akvarium.
#9 - 28 maj 2007 17:25
ok tack så mycket för hjälpen. kan jag flytta ihop dom sen när dom har lekt färdigt och ynglen klarar sig själva eller ska dom gå i separata kar hela tiden?
#10 - 28 maj 2007 17:29
Det är nog bäst att låta paren vara var för sig hela tiden.
#11 - 30 maj 2007 17:27
nu leker båda palett paren. både hanen & honan vibrerar vad ska hända sen? dom bara vibrerar så fort dom simmar ihop. inget mer.
#12 - 4 juni 2007 18:47
hur länge pågår leken? vibrationer osv? när lägger honan romen och hur länge tar det från befruktning vill yngel?
#13 - 5 juni 2007 11:58
Du får inte vända på krukan/grottan eller vad du har som dom lägger äggen i.Då kan dom bli stressade och äta upp det.Kan även ta några lekar innan dom vet hur dom ska göra med äggen.

Mina ha lekt två gånger nu,men äte upp det varje gång.Hoppas dom lär sig snart.

Goodluck:)
#14 - 5 juni 2007 12:34
En liten detalj man kan tänka på om man har endast ett par Palettciklid är att de behöver lite "jagafisk" för att stimuleras till både lek och yngelvård. Har man dom helt ensamma leker dom förvisso till en början men tappar intresset ganska fort och struntar i sin lek eller äter äggen.
#15 - 5 juni 2007 18:58
har upptäckt att jag har fått rom i mitt ena kar nu. hur lång tid tar det innan dom kläcks? dom är duktiga båda palletterna dom vaktar och jagar bort dom andra fiskarna när dom blir för närgångna. vad ska man mata ynglen med?

Annons