palettciklid konflikt

#1 - 20 april 2009 18:48
Hej! köpte en ny hane till min hona... hanen är lite större än henne. så fort jag släpte in honom blev krig mellan dem. de verker vara lika starka och håller på slå sönder varandra. jag har till och med möblerat om hela karet. vad ska jag göra för att de ska inte slå ihjäl varandra? jag har ganska mycket gömställe oxå . tack för svar:)
#2 - 20 april 2009 19:14
Ajdå.. trist.
Eftersom du gjorde allt vad jag skulle gjort och som jag tipsade dig om tidigare så kan inte jag hjälpa dig mer, även om jag önskade att jag kunde.
Hoppas du får rätt på eländet [:o]
#3 - 29 april 2009 10:04
du kan dela av karet med en glas-skiva så att dom kan se varann men inte skada varann. Då bklir det ett dö läge mellan dem och dom du ahr tur så parar dom ut sig igenom glaset. Jag har gjort så flera gånger när ja ska få ihop 2 individer.
#4 - 29 april 2009 22:50
Har haft liknande problem. Jag tyckte det verkade naturligast att låta dem slåss. Vilket resulterade i att hanen vann och efter någon månad hade de yngel. DE blev lite illa tilltygade men det läkte.
#5 - 1 maj 2009 10:50
hello...honan var i en annan kar i 10 dygn...tills den nya hanen fick skaffa sig en revir och må bra. nu går både cikliderna i karet. inte en enda bråk har jag sätt hittils. de går vid varandras sida vart än de går. är det tecken på att de ska para sig? både och har fått lite starkare färger. vad är nästa sten för att få de o få yngel?
#6 - 1 maj 2009 12:55
amoramir skrev:
hello...honan var i en annan kar i 10 dygn...tills den nya hanen fick skaffa sig en revir och må bra. nu går både cikliderna i karet. inte en enda bråk har jag sätt hittils. de går vid varandras sida vart än de går. är det tecken på att de ska para sig? både och har fått lite starkare färger. vad är nästa sten för att få de o få yngel?

Se där :)
Riktigt skönt att höra att det löste sig till slut.. Nu är det bara att luta sig tillbaka och se men inte röra. Det finns inget mer du kan göra nu än att se till att de har grottor att välja på och en bra vattenkvalité.
Honan brukar bli mörk lila på buken och skaka framför hanen när det är dags för lek.
#7 - 1 maj 2009 17:48
Nina82 skrev:
Se där :)

Riktigt skönt att höra att det löste sig till slut.. Nu är det bara att luta sig tillbaka och se men inte röra. Det finns inget mer du kan göra nu än att se till att de har grottor att välja på och en bra vattenkvalité.

Honan brukar bli mörk lila på buken och skaka framför hanen när det är dags för lek.

hon har blivit lila i buken och hela henne har fått väldigt starka färger. hon skakar oxå framför hanen. de går från grotta till grotta. iblan sitter de i en grotta nån timme och sedan byter de. honan brukar vara inne i grottan och hanen utanför.
#8 - 1 maj 2009 17:50
amoramir skrev:
hon har blivit lila i buken och hela henne har fått väldigt starka färger. hon skakar oxå framför hanen. de går från grotta till grotta. iblan sitter de i en grotta nån timme och sedan byter de. honan brukar vara inne i grottan och hanen utanför.

Då är allt som det ska och de letar lämpligt ställe att lägga sin rom på :)
Grattis ;)
#9 - 1 maj 2009 18:15
Nina82 skrev:
Då är allt som det ska och de letar lämpligt ställe att lägga sin rom på :)

Grattis ;)

wooohooo tack tack. äntligen ska jag lyckas snart. ska jag mata de extra eller något? på söndag e det dags för vattenbyte. blir det inga problem då?
#10 - 1 maj 2009 19:29
amoramir skrev:
wooohooo tack tack. äntligen ska jag lyckas snart. ska jag mata de extra eller något? på söndag e det dags för vattenbyte. blir det inga problem då?

Sköt allt precis som vanligt. Inte ens när ynglen börjar simma runt behöver du göra något speciellt. De äter slam på botten och längs med saker och ting till en början.

Lycka till :)
#11 - 1 maj 2009 22:14
men hur lång tid tar det ungefär tills de lägger rom?
#12 - 1 maj 2009 22:19
amoramir skrev:
men hur lång tid tar det ungefär tills de lägger rom?

Kanske inatt, kanske om en eller två veckor... omöjligt att säga [:o]
#13 - 2 maj 2009 08:51
tänkte sätta in en ny grott. går det bra eller ska inte röra karet?
#14 - 2 maj 2009 08:52
amoramir skrev:
tänkte sätta in en ny grott. går det bra eller ska inte röra karet?

Stör inte dem nu när de trivs.. Händer inget inom 1-2 veckor kan du prova sätta i en till grotta.
#16 - 3 maj 2009 18:02
Se ut som ett paradis för paletter ;).. men guppyna hade jag flyttat innan de börjar leka på riktigt [:o]. Kommer annars bli blodbad ganska snart :(
#17 - 3 maj 2009 18:26
Nina82 skrev:
Se ut som ett paradis för paletter ;).. men guppyna hade jag flyttat innan de börjar leka på riktigt [:o]. Kommer annars bli blodbad ganska snart :(

det finns en 40L kar som guppisarna ska flytta in när det e dags. men paletterna verkar ha tappat intresse. de går runt tillsammans men honan skakar inte längre och de letar inte efter en lämpligt ställe längre. men hanen är väldigt agressiv av sig mot andra fiskar speciellt mot en av mina algeätare.
#19 - 3 maj 2009 19:20
amoramir skrev:
det finns en 40L kar som guppisarna ska flytta in när det e dags. men paletterna verkar ha tappat intresse. de går runt tillsammans men honan skakar inte längre och de letar inte efter en lämpligt ställe längre. men hanen är väldigt agressiv av sig mot andra fiskar speciellt mot en av mina algeätare.

Har de en speciell grotta som de håller sig i närheten av? Skiftar de om att vakta grottan?

Kan vara så att de lagt rom och vaktar nu då :)
#20 - 3 maj 2009 19:33
nej inte direkt de e lite här och där. just nu e de väldigt upptagna med att äta broccoli biten som jag slängde i karet igår. det släpper den inte och den stora algeätaren sover nästan på den oxå.
Bilagor:
#21 - 3 maj 2009 19:38
Var iaf glad att de inte bråkar.. De kanske väntar på att honan ska vara redo att lägga ägg. Du behöver nog inte oroa dig för Paletter brukar inte vara speciellt svåra att få till att leka [:o]
#22 - 3 maj 2009 19:41
Nina82 skrev:
Var iaf glad att de inte bråkar.. De kanske väntar på att honan ska vara redo att lägga ägg. Du behöver nog inte oroa dig för Paletter brukar inte vara speciellt svåra att få till att leka [:o]

jag är jätte glad. det roliga är att de är alltid tillsammans. de behöver lite mer tid kanske. när jag köpte honan var hon fortfarande en yngel nästan så det här är hennes första gång, fast hanen vet jag inget om. :D
#23 - 3 maj 2009 19:51
amoramir skrev:
jag är jätte glad. det roliga är att de är alltid tillsammans. de behöver lite mer tid kanske. när jag köpte honan var hon fortfarande en yngel nästan så det här är hennes första gång, fast hanen vet jag inget om. :D

Räkna då med att de misslyckas några gånger innan de får kläm på det hela :)
#24 - 3 maj 2009 19:54
oj vad man för vänta med fiskar haha...men man lär sig nya saker varje dag :)
#25 - 9 maj 2009 20:02
en vecka har gått och de har fortfarande inte lekt...så tråkigt :(
#26 - 10 maj 2009 14:49
testa med nåt vatten byte o kanske möblera om karet.
#27 - 10 maj 2009 18:08
Nej.. Inte möblera om nu..
Vattenbyte och vänta in dem är grejen ;)
Börjar du möblera om börjar du om på ny kula igen ju.
#28 - 10 maj 2009 21:27
imorgon är det dags för vattenbyte
#29 - 12 maj 2009 20:04
idag byte jag vatten och möblerade om fast jätte lite... nu sitter honan i en grotta och kommer ut då och då. hanen står utanför när hon e borta. men ibland forsvinner både två men kommer snabbt tillbaka... botten har blivit tomt av fiskar. de jagar fiskarna lite....kommer yngel snart?
#30 - 12 maj 2009 20:09
amoramir skrev:
idag byte jag vatten och möblerade om fast jätte lite... nu sitter honan i en grotta och kommer ut då och då. hanen står utanför när hon e borta. men ibland forsvinner både två men kommer snabbt tillbaka... botten har blivit tomt av fiskar. de jagar fiskarna lite....kommer yngel snart?

dessutom vattnet blev kallt idag. det kom till 22g men nu e det 26
#31 - 12 maj 2009 20:16
Om en vecka ungefär kommer du ha ett litet stim småfisk om allt går vägen ;)
Det kan dock ta ett par månader innan de lyckas hela vägen men de är på god väg nu :)
#32 - 12 maj 2009 22:18
jag såg massa rom nu....hon har lagt de i den blå grejen som är mitt i akvariet....hur ska jag göra nu då?

http://1.bp.blogspot.com/_EN6sCJQrFBs/Sf3Qm6UGAaI/AAAAAAAAAB8/vH4nkqYMpi8/s1600-h/DSCF0023.JPG
#33 - 13 maj 2009 05:41
amoramir skrev:
jag såg massa rom nu....hon har lagt de i den blå grejen som är mitt i akvariet....hur ska jag göra nu då?

http://1.bp.blogspot.com/_EN6sCJQrFBs/Sf3Qm6UGAaI/AAAAAAAAAB8/vH4nkqYMpi8/s1600-h/DSCF0023.JPG

Precis som på julaftons morgon, med paketen under granen, se, men inte röra, samt väääääänta... ;)
#34 - 13 maj 2009 14:22
hur många dagar kommer yngeln ut?
#35 - 13 maj 2009 16:56
amoramir skrev:
hur många dagar kommer yngeln ut?

De kommer kläckas om 2-3 dagar och kommer att simma ut på sin första upptäcktsfärd om 5-7 dagar om jag inte minns helt fel ;)

Du kommer inte behöva göra något annorlunda mer än att smula sönder flingfodret den första tiden.
#36 - 15 maj 2009 12:58
Nina82 skrev:
De kommer kläckas om 2-3 dagar och kommer att simma ut på sin första upptäcktsfärd om 5-7 dagar om jag inte minns helt fel ;)

Du kommer inte behöva göra något annorlunda mer än att smula sönder flingfodret den första tiden.

Nu har det gått 3 dagar, jag ser inte romen längre, men jag ser inga Yngel heller. var e de? kan det hända att de e inne i grottan och jag kan inte se de? föräldrarna vaktar fortfarande grottan
Bilagor:
#37 - 15 maj 2009 17:02
Då är de säkert där inne. Det dröjer ytterligare några dagar innan föräldrarna släpper ut dem. Men tänk på att det oftast misslyckas de första gångerna.
#38 - 15 maj 2009 17:09
Nina82 skrev:
Då är de säkert där inne. Det dröjer ytterligare några dagar innan föräldrarna släpper ut dem. Men tänk på att det oftast misslyckas de första gångerna.

Jag har ett par som har gått ihop i ett par-tre veckor (de gick i olika akvarier i affären), och de har redan en kull frisimmande yngel :) Tror det är i alla fall honans första kull, hon är ganska liten.
#39 - 15 maj 2009 17:12
Micke_A skrev:
Jag har ett par som har gått ihop i ett par-tre veckor (de gick i olika akvarier i affären), och de har redan en kull frisimmande yngel :) Tror det är i alla fall honans första kull, hon är ganska liten.

Det är ju kanonbra om de lyckas redan från första början, men det tillhör nog inte vanligheterna :)
#40 - 16 maj 2009 19:44
paleterna har slutat vakta grottan. de e inne i en annan grotta nu. vad betyder det? dog yngeln? parar de sig igen? de har blivit ännu aggresivare mot andra fiskar...de har tagit över hela karet
#41 - 16 maj 2009 19:55
amoramir skrev:
paleterna har slutat vakta grottan. de e inne i en annan grotta nu. vad betyder det? dog yngeln? parar de sig igen? de har blivit ännu aggresivare mot andra fiskar...de har tagit över hela karet

Paletter ÄR aggressiva när de är i lektagen. Och vad beträffar evt. rom och yngel. Nina82 har rätt, ge dem några gånger på sej innan de lyckas.

jag har ett palettpar som har lekt 3-4 gånger och fått rom men inte klarat den, detta inom en tidsperiod på ca. 2 månader. Ha tålamod det kommer;)

Hur stort är karet, och vilka andra fiskar bor där?
#42 - 16 maj 2009 19:59
9
ciklidtok skrev:
Paletter ÄR aggressiva när de är i lektagen. Och vad beträffar evt. rom och yngel. Nina82 har rätt, ge dem några gånger på sej innan de lyckas.

jag har ett palettpar som har lekt 3-4 gånger och fått rom men inte klarat den, detta inom en tidsperiod på ca. 2 månader. Ha tålamod det kommer;)

Hur stort är karet, och vilka andra fiskar bor där?

det e 110l det e bara några gupisar kanske 10 och 3 små malar och paleterna då
#43 - 16 maj 2009 20:24
amoramir skrev:
9

det e 110l det e bara några gupisar kanske 10 och 3 små malar och paleterna då

110 liter är kanske lite i minsta laget, när de leker ( speciellt om det är mer fisk däri) annars är det tillräckligt för paletter. Lekande, rom/yngelvaktande Paletter kan behöva något större. Det är ju bra att du inte har så mycket annan fisk idet. Mina går i 365 liter, med halvstora Scalarer, och Scalarena har svårt att hålla stånd mot dem i mellan varven. Som tur är så finns paletternas grotta ganska långt ut åt ena sidan, så scalarena håller sej på andra sidan;)
#44 - 16 maj 2009 22:31
Har jag inte sagt hela tiden att du inte kan ha lekande paletter ihop med guppy ;)
Du kommer inte ha några guppy kvar till slut. Paletterna kommer ha hela ditt 110L som sitt eget revir. Halva vårt 450L gick till Paletterna plus att när de väl började simma runt med sina yngel fick de andra fiskarna även maka sig från sina gömställen [:o]
Kör på bara paletter och malar.
#45 - 17 maj 2009 01:32
lånar tråden om jag får
Jo jag hade 4 paletter innan men en av hanarna har döt :confused:
så nu har jag 1+2 vad ska jag göra köpa en ny hane eller se om jag kan sälja eller ge bort en av honorna ?? eller har ni förslag ??
Bilagor:
#46 - 17 maj 2009 06:32
kimpo skrev:
lånar tråden om jag får

Jo jag hade 4 paletter innan men en av hanarna har döt :confused:

så nu har jag 1+2 vad ska jag göra köpa en ny hane eller se om jag kan sälja eller ge bort en av honorna ?? eller har ni förslag ??

Jag hade hittat nytt hem till ena honan (den som inte bildat par med hanen).
Skaffar du en ny hane nu kan det ställa till en del oreda i karet, men det beror ju förstås på hur stort kar du har med.
Men att satsa på ett par är säkrare ;)
#47 - 17 maj 2009 12:06
Nina82 skrev:
Jag hade hittat nytt hem till ena honan (den som inte bildat par med hanen).

Skaffar du en ny hane nu kan det ställa till en del oreda i karet, men det beror ju förstås på hur stort kar du har med.

Men att satsa på ett par är säkrare ;)

okej tack:D
#48 - 17 maj 2009 16:56
Nina82 skrev:
Har jag inte sagt hela tiden att du inte kan ha lekande paletter ihop med guppy ;)

Du kommer inte ha några guppy kvar till slut. Paletterna kommer ha hela ditt 110L som sitt eget revir. Halva vårt 450L gick till Paletterna plus att när de väl började simma runt med sina yngel fick de andra fiskarna även maka sig från sina gömställen [:o]

Kör på bara paletter och malar.

ju guppisarna ska flytta snart...har fixat en 40l men det e helt nytt vatten ¨väntar att det ska gå ett tag bara...ska paletterna ha hela karet till sig själva?
#49 - 17 maj 2009 18:16
amoramir skrev:
ju guppisarna ska flytta snart...har fixat en 40l men det e helt nytt vatten ¨väntar att det ska gå ett tag bara...ska paletterna ha hela karet till sig själva?

Ta tre av dina guppy och släpp i 40L.. utan fisk händer inget med inkörningsprocessen. Låt de sen gå däri några veckor innan du släpper i tre nya, sen fortsätter du så.

Ta filtret ur palettkaret och vrid ur bakterierna i 40L. Gör du det räcker det att du väntar en vecka innan nästa gäng guppy åker i.
Men fisk kan du sätta i med det samma.
#50 - 17 maj 2009 19:39
e inte 40l för lite för 10 guppy? sen jag har inga rötter eller växter där i. jag har väldigt grovt grus i karet så det passar inte att ha växter i. o rötterna e väl hos paleterna blir det inga problem för guppisar?
#51 - 17 maj 2009 20:08
amoramir skrev:
e inte 40l för lite för 10 guppy? sen jag har inga rötter eller växter där i. jag har väldigt grovt grus i karet så det passar inte att ha växter i. o rötterna e väl hos paleterna blir det inga problem för guppisar?

2-3 honor och 1 hane är ganska lagom om du har möjlighet att hitta nya hem till de andra. Varför du inte kan ha växter till grovt grus begriper jag inte riktigt. Någon växt kan du alldeles säkert klämma ner. Växter är bra att ha.
En liten rotflis till det lilla karet är inte så svårt att hitta billigt. Runt 20;- för en liten rot kan du säkert unna dina fiskar ;)
Sen kan du fästa mossa eller något liknande på roten om det nu skulle vara helt omöjligt att plantera i den grova grusen [:o]
#52 - 17 maj 2009 23:18
ok då. ska fixa rötter och växter till karet. det ser jätte onaturligt ut nu. har en halv vuxen svärdbärare hane oxå. ska jag flytta på den oxå?
#53 - 18 maj 2009 05:52
amoramir skrev:
ok då. ska fixa rötter och växter till karet. det ser jätte onaturligt ut nu. har en halv vuxen svärdbärare hane oxå. ska jag flytta på den oxå?

Guppyna är viktigast eftersom de är så långsamma. Svärdbärare är mycket tuffare och snabbare men du bör inte ha honom ensam en längre tid, han kommer må mycket bättre ihop med dina guppy.
#54 - 21 maj 2009 17:52
yipppiiii ...jag såg en massa palett yngel simma runt i karet. de vaktas av föräldrarna. de går helt ensamma i karet nu. det finns bara 3 algeätare som syns väldigt sällan...vad bör jag tänka på nu?
#55 - 21 maj 2009 18:12
amoramir skrev:
yipppiiii ...jag såg en massa palett yngel simma runt i karet. de vaktas av föräldrarna. de går helt ensamma i karet nu. det finns bara 3 algeätare som syns väldigt sällan...vad bör jag tänka på nu?

Inget utöver det vanliga ;)
Regelbundna vattenbyten och mat (gärna smulat flingfoder eller annat smått)
#56 - 23 maj 2009 06:43
hur länge kommer föräldrarna att vakta de? vad kommer de att göra när de inte vaktar längre?
#57 - 23 maj 2009 07:28
amoramir skrev:
hur länge kommer föräldrarna att vakta de? vad kommer de att göra när de inte vaktar längre?

Paletter leker en gång i månaden ungefär och vaktar ynglen fram tills nästa lek. Så därför kan man nästan säga att paletter ständigt leker [:o]
Vad de kommer göra när de inte vaktar längre är svårt att sia om men våra blev väldigt aggressiva mot de stora ynglen och jagade dem som besatta om de råkade komma i närheten.
Men det är väldigt individuellt.
#58 - 23 maj 2009 16:10
Nina82 skrev:
Paletter leker en gång i månaden ungefär och vaktar ynglen fram tills nästa lek. Så därför kan man nästan säga att paletter ständigt leker [:o]

Vad de kommer göra när de inte vaktar längre är svårt att sia om men våra blev väldigt aggressiva mot de stora ynglen och jagade dem som besatta om de råkade komma i närheten.

Men det är väldigt individuellt.

men jag vill inte att de ska leka hela tiden. har hört att om man sänker temperaturen så leker de inte längre. stämmer det?
Bilagor:
#59 - 23 maj 2009 16:42
amoramir skrev:
men jag vill inte att de ska leka hela tiden. har hört att om man sänker temperaturen så leker de inte längre. stämmer det?

Ingen aning.. Kan ju dock vara så att en del fiskar som lever i kallare vatten går i dvala vid extremt låga temperaturer men eftersom paletter lever i afrika så har jag svårt att tänka mig att det ska funka utan att de tar skada.
Har inte forskat nämnvärt i den saken så det jag skriver kan vara rent åt helsike fel ;)
#60 - 2 juni 2009 10:39
nästan alla yngel har försvunnit nu, kanske 4 kvar. dog de eller blv de uppätna av föräldrrna?
#61 - 2 juni 2009 10:41
amoramir skrev:
nästan alla yngel har försvunnit nu, kanske 4 kvar. dog de eller blv de uppätna av föräldrrna?

Ska mycket till för att de bara dör så mest troligt så har föräldrarna ätit dem [:o]
Mata lite men ofta så hinner de kanske inte bli så hungriga ;)
Men troligtvis så går det bättre nästa kull..
#62 - 24 augusti 2009 00:02
Hej igen det har inte löst sig med mina palleter.
En av honorna är röd och fin om buken men inte hanen eller den andra honan.
Honan som är röd jagar iväg både hanen och den andra honan. Så min fråga är vilken jag skall ta bort av honorna.
Är inte 100 på hur man ser att palleter har pildat par men man kan inte se att någon av dom simmar tillsammans.

Dum som man var så litade man ju på personalen i djurafären när jag köppte dom för ett bra tag sen.
Då hadde jag lite olika fiskar och hon sa att det inte var någon fara. så nu funderar jag på hur jag ska göra.
Inge kul att ha 2 Palleter när dom leker och ha andra fiskar.
Och inte allt för roligt att ha 2 fiskar i ett 200 liters. Karet e ganska tomt på fiskar nu men vet ej vad jag vill
ha för fiskar i Lite sydamerikansk inredning.
Blir nog så att jag försöker få iväg dom men inte säker på att djurafärerna runtomkring taremot dom. :(
#63 - 24 augusti 2009 06:47
Man kan absolut INTE ha två honor till en hane när det gäller paletter. Eftersom de är parbildande så kommer din svaga hona (den bleka) att jagas iväg och dö så fort de andra bildar par.

Ska du behålla dina paletter bör du lämna bort en av honorna och jag skulle nog lämnat bort den bleka om det är som du skriver att det inte bildats något par ännu.
Men som du skriver så vill du egentligen inte ha några paletter och då är det ju bäst att lämna tillbaka alla.
#64 - 24 augusti 2009 08:33
Nina82 skrev:
Man kan absolut INTE ha två honor till en hane när det gäller paletter. Eftersom de är parbildande så kommer din svaga hona (den bleka) att jagas iväg och dö så fort de andra bildar par.

Ska du behålla dina paletter bör du lämna bort en av honorna och jag skulle nog lämnat bort den bleka om det är som du skriver att det inte bildats något par ännu.

Men som du skriver så vill du egentligen inte ha några paletter och då är det ju bäst att lämna tillbaka alla.

Tack för svar. Jo vist skulle jag villja ha kvar dom. Men tycker inte det ser så trevligt ut att bara ha 2 fiskar i ett kar. så de blir nog antagligen till att lämna bort dom. :(

Annons