Palettciklid yngel

#1 - 1 oktober 2006 19:21
Jag har köpt två söta palettyngel idag, men jag fick ett problem eftersom jag har en stor scalare som nog gärna vill äta upp minstingen. Just nu har jag dem i en rätt stor skål. Men frågan är ju om de trivs? :confused: Vad ska jag göra? Ska jag stoppa scalaren där istället, eller?
#2 - 1 oktober 2006 20:04
Hur små var dom om scalaren vill äta upp dom...brukar ju vara så pass stora när man köper dom så att dom ska klara sig...
#3 - 2 oktober 2006 12:32
Skilj genast på ynglen och scalaren! De kommer att bli käkade.
#4 - 2 oktober 2006 14:03
kareander skrev:
Skilj genast på ynglen och scalaren! De kommer att bli käkade.

Nehe det menar du inte...Det är klart det är så men fiskar man köper ska ju vara så stora så dom inte ska kunna bli uppätna...

Men jag skulle rekomendera att inte trycka ner en scalare i en trång skål eller liknande då är det bättre att stoppa ner Paletterna där eller byta dom till ett par större kanske...
#5 - 4 oktober 2006 10:15
Har upptäckt att min paletthona tar in yngel i munnen ibland, särskilt om de är ute på vift, då spottar hon ut det bland de andra... men!

Ibland spottar hon inte ut det, utan står å tuggar som om det vore mat, å sen kommer det inte ut igen. Kan det va så att hon får hjärnsläpp ibland å glömmer att det är sina barn, och helt enkelt tar sig ett skrovmål ibland?
#6 - 4 oktober 2006 14:05
Daniel_N skrev:
Har upptäckt att min paletthona tar in yngel i munnen ibland, särskilt om de är ute på vift, då spottar hon ut det bland de andra... men!

Ibland spottar hon inte ut det, utan står å tuggar som om det vore mat, å sen kommer det inte ut igen. Kan det va så att hon får hjärnsläpp ibland å glömmer att det är sina barn, och helt enkelt tar sig ett skrovmål ibland?

Märkt det också bland mitt skalarpar.. Inget att bry sig om :D Men bara så du vet kan de ha ynglena ganska länge i munnen!
#7 - 6 oktober 2006 18:37
Hehe ok :)
Idag tog paletthonan med sig alla ynglen på utflykt till den spännande pumpen... Slurp slurp och så fick jag plocka isär och släppa ut de som inte blev slaktade av impellern. Idiotfisk :p
#8 - 7 oktober 2006 10:26
Daniel_N skrev:
Hehe ok :)

Idag tog paletthonan med sig alla ynglen på utflykt till den spännande pumpen... Slurp slurp och så fick jag plocka isär och släppa ut de som inte blev slaktade av impellern. Idiotfisk :p

det är därför man sätter en nylonstrumpa över sina filter som har grova insugshål
#9 - 7 oktober 2006 14:56
Jo jag har hört det, men jag har ingen. Ska jag gå å köpa en bara för detta? :)
#10 - 8 oktober 2006 12:05
ja vardör inte ?
du köper ju fiskmat för du har fiskar.
Pumpar o filtermatrial för du har akvarie så varför inte.

Är du inte sugen på o lägga pengarpå dit kar kanske du har sattsat på fel sak

Sno ett par av mammsen om du e snål annars kostar väll inte mer än 50kr .
den som blir över kan du använda o trä över huvudet o råna en bank me om du e så fattig

Annons