amoramir skrev:hello...honan var i en annan kar i 10 dygn...tills den nya hanen fick skaffa sig en revir och må bra. nu går både cikliderna i karet. inte en enda bråk har jag sätt hittils. de går vid varandras sida vart än de går. är det tecken på att de ska para sig? både och har fått lite starkare färger. vad är nästa sten för att få de o få yngel?
Nina82 skrev:Se där :)
Riktigt skönt att höra att det löste sig till slut.. Nu är det bara att luta sig tillbaka och se men inte röra. Det finns inget mer du kan göra nu än att se till att de har grottor att välja på och en bra vattenkvalité.
Honan brukar bli mörk lila på buken och skaka framför hanen när det är dags för lek.
amoramir skrev:hon har blivit lila i buken och hela henne har fått väldigt starka färger. hon skakar oxå framför hanen. de går från grotta till grotta. iblan sitter de i en grotta nån timme och sedan byter de. honan brukar vara inne i grottan och hanen utanför.
amoramir skrev:wooohooo tack tack. äntligen ska jag lyckas snart. ska jag mata de extra eller något? på söndag e det dags för vattenbyte. blir det inga problem då?
Nina82 skrev:Se ut som ett paradis för paletter ;).. men guppyna hade jag flyttat innan de börjar leka på riktigt [:o]. Kommer annars bli blodbad ganska snart :(
amoramir skrev:det finns en 40L kar som guppisarna ska flytta in när det e dags. men paletterna verkar ha tappat intresse. de går runt tillsammans men honan skakar inte längre och de letar inte efter en lämpligt ställe längre. men hanen är väldigt agressiv av sig mot andra fiskar speciellt mot en av mina algeätare.
Nina82 skrev:Var iaf glad att de inte bråkar.. De kanske väntar på att honan ska vara redo att lägga ägg. Du behöver nog inte oroa dig för Paletter brukar inte vara speciellt svåra att få till att leka [:o]
amoramir skrev:jag är jätte glad. det roliga är att de är alltid tillsammans. de behöver lite mer tid kanske. när jag köpte honan var hon fortfarande en yngel nästan så det här är hennes första gång, fast hanen vet jag inget om. :D
amoramir skrev:idag byte jag vatten och möblerade om fast jätte lite... nu sitter honan i en grotta och kommer ut då och då. hanen står utanför när hon e borta. men ibland forsvinner både två men kommer snabbt tillbaka... botten har blivit tomt av fiskar. de jagar fiskarna lite....kommer yngel snart?
amoramir skrev:jag såg massa rom nu....hon har lagt de i den blå grejen som är mitt i akvariet....hur ska jag göra nu då?
http://1.bp.blogspot.com/_EN6sCJQrFBs/Sf3Qm6UGAaI/AAAAAAAAAB8/vH4nkqYMpi8/s1600-h/DSCF0023.JPG
amoramir skrev:hur många dagar kommer yngeln ut?
Nina82 skrev:De kommer kläckas om 2-3 dagar och kommer att simma ut på sin första upptäcktsfärd om 5-7 dagar om jag inte minns helt fel ;)
Du kommer inte behöva göra något annorlunda mer än att smula sönder flingfodret den första tiden.
Nina82 skrev:Då är de säkert där inne. Det dröjer ytterligare några dagar innan föräldrarna släpper ut dem. Men tänk på att det oftast misslyckas de första gångerna.
Micke_A skrev:Jag har ett par som har gått ihop i ett par-tre veckor (de gick i olika akvarier i affären), och de har redan en kull frisimmande yngel :) Tror det är i alla fall honans första kull, hon är ganska liten.
amoramir skrev:paleterna har slutat vakta grottan. de e inne i en annan grotta nu. vad betyder det? dog yngeln? parar de sig igen? de har blivit ännu aggresivare mot andra fiskar...de har tagit över hela karet
ciklidtok skrev:Paletter ÄR aggressiva när de är i lektagen. Och vad beträffar evt. rom och yngel. Nina82 har rätt, ge dem några gånger på sej innan de lyckas.
jag har ett palettpar som har lekt 3-4 gånger och fått rom men inte klarat den, detta inom en tidsperiod på ca. 2 månader. Ha tålamod det kommer;)
Hur stort är karet, och vilka andra fiskar bor där?
amoramir skrev:9
det e 110l det e bara några gupisar kanske 10 och 3 små malar och paleterna då
kimpo skrev:lånar tråden om jag får
Jo jag hade 4 paletter innan men en av hanarna har döt :confused:
så nu har jag 1+2 vad ska jag göra köpa en ny hane eller se om jag kan sälja eller ge bort en av honorna ?? eller har ni förslag ??
Nina82 skrev:Har jag inte sagt hela tiden att du inte kan ha lekande paletter ihop med guppy ;)
Du kommer inte ha några guppy kvar till slut. Paletterna kommer ha hela ditt 110L som sitt eget revir. Halva vårt 450L gick till Paletterna plus att när de väl började simma runt med sina yngel fick de andra fiskarna även maka sig från sina gömställen [:o]
Kör på bara paletter och malar.
amoramir skrev:ju guppisarna ska flytta snart...har fixat en 40l men det e helt nytt vatten ¨väntar att det ska gå ett tag bara...ska paletterna ha hela karet till sig själva?
amoramir skrev:e inte 40l för lite för 10 guppy? sen jag har inga rötter eller växter där i. jag har väldigt grovt grus i karet så det passar inte att ha växter i. o rötterna e väl hos paleterna blir det inga problem för guppisar?
amoramir skrev:ok då. ska fixa rötter och växter till karet. det ser jätte onaturligt ut nu. har en halv vuxen svärdbärare hane oxå. ska jag flytta på den oxå?
amoramir skrev:yipppiiii ...jag såg en massa palett yngel simma runt i karet. de vaktas av föräldrarna. de går helt ensamma i karet nu. det finns bara 3 algeätare som syns väldigt sällan...vad bör jag tänka på nu?
amoramir skrev:hur länge kommer föräldrarna att vakta de? vad kommer de att göra när de inte vaktar längre?
Nina82 skrev:Paletter leker en gång i månaden ungefär och vaktar ynglen fram tills nästa lek. Så därför kan man nästan säga att paletter ständigt leker [:o]
Vad de kommer göra när de inte vaktar längre är svårt att sia om men våra blev väldigt aggressiva mot de stora ynglen och jagade dem som besatta om de råkade komma i närheten.
Men det är väldigt individuellt.
amoramir skrev:men jag vill inte att de ska leka hela tiden. har hört att om man sänker temperaturen så leker de inte längre. stämmer det?
amoramir skrev:nästan alla yngel har försvunnit nu, kanske 4 kvar. dog de eller blv de uppätna av föräldrrna?
Nina82 skrev:Man kan absolut INTE ha två honor till en hane när det gäller paletter. Eftersom de är parbildande så kommer din svaga hona (den bleka) att jagas iväg och dö så fort de andra bildar par.
Ska du behålla dina paletter bör du lämna bort en av honorna och jag skulle nog lämnat bort den bleka om det är som du skriver att det inte bildats något par ännu.
Men som du skriver så vill du egentligen inte ha några paletter och då är det ju bäst att lämna tillbaka alla.