Palettciklider

#1 - 29 juli 2010 12:05
Hejsan.

Skrev ett inlägg för några dagar sen om hur de skulle fungera att köpa en ny hane till min hona då hanen av nån anledning dog.

Nu har jag iallafall varit och köpt en ny och direkt när jag släppte ner honom i karet kom honan fram och "lekte" med honom, Hon blev väldigt intresserad redan från början och såg helt plötsligt "glad" ut igen,

Så ni som undrade hur de skulle gå. Här får ni helt enkelt svaret, Perfekt! än så länge :)

Johan
#2 - 29 juli 2010 12:42
ja de e väl klart att en ensam hona blir glad. paletter e parbildande o trivs inte ensamma
#3 - 29 juli 2010 14:14
Härliga ciklider de där tycker ja, man hinner knappt släppa i dom i karet när man köpt dom så blir de lek.
#4 - 29 juli 2010 14:59
Låter bra för jag ska till butiken nån dag nu och köpa mig en flicka till min ensamma hane.
#5 - 29 juli 2010 17:26
ja de e väl klart att en ensam hona blir glad. paletter e parbildande o trivs inte ensamma

Jo, De borde va så men efter att jag frågade här senast va de ett par st som ville veta hur de hade gått för dem hade ungefär samma problem.
#6 - 29 juli 2010 17:29
Härliga ciklider de där tycker ja, man hinner knappt släppa i dom i karet när man köpt dom så blir de lek.

Absolut, Förmodligen den roligaste fisk jag har, Eftersom dem är så vackra och färgstarka också, Och att de är så "kaxiga", I mitt kar Är de Honan som bestämmer, trots att de finns idag 2st Påfågelciklider, 6 st scalarer, 3 st praktbotier, 2 st black ghost, 1 st regnbågshaj (albino) och en segelfenspleco.

Underbara Fiskar
Bilagor:
#7 - 29 juli 2010 17:30
J.Milton skrev:
Låter bra för jag ska till butiken nån dag nu och köpa mig en flicka till min ensamma hane.

Stackars kille. Hur är hans färger?

Har hört att dem kan tappa i färg o liknande om dem inte trivs?!

Johan
#8 - 29 juli 2010 17:33
Kramer84 skrev:
Absolut, Förmodligen den roligaste fisk jag har, Eftersom dem är så vackra och färgstarka också, Och att de är så "kaxiga", I mitt kar Är de Honan som bestämmer, trots att de finns idag 2st Påfågelciklider, 6 st scalarer, 3 st praktbotier, 2 st black ghost, 1 st regnbågshaj (albino) och en segelfenspleco.

Underbara Fiskar

Yes, deras färger är snygga när de leker, deras beteende är också väldigt intressant. Ska köpa mig ett par snart igen :)
#9 - 29 juli 2010 19:22
Kramer84 skrev:
Stackars kille. Hur är hans färger?

Har hört att dem kan tappa i färg o liknande om dem inte trivs?!

Johan

Inte så farligt, han har inte varit ensam länge. Hans tjej dog tyvärr :( Fick antagligen nått del på simblåsan, simmade bara i en korkskruvloop typ.
#10 - 29 juli 2010 20:57
Förresten, Vet någon hur de funkar med yngel.

Just nu har jag ett yngel kvar från förra kullen men då beslöt jag mig för att låta ynglena vara kvar i den stora baljan. Nån som vet ifall man kan flytta ur dem och sära dem från sina föräldrar? och isåfall när?

Johan
#11 - 29 juli 2010 22:19
Mina fick ha kvar sina yngel tills ynglen var ca 1 cm, sen tyckte jag de andra fiskarna kunde få lite lugn och ro så jag flyttade dem.
#12 - 30 juli 2010 10:21
Avendesora skrev:
Mina fick ha kvar sina yngel tills ynglen var ca 1 cm, sen tyckte jag de andra fiskarna kunde få lite lugn och ro så jag flyttade dem.

Ok, Förra kullen jag fick då han dem knappt bli 0,5cm innan de flesta va borta, Kanske ska ha fler grottor o dyl.
Bilagor:
#13 - 30 juli 2010 10:25
Mina går med svärdbärare och pansarmalar, det är ju ganska snälla fiskar så de hade inga problem att försvara sina yngel.
#14 - 31 juli 2010 19:25
Avendesora skrev:
Mina går med svärdbärare och pansarmalar, det är ju ganska snälla fiskar så de hade inga problem att försvara sina yngel.

Ok, de förklarar ju saken,

Jag har 2 påfågelciklider, 6 scalarer samt lite diverse malfisk.
#15 - 31 juli 2010 23:59
Hur stora är påfåglarna? De gör middag av paletterna när de växer till sig, om du inte har tur att de låter dem vara för att de har vuxit upp tillsammans med dem.
#16 - 1 augusti 2010 11:27
Micke_A skrev:
Hur stora är påfåglarna? De gör middag av paletterna när de växer till sig, om du inte har tur att de låter dem vara för att de har vuxit upp tillsammans med dem.

Jo jag har också hört de av typ alla. Men som de är idag så är det palletthonan som är den "starkaste" i akvariet, trots att hon är minst, Påfåglarna är idag ca 8 cm långa. så dem är ju inte jättestora. Men ska i framtiden flytta palletterna.
#17 - 1 augusti 2010 11:58
Kramer84 skrev:
Jo jag har också hört de av typ alla. Men som de är idag så är det palletthonan som är den "starkaste" i akvariet, trots att hon är minst, Påfåglarna är idag ca 8 cm långa. så dem är ju inte jättestora. Men ska i framtiden flytta palletterna.

Keep in mind, påfåglar växer fort, min växte runt 1-1,5cm/månad när jag hade den, så se till att flytta paletterna/påfåglarna i god tid.

Annons