"Palettciklid - Pelvicachromis pulcher" eller "Pelviachromis taeniatus"

#1 - 24 augusti 2005 17:42
Jag funderar på att skaffa någon av dessa fiskar men undrar lite saker om dem som jag inte har hittat någonstans.

Kan jag ha mer än ett par av dom, flera honor och en hanar i samma akvarium? Har ett akvarium på 175L med mycket ställen att gömma sig på och ganska mycket växter "Dvärgsvärdplanta, Brasiliansk gräsplanta, Liten pilört, Jättevallisneria" tror jag dom heter. Jag undrar om det skulle vara risk för att fiskarna skulle gräva upp dessa växter?

har även två stora plantor till som jag vet att dom inte gräver upp och ger bra gömställen för fiskarna.

Tack på förhand
#2 - 31 augusti 2005 20:45
Ingen som har några goda råd??
#3 - 1 september 2005 07:36
Ingen av dem gräver upp växterna men kanske gräver fram lite rötter på vallisen iaf. De gräver ganska kort tid varje lek och brukar sällan flytta mer än några msk av bottensanden.

Jag tror du kan ha två hanar och ett gäng honor men börjar du med det så får du ju snart fler så länge de har en grotta och vattnet är tillräckligt varmt.
#4 - 1 september 2005 15:31
jag har ett par palletter dom gräver inte fram några rötter på mina valisenerior om dona fiskar jör det kan du köpa små lavastenaroch lägga där växterna börjar
#5 - 2 september 2005 10:50
mina gräver enormt mkt faktiskt
PatrikMalmo
#6 - 5 september 2005 04:21
Du kan lugnt ha två par i ett 175-liters, om karet är inrett som du beskriver. Gärna någon revirgräns i mitten (rot eller höga växter). Bråkar de ändå så får du ha i fler gömställen. De taeniatus jag haft har knappt grävt alls, bara vid leken. pulcher som jag har haft har inte grävt mer än så de heller. Kan dock skilja lite från individ till individ.

Hilsen,

P
#7 - 5 september 2005 10:58
Hej
Mina gräver som fasen när dom har yngel.Både upp växter och bökar runt i största allmänhet.
Fredrik
#8 - 5 september 2005 15:56
Stort Tack för alla svar=)
Det blir till att starta med en hona och hane paletter och taeniatus får vänta vet ingen som säljer några sådana i närheten.

Annons