Palettciklid med små bebisar....

#1 - 28 september 2006 19:55
Har ett sorgligt försummat akvarium, bara bytt lite vatten en gång i veckan, ett par timmars belysning var dag och endast ett palettciklidpar och en ancistrus i ett 110l. Jag har inte precis tittat på det, men ikväll när jag tände lampan så kryllade det av yngel! Jättesöta små prickiga kryp som simmade omkring och nafsade på botten.
Fast - efter ett tag såg jag att mammafisk började äta sina små :confused:. Pappafisk är snäll än så länge, plockar upp dom i sin mun när dom simmat för långt bort från flocken och släpper ut dom igen, men mamman verkar tugga och svälja. Varför gör hon så - och är det vanligt?? Och - ska jag plocka bort mamman, eller ynglen, eller bara låta naturen ha sin gång och hoppas på bättre tur nästa gång? Har ju inte ens drömt om yngel, så jag blev ju jätteglad när jag såg dom små!!
#2 - 28 september 2006 20:04
Jag tror inte att honan sväljer. Om den ena parten är yngelvårdande och inte den andra så brukar den icke yngelvårdande få stryk och köras bort.

I vilket fall är paletter lättlekta och duktiga föräldrar, om det misslyckas nu så kommer det med största sannolikhet gå bättre nästa och nästa och nästa och nästa gång. Mitt par går med en del tuffare ciklider. Jag var rätt så nöjd med att ynglena blev uppätna inom 14 dagar. Man fick se hur duktiga de var på att försvara kullen, men slapp plocka upp överlevande yngel. Efter ca en månad är det ju ändå dags igen. Men med tiden blev de bättre på yngelvård så statistiken för överlevande ungfisk ser ut som följer: 0,0,0,0,1,0,3. Med tiden gissar jag att de klarar större kullar.

Tänk på att det är svårt att sälja paletter, så dra inte upp mer än du och dina vänner behöver.

Lycka till
MVH
Magnus
#3 - 28 september 2006 20:11
Tack för svaret! Hm - tänkte inte på att det blir väldigt fullt om alla yngel överlever.. :) Blev ju bara så glad över att se dom små liven! Jag låter dom vara ifred och ser vad som händer tror jag. Och, som du sa, det blir säkert en nästa gång...
#4 - 29 september 2006 19:14
Tror väl inte att nån precis är intresserad ;) men jag ville ändå skriva och berätta att dom små fortfarande simmar omkring och verkar må bra, med både hannen och honan som bra barnvakter! :)
#5 - 29 september 2006 20:06
tjena

det var kul att höra, alltid kul att höra när föräldrar tar hand sina småttingar:)..e detta första gången de har lekt eller har de lekt innan??

MVH Macke_fisk
#6 - 29 september 2006 20:12
Det är första gången dom lekt, och jag hade ingen aning om att det var yngel på g! :) Har bara haft guppy innan, och dom har varit riktiga kannibaler allihop, så det är superkul att se hela flocken nu! Som en hel dröse dagisbarn på utflykt!! :) (OK - konstig metafor, hoppas det går fram vad jag menar....)
#7 - 29 september 2006 22:25
jag tycker det är kul att du fick yngel meddina paletter första gången, alla peletter jag har haft har aldrig lyckats första gången de har bara kommit till ägg stadiet sen har de ätit up dem men efter några gånger så fick de yngeloch riktigt många då också:):p

Annons