Palettciklider!

#1 - 10 augusti 2006 14:29
Hej!

Jag har två par palettciklider. Det ena paret verkar väldigt leksugna!
Jag har då lite frågor om vad det gäller paletter:

1. Kan ynglen klara sig i ett sällskapsakvarium? DEt är 250 liter och med ganska så mycket annan fisk i.

2. Om jag fångar upp dom, hur MYCKET artemia ska man ge dom då?

3. Hur ska ett bra yngelkar se ut för dom?

4. Så fort man ser ynglena kan man ta upp dom då, eller måste man vänta en stund, tills föreldrarna har förlorat "intresset"?

5. Läste att det är bra att ha nattlampa, varför då? Menar dom i yngelkaret eller i det stora akvariet?

Tacksam för svar!
Joel
#2 - 10 augusti 2006 15:00
1. Det beror lite på vad det är för andra fiskar du har, men det blir ju svårare för dem att vakta ynglen ju mer fisk du har.

2. Palettyngel brukar vara ganska lätta att föda upp även utan artemia, även om de nog växer bättre med det. Några gånger om dagen kan man nog mata dem.

3. Hur akvariet ser ut är nog inte så viktigt, men det bör inte vara för litet, så att de får plats att växa på.

4. Det beror på, har du mycket annan fisk som kan äta upp dem bör du nog ta upp dem rätt fort, annars kan de gå kvar hos föräldrarna tills de blir i lektagen igen. Annars kan du kanske ta bort de andra fiskarna.

5. Nattlampan ska vara i det stora, för att föräldrarna inte ska tappa bort ynglen i mörkret, så att de blir uppätna av de andra fiskarna. Men det verkar som om paletter den första tiden tar med ynglen tillbaka till grottan innan ljuset släcks. Det verkar som om de lär sig ungefär när ljuset släcks, om det släcks vid ungefär samma tid varje kväll.
#3 - 10 augusti 2006 19:22
Tack för svaret!
Detta är de andra fiskarna:
Regnbågsfisk, ca. 10 - 15 cm (1st)
Platy (10 st)
Black Molly (5 st)
neon och glödbanstetra (20 st totalt)
Kajsartetra (5 st)
Ancistrus (3 st)
Pakistanbotia 2 st)
Guldbarb (2 st)
Guppy (typ 10 kanske)
#4 - 12 augusti 2006 22:28
Egna erfarenheter:
Första gången mina fick yngel fick de vara kvar i 190l tanken med övrig fisk (se signatur). Endast ett yngel överlevde, det är fortfarande kvar i det akvariet.
Andra gången (i veckan) flyttade jag över ynglen andra dagen till ett eget akvarium, det verkar gå bättre, åtminstånde 10 yngel kvar.

Annons