palettciklid äter sin egen rom?

#1 - 13 december 2010 17:56
Har ett par palletter som går själva än så länge i ett kar på 240 liter. Har haft dem ca 2 veckor och honan la sin rom under en trärot. Varje dag har honan vaktat rommen men i morse när jag tittade var rommen borta och honan vaktade inte längre. Är det vanligt att dem äter sin egen romm eller vad tror ni har gått fel.
#2 - 13 december 2010 18:27
Japp, i början när de är ovana kan det hända. Men oroa dig inte, det dröjer inte länge innan de vaktar en ny romkaka.

Du är säker att rommen är uppäten då? Annars när de kläckts kan de flytta på ynglen till en grop utan att du ser dem nu i början, efter några dagar blir de frisimmande och då syns de lättare:).
#3 - 13 december 2010 18:45
Såg stora romkorn i går kväll under träroten och ingenting i morse men ska titta om honan flyttat på dem. Hur länge dröjer det innan rommen kläcks från det honan lagt dem?
Bilagor:
#4 - 13 december 2010 19:10
Ca tre dygn:).
#5 - 13 december 2010 19:18
Hoppas det är som du säger att rommen kläckts och honan flyttat på dem . Tack för svaren
#6 - 13 december 2010 19:19
Skriv gärna och berätta hur det gick:)!
Bilagor:
#7 - 13 december 2010 21:04
kan vara så att de blev obefruktade
#8 - 14 december 2010 12:04
Trodde en gång att min hona åt upp sina ägg då jag så henne stoppa hela munnen full, men fick då se som någon nämnde ovan, att hon tog in dom i munnen och bara flyttade dom. Och samma beteende fick jag sen se även med någon dag gammla yngel, in i munnen för att släppa ut på en tryggare plats.

Annons