palettcikliden vänlig?

#1 - 27 mars 2008 17:10
Har läst lite om palettcikliden och fick ju fram det här " Allätare. Alla Pelvicachromis är bottenätare och kan konsumera stora mängder detritus (organiskt slam). Den äter i akvarium allt standardfoder." äter den alltså inte andra fiskar? Kan den då vara i ett sällskapsakvarie tro på 180 liter? eftersom dens nutida boende är väldigt trångt och hetsigt. väldigt tacksam för svar
#2 - 27 mars 2008 17:13
Näää... Det vet jag inte om jag tycker direkt.. Har du långa fenor på fisken kan den bli noppig och alla andra kan få hålla till i den övre halvan, på ena sida av karet och Paletterna har resterande 3/4 av karet till förfogande..

Men har du mycket, lite kaxig fisk i sällskapskaret så kan det gå... Beror ju på individerna också... Dina Paletter kanske är utmattade... :D
#3 - 27 mars 2008 17:19
har ju palettisar och viejitas i ett 54 liters.. och hannanra gillar inte varnadra direkt.. vet att det är för litet men det var zoobutikägarna som sa att det skulle gå..och båda är i lektiden just nu
#4 - 27 mars 2008 17:28
Lowa skrev:
har ju palettisar och viejitas i ett 54 liters.. och hannanra gillar inte varnadra direkt.. vet att det är för litet men det var zoobutikägarna som sa att det skulle gå..och båda är i lektiden just nu

Vilka bor i det stora sällskapskaret då??? [:-174]
#5 - 27 mars 2008 18:30
Lowa skrev:
Kan den då vara i ett sällskapsakvarie tro på 180 liter?
Antagligen kan den det. Palettciklid är en ganska snäll ciklid, men eftersom det ofta är de första "riktiga" ciklid (efter scalare) folk kommer i kontakt med blir de ofta chockade över aggressiviteten. Och det finns onekligen snällare ciklider.

Vad är det för andra fiskar i 180-liters?
#6 - 28 mars 2008 14:44
Nu ska vi se..
2 kyssgurami
2 glasmalar
3 Korallplaty
7 Mollys
6 Guppys
1 liten praktbotia
1 ancistrus
2 pansarmalar
1 gabon räka
3 små kuhliålar
4 svärdbärare
#7 - 28 mars 2008 15:17
Det är ingenting där som uppenbart bör få problem med paletter. Värst torde väl kuhli och guppy få det, men du får väl hålla koll på hur det går.
#8 - 28 mars 2008 16:42
Glasmalarna kan nog få det jobbigt, de är rätt känsliga, och dessutom är de för få, de är stimfiskar, och jag har hört att de tynar bort om man har för få. Pansarmalarna och praktbotiorna är även de stimfiskar. Praktbotiorna blir dessutom stora.

Men i ett 180-liters borde det funka med en del fiskar ihop med paletter. Bottenlevande fiskar, som t.ex pansarmalar, kan få fenorna förstörda när paletterna leker, eftersom de simmar runt och letar mat på botten, och förmodligen snubblar över paletternas osynliga revirgränser både en och sju gånger. Utanför lektiden är paletter rätt fredliga. På frågan om de äter andra fiskar, ja, det gör de, om fiskarna är tillräckligt små för att paletterna ska få in dem i munnen.
#9 - 28 mars 2008 22:08
Micke_A skrev:
Glasmalarna kan nog få det jobbigt, de är rätt känsliga, och dessutom är de för få, de är stimfiskar, och jag har hört att de tynar bort om man har för få. Pansarmalarna och praktbotiorna är även de stimfiskar. Praktbotiorna blir dessutom stora.

Men i ett 180-liters borde det funka med en del fiskar ihop med paletter. Bottenlevande fiskar, som t.ex pansarmalar, kan få fenorna förstörda när paletterna leker, eftersom de simmar runt och letar mat på botten, och förmodligen snubblar över paletternas osynliga revirgränser både en och sju gånger. Utanför lektiden är paletter rätt fredliga. På frågan om de äter andra fiskar, ja, det gör de, om fiskarna är tillräckligt små för att paletterna ska få in dem i munnen.

jag vet att de är stimfisk men jag har inte råd med fler.

Annons