Palettciklid yngel

#1 - 20 mars 2004 16:20
Hepp
Har precis fått ett 30 tal yngel hur skall man göra med dom?
Skall man låta dom vara eller flytta dem till ett annat kar skall man ta med föräldrarna.Tacksam för all hjälp för det är första
gången "jag" får yngel.
Har dom i ett 120 l.
#2 - 20 mars 2004 16:57
Grattis !
Vad har du för andra firrar i karet?
Mata dom med krossat flingfoder eller artemia.
#3 - 20 mars 2004 17:45
Tackar
så du tycker dom skall vara kvar ?
har 7st neontetror,6st kjesartetror,3st guppy och ett par malar.
#4 - 20 mars 2004 18:32
Du kan nog låta dom vara kvar.
Möjligen att dina guppy inte hinner undan och kommer få spö, tetror är ju rätt snabba så dom hinner undan.
Dom brukar vara duktiga på att ta hand om sina yngel.

Själv har mitt palettpar ett eget 130l kar där dom bor :)
#5 - 20 mars 2004 18:58
vad har du för fiskar till ditt palettpar då???
#6 - 20 mars 2004 19:57
Inga :)

Eller jo det bor en ancistrus där med dom.
#7 - 20 mars 2004 21:05
Fick precis !!! palettyngel mitt under upplösningen på melodifestivalen!

Har två frågor:
1. Kan 3cm Pakistanbotior hota ynglen?
2. Brukar inte Palettparen ha sina yngel i en grotta? Mina "kryllar" över botten under föräldrarna.

//pi
#8 - 20 mars 2004 21:40
Ursprungligen skickat av pi

Fick precis !!! palettyngel mitt under upplösningen på melodifestivalen!

Har två frågor:

1. Kan 3cm Pakistanbotior hota ynglen?

2. Brukar inte Palettparen ha sina yngel i en grotta? Mina "kryllar" över botten under föräldrarna.

//pi

Jag fick själv palettyngel för några dagar sedan (finns bilder på hemsidan).
1. Mina pakistanbotior får i alla fall sig en omgång om de närmar sig. Botiorna verkar dock inte vara ute efter ynglena utan far mest fram på sitt vanliga bordusa sätt och råkar ibland komma lite nära. Eldbukarna har däremot blivit intresserade av det simmande dessertbordet, men so far....
2. Jag hade för mig att de skulle leda tillbaka ynglena till nöten för att få skydd över natten, men när jag har kikat en stund efter släckning har de fortfarande varit ute - har försökt undvika att att det går från tänt till helt mörkt med hjälp av rumsbelysningen.

// Martin
#9 - 20 mars 2004 22:06
Mavve, tack för svar.
Nej Pakistanbotiorna verkar inte så intresserade. Läste just också hur man kan efterlikna skymning, så jag ska försöka med det!
Lär nog bli en del tjuvtittande efter att ljuset släkts ett par dagar. :)
Fina bilder föresten!

Har sett både honan och hanen ta yngel i munnen. Har ej sett dem spotta ut. Flyttar de ynglen eller äter dom?
#10 - 20 mars 2004 22:08
Ursprungligen skickat av pi

Mavve, tack för svar.

Nej Pakistanbotiorna verkar inte så intresserade. Läste just också hur man kan efterlikna skymning, så jag ska försöka med det!

Lär nog bli en del tjuvtittande efter att ljuset släkts ett par dagar. :)

Fina bilder föresten!

Har sett både honan och hanen ta yngel i munnen. Har ej sett dem spotta ut. Flyttar de ynglen eller äter dom?

Vet ej, men har inte sett mina ta yngel i munnen - kanske bäst att du håller koll på dem.....
#11 - 20 mars 2004 22:18
Gav dem snabbt mat.
Båda föräldrarna lämnade ynglen. Är det ovanligt?
Det var honan som simma tillbaka först för att vakta.
Trodde hanen skulle vara den som vaktar mest.
#12 - 21 mars 2004 07:51
Mina tar sina yngel i munnen när de anser att någon av dem simmat förlångt bort från "gänget" och spottar tillbaka dem med de andra.
#13 - 21 mars 2004 08:53
Min hona tog dom i munnen med när dom var för långt bort, sedan spottade hon ut dom där dom andra var.

Annons