Palettciklid hane jagar palettciklid honan och andra fiskar vad är felet?

#1 - 17 augusti 2010 09:07
Hej alla! Jag har ett 170 L akvarium. Med 1 palettciklid hane,1 palettciklid hona,2 malar,3 mangrovkrabbor,15 killfläcksrasborer,1 guldgurami hane,2 botier,5 fembandsbarber. Och det är inte bara palettciklid honan som han jagar. Han jagar min guld gurami hane (ibland),mina fembandsbarber,mina killfläcksrasborer. Men han jagar mest honan så hon kan inte komma fram för att äta för hon är vid ett hörn så nu är hon jätte liten och small. Men det var inte för så länge sen hon gjorde så mot honom så är det typ han vill ge hämnd? eller är han inte nöjd med henne vill han ha fler honor. Vad är felet? Tacksam för snabba svar:d
#2 - 17 augusti 2010 12:45
Ja nu har jag kollat på google och sökt på det jag söker men jag har inte sett nått direkt sånt som har drabbat mig. Men så kom jag på att jag kunde kolla på google om jag kunde köpa en ny hona. Några tyckte att det var okej medans några tyckte att man skulle bara ha 1 par. Men jag vet inte vad ni tycker om det för min palettciklid hona är i ett annat akvarium så det blir ju lite tråkigt å se hanen utan nån partner. Så skulle du kunna funka att köpa en ny hona och sen när min gamla hona är bra igen släppa tillbaks den? tacksam för svar:)
#3 - 17 augusti 2010 12:46
En fråga bara har de fått yngel någon gång under den tiden du har haft dem?

Vet nämligen att mina gjorde samma sak....en vecka så jaga hanen nästan livet ur honan men sedan nästa vecka var det hon som var kaxig mot hanen, detta hände nästan dagligen innan de fick sin första kull, då hanen blev grining på honan eftersom de blir könmogna mycket tidigare än honorna och sen att hanen jagar de andra fiskarna är väl för att han vill skydda sitt revir troligen....

så om du har en grotta där du ser hanen simmar runt rätt ofta så försök att avskärma den platsen med hjälp av tex växter så han inte har någon översyn i karet, det gick bra för mig iaf...har satt javaormbunkar runt hela deras revir men om du inte har en grotta / lekplats så rekomenderar jag dig starkt till att införskaffa en snarast:d

MEN har de redan fått yngel sen innan så har jag ingen anning om vad det kan va:(

EDIT: mitt tips är att endast ha en av varje för att den honan som inte får hanens uppmärksamhet kommer att bli behandlad precis som din hona blir nu, sedan kan jag säga att de blir ännu mer aggressiva när de har fått yngel så just därför är det bra att göra deras revir så litet som möjligt
#4 - 17 augusti 2010 13:14
när köpte du dom? har de lekt?

ha bara 1 hona. annars om det blir bättre mellan dom (brukar det oftast bli efter ett par veckor) blir den andra honan utstött.
#5 - 17 augusti 2010 13:14
Har inte sett till några yngel men dom har haft ägg ihop men det var länge sen faktiskt.Mmm jag har 3 grottor så det är nog ingen större fara.Och ska fixa med växter runt omkring grottan som han är i.Det är bara ett litet problem min hane han er framför en borg och vaktar så att inte honan kommer fram men honan är inte kvar där nu så tur är.Men jag har sett att han har simmat ut hur en grotta som han skyddar väldigt mycket och det är just där som han jagar iväg fiskarna.Okej jag förstår tack för tipset:):D Bara en liten fråga till kom jag på nu.Nu när min hona blir bra igen och när jag släpper tillbaks den hur kommer hanen vara då?:D
#6 - 17 augusti 2010 13:36
Jag köpte dom för 3 årsen (Ungefär).Ok jag förstår ska tänka på det:)
#7 - 17 augusti 2010 14:41
Okej...då är det väl så att hanen är grinig över att honan inte är på lekhumör ...

men som du sa så var det bra att du flytta honan till ett annat akvarium så hon kan äta upp sig, ge henne ett par veckor och sedan släpp tillbaka henne till hanen så ska du se att det kommer gå bra;)

Lycka till
#8 - 17 augusti 2010 15:13
Ok jag förstår för det var ett bra taggs sen dom lekte.Ok det ska den få göra. Tack så mycket:):D
Bilagor:
#9 - 17 augusti 2010 15:16
när var det dom lekte? kan vara så att hanen är tjurig över det att äggen försvann
#10 - 17 augusti 2010 16:22
Dom lekte nån gång i vintras så det var nått tag sen det var det.Mmm troligen för i en stund var det inte lika många ägg.På tal om det när kläcks äggen?:D
#11 - 17 augusti 2010 16:53
några dagar tar det
#12 - 17 augusti 2010 17:06
Ok:) om man har dom i ett ensamt akvarium och det har gått 2 dagar sen dom la äggen kan man ta bort föräldrarna då?:D
#13 - 17 augusti 2010 17:56
[QUOTE=Simon H;1441505]Ok:) om man har dom i ett ensamt akvarium och det har gått 2 dagar sen dom la äggen kan man ta bort föräldrarna då?:D[/QUOT

[FONT=Times New Roman][FONT=Arial][SIZE=2]Nej, rommen behöver syrerikt vatten, vilket föräldrarna fixa och om något rom börjar mögla så tar de även bort det så du [/SIZE][SIZE=2][COLOR=#000000]bör låta ynglen gå med sina föräldrar i minst 2 veckor efter att de har blivit frisimmande så att de präglas på föräldrarna. Tar man bort dem för tidigt så kan också hanen komma i lekstämning före honan och då kommer hanen att bli mycket aggressiv mot honan[/COLOR][/SIZE][SIZE=2].

Förstår bara inte varför du inte får lek på dem, det måste va den lättaste fisken att få lek på ( om man inte räknar levnadsfödare hehe) själv har jag en ny kull vart tredje till fjärde vecka då föräldrarna går bananas på ynglen efter ca 2 veckor[/SIZE] av någon anledning[/FONT] :p[/FONT]
#14 - 17 augusti 2010 18:23
Ok jag förstår för om det hade gått då hade jag gjort det för mina palettciklider äter upp äggen nästan på direkten.Så det är lite synd att dom gör det tycker jag.Mmm det förstår inte jag heller att det inte blir nått men jag får se nu när honan blir bra igen.Ok då hoppas jag att det går bra med dom.Hur länge tar det för honan å bli bra igen?:)
#15 - 18 augusti 2010 10:13
Jag ger mat till dom nu å alla äter utom palettciklid honan.Den bordde äta jätte mycket så som den ser ut nu å den äter inget.Det tycker jag är konstigt.Annars så tar jag nog bort den.Det kan vara mat framför munnen på den men den simmar bara förbi:(
#16 - 19 augusti 2010 08:01
Eller är det så att den är sjuk?
#17 - 19 augusti 2010 08:35
Simon H skrev:
Eller är det så att den är sjuk?

Låter nog ganska troligt i detta läget...kanske var det därför hanen stötte bort henne
#18 - 19 augusti 2010 09:15
Ok jag tror också det.För dom andre fiskarna beter sig lite konstigt (ungefär) samma som honan gör.Så ska jag ta bort honan eller finns det nått jag kan köpa in till honan?:)

Annons