Palettciklid yngel HJÄLP!

#1 - 23 november 2003 10:07
Upptäckte en hel skvadron med yngel alldeles nyss. Det känns väldigt roligt. Jag uppskatar att det är 30-40 stycken. Förstår att nog inte alla klarar sig det är desutom första kullen för dessa paletter.

Vad skall jag mata dom med?

Dom går i ett 110 liters med 5 tigerbarb (5 st har blivit uppkäkade av cikliderna redan :( ).

Något mer jag bör tänka på?

Tack på förhand
MVH
Micke
#2 - 23 november 2003 21:44
Det bästa är att ge dom nykläckt artemia.Kan du lyfta över dina barber i ett annat kar så får du nog behålla mer av ynglen när dom vill se lite mer av världen.
#3 - 23 november 2003 22:34
Du måste se till att även föreldrarna får mycket mat annars kan det gärna bli så att de tar och käkar upp några av sina yngel då och då! Fast bäst är att låta dem ta hand om sina yngel själva för efter några gånger så kommer de nog fått kläm på det hela=)
#4 - 24 november 2003 00:36
Jag brukar smula vanligt flingfoder. Det funkar svinbra.

#5 - 24 november 2003 14:03
jag matar just nu med flingfoder. Affären fick in ny artemia imorgon. Men skall jag verkligen behövha flytta barberna? Paletterna är ute med ynglena nu och barberna är väldigt lungna. Som sagt fem barber har redan gått åt. Jag har hört att om inte paletterna får något att jaga finns risken att dom börjar jaga varandra istället, kan det stämma?
Tack för svaren!
MVH micke
#6 - 25 november 2003 11:37
Läste att man skall byta vatten ofta så växer ynglen bättre. Hur ofta skall jag byta och hur mycket? Jag vill inte reskera att stressa föräldrarna.
MVH
Micke

Annons