Palettciklid + goby?

#1 - 1 september 2003 15:43
Har en burk på 80L, som för tillfället står tom. Kan man ha palettciklid och vitkindad goby tillsammans i detta?
#2 - 2 september 2003 15:04
Kanske. Gobyn kan nog inte hävda sig mot en vuxen palett, så det krävs att du arrangerar akvariet så inte paletterna tar hela akvariet för sig själva.
#3 - 5 september 2003 10:17
Hur ska jag arrangera det på bästa sätt för att paletterna inte skall ta hela akvariet. Har inte haft paletter förr, så all info tas emot tacksamt...
#4 - 5 september 2003 11:22
Ursprungligen skickat av Mike_Noren

Kanske. Gobyn kan nog inte hävda sig mot en vuxen palett, så det krävs att du arrangerar akvariet så inte paletterna tar hela akvariet för sig själva.

Grotta vid en kortsida, 'insynsskydd' (växtridåer, stenar, rötter - vad som helst som kan fungera som gräns och gör att paletterna inte ser hela akvariet från sin grotta) två-tre decimeter eller så kring grottan. Insynsskyddet behöver inte vara tätt eller heltäckande, bara det fungerar som naturlig gräns. Paletterna skall då förhoppningsvis acceptera att smörbultarna håller till i andra änden av akvariet. Åt smörbultarna räcker det med en stor flat sten lagd på sanden (hanen gräver ut en grotta under stenen så småningom). Det skadar inte med insynsskydd kring den också, dominanta smörbultshanar är rätt tuffa mot subdominanta hanar och icke-lekvilliga honor.
#5 - 5 september 2003 12:03
Tack för ett bra svar! Om det nu inte skulle funka så har jag andra akvarier som jag kanske kan flytta över gobisarna till... Hur många kan jag ha av varje, ett par?
#6 - 5 september 2003 12:57
Ursprungligen skickat av Mina1

Tack för ett bra svar! Om det nu inte skulle funka så har jag andra akvarier som jag kanske kan flytta över gobisarna till... Hur många kan jag ha av varje, ett par?

De är inte parlevande, utan hanarna tar revir som de inte låter andra smörbultar vara i annat än vid lektid, då släpps lekmogna honor in. Jag har därför svårt att ge råd om hur många de kan vara.

Annons