Kanonfin den skulle jag gärna tänka mig i mitt kar tack för tipset...
Finns det flera färggranna och relativt snälla arter?
Jag tror att man måste sätta sig in i ciklidernas beteendevärld en aning, att få en grundkänsla för dessa fiskar, hur de agerar sinsemellan och mot andra fiskar i sin omgivning.
För det första skall vi tänka bort epitetet "snäll" (jag förstår vad du menar med detta, men vi sätter automatiskt mänskliga aspekter på fiskarna när vi säger liknande saker)! Vi kan däremot fråga oss om det finns ciklider (stora som små) som är mer eller mindre fördragsamma mot andra fiskar i en akvariemiljö? - dessutom en akvariemiljö som i detta fall består av ganska blygsamma 112-liter.
Svaret på den frågan är svår att svara på - för det beror lite på vad för slags fiskar man har tillsammans med cikliderna i sitt kar.
Du har nu guppy, svärdbärare, gurami och några pansarmalar i karet - dessa utgör inget direkt hot mot, låt oss säga, en grupp A. borrelli. Vad som möjligtvis skulle kunna vara störande för en aggressiv hona med yngel är väl pansarmalarna, som uppehåller sig på botten, där även borellihonan befinner sig mestadels. De andra fiskarna klarar cikliderna i detta tänkta fall att mota bort utan större åthävor - det blir alltså lite jagande men inga direkta strider.
En helt annan sak blir det däremot om du nu har ytterligare en grupp ciklider i ditt 112-literskar - då blir det regelrätta fighter mellan grupperna, ofta med följd att en eller flera individer blir stressade, undergivna och som till slut blir apatiska och dör.
Som du märker kan man alltså inte tala om generella "snällhetsgrader" bland cikliderna - de gör vad de är ämnade att göra; försvara revir och vårda yngel - och det gör de allra flesta ciklider med ihärdighet!
Det är här du får kolla upp arter som kan passa i storlek - och även färg. Färggrannhet och vad som är vackert är upp till dig att avgöra, kolla runt på olika arter och fundera.
Grundtips är nu alltså; Någon dvärgciklid kan passa i ditt akvarium. Ett släkte som är mycket intressant är Apistogramma. Kolla upp dessa - titta och läs på om dom.
Har du frågor så är vi många som gärna hjälper till att besvara dessa!:)