Palettciklid +andraciklider

#1 - 16 april 2004 07:41
Hepp!
Finns det några andra ciklider som går ihop med palettciklider
i ett 220l kar?
#2 - 16 april 2004 08:27
Palettcikliden är en ganska fredlig ciklid, när den inte leker vill säga - och leker det gör den ofta.

Skulle föreslå någon större art inger respekt eller någon art som inte håller till vid botten, sen beror det förstås på hur du inreder akvariet. Mycket inredning med stenar, rötter som avskärmar gör att deras revir blir mindre och då slipper de se varandra så ofta.

Blåciklid, Scalare, Egyptisk munruvare är exempel på ciklider som borde kunna gå.

Du bör nog undvika dvärgciklider av apistogrammatyp (förutom Nijsseni som jag tycker är mycket lik palettciklider både till utseende och beteende) eller tex fjärilsciklid.

#3 - 16 april 2004 19:45
ok tack skall du, hade faktiskt tänkt lite på nån apistogramma typ
men munruvaren såg fin ut också så jag får prova nån sån istället
#4 - 12 maj 2004 13:12
<b>Hej! </b>
Såg er tråd, funderar också på palettsällskap. Och om det finns några ciklider som passar paletters beteende, så jag undrar, hur går det? Det skulle vara så trevligt att veta om det går bra att ha malawiciklider i kombination med paletter...

Många akvarister pratar om temperament och literbegränsningar vad gäller paletter, vilket naturligt vis är intressant... Vad jag saknar är information om vattenkvaliteten de föredrar. Tänkte att det här på sidan säkert finns många som har testat sig fram vad gäller paletter. Har själv räknat ut att då den kommer från floden Niger (och Kribis) nedre lopp verkar den vara anpassad till viss salthalt i vattnet. Mycket möjligt är att den klarar sig utan salt vilket gör att man kan ha den tillsammans med tex Corydoras som inte ska ha något salt alls. (men det verkar ändå en smula bakvänt?) Vidare funderar jag på hårdhetsgraden på vattnet där de lever. Generellt är det mjukare i floder än i tex Malawi eller Tanganicasjön (där det finns mycket karbonater lösta i vattnet). Hårdheten i vattnet i floden Niger skulle delvis kunna bero på vilken berggrund som finns i dess närområde/Nigeria...den informationen är det händelsevis ingen som sitter på? [;)] Läste också någonstans att paletterna gärna gömmer sig i undervattensvegetationen där man fångat dem, vilket tyder på att de skulle trivas med en hel del växter i akvariet...Ja, ni som vet, dela gärna med er, tacksam för svar.

/Anna med *ett än så länge tomt akvarium som väntar på rätt sorts inredning* stående
#5 - 12 maj 2004 13:40
Jag har inte en enda smula salt i karet, mina paletter klarar sig utmärkt, och tror att de t.om. har lekt...!
#6 - 15 maj 2004 09:47
Finns det någon som har gjort en afrikansk flodmiljö i akvariet? Tack på förhand
/Anna
#7 - 15 maj 2004 10:00
Jag har 1 paletthane och 2 honor tillsammans med Apistogramma Nijsseni och Apistogramma Viejita. Det funkar hur bra som helst. Paletterna har lekt ett par gånger.

jag har inte heller något salt i vattnet förutom vid sjukdom och det var flera månader sen senast.
#8 - 15 maj 2004 23:47
Intressant, tack så mycket. Man får väl helt enkelt testa sig fram vad det gäller sällskap till paletterna.
#9 - 16 maj 2004 00:08
Men jag kan inte låta bli att fortfarande undra vad paletterna har för polare om de bor i sin naturliga miljö och hur den miljön ser ut...

Det är ju dock fortfarande bra att veta att de trots allt inte är så agressiva att man inte kan ha dem med några andra fiskar (från Afrika eller Sydamerika). [:-42] Om ni hänger med [:)]
/Anna
#10 - 16 maj 2004 07:04
Ivurr: kanske någon av dina funderingar har sitt svar på denna sida.

http://w1.315.telia.com/~u31506898/index.html
#11 - 20 maj 2004 15:12
Tack! Det verkar vara en riktigt bra sida med en hel del tips. Det är bara att börja bygga sin frigolitbakgrund...
/Anna
#12 - 1 juni 2004 12:22
Hej igen!
Efter att ha letat lite bakgrundsfakta har jag nu börjat fundera på att "bygga ihop" en västafrikansk biotop med paletter som startfisk. Akvariet är 100(L)*45(H)*36(D)=160 liter så lite sällskap till paletterna ska nog få plats. Har fått tips om Kongotetra och Tomasciklid (Anomalochromis thomasi) men även Lejonhuvudciklid (Steatocranus causarius) samt en synodontis mal (Synodontis nigrivensis). Kanske skulle några fastsurrade robusta växter som tål att grävas runt lite, tex Anubias och Javaormbunke passa. Funderar på att även "anställa" en Anthriscus för städning av eventuella alger. Skulle vara trevligt med lite synpunkter från er som surfar runt på zoopet! Någon därute med västafrikanska fiskar i karet? Ovannämda arter kanske?

Tack på förhand!

Ps. obs. förlåt att jag stavade Tanganyika som "Tanganica", tänk vilket misstag, haha [;)] Bäst att försöka uppföra sig här på sidan. Ds
#13 - 1 juni 2004 12:41
Jag har kört lite "västafrikansk inspirerat" med Paletter och Synodotis Eupterus. Synodontisarna bökar runt ganska hårt och ger sig gärna på vissa växter. Valisnerian bökade dom sönder och åt upp och även svärdsplantorna fick en del knäckta blad på grund av deras framfart. ANubias och javaormbunke fastvuxen/fastbunden på stenar, rötter o.d. är att föredra.

Eftersom paleterna vanligtvis förökar sig något kopiöst så var syndontisarna en välkommet tillslag i karet eftersom dom är ordentligt orädda och gärna kalasar på yngel. Nu ska jag dock gå över till lite Apistogramma så det är dags för Synodontisarna att skaffa nytt hem.
#14 - 1 juni 2004 13:11
Jo, jag kan tänka mig att en del yngel går åt, eupterusarna verkar bli rätt stora djur! Undrar om S. nigrivensis på samma sätt håller palettpopulationen i shack...

Vilka fiskar ska du kombinera apistogrammorna med? De ska inte samsas med paletterna väl ...eller? [:)]
#15 - 1 juni 2004 13:14
Ursäkta, såg nu på din hemsida att du sålt paletterna, då förstår jag.
#16 - 1 juni 2004 16:09
Ursprungligen skickat av Ivurrr

Undrar om S. nigrivensis på samma sätt håller palettpopulationen i shack...
Jag vet inte men jag har svårt att tro att Nigriventisarna motar bort ett fullvuxet palettpar, men dom snor säkert några yngel som kommit lite för långt ifrån föräldrarna.
#17 - 2 juni 2004 11:14
Jag har palletciklider med rödciklid,eldbuk och har haft med tuppkamcilid. de klarar sig bra tillsammans.
#18 - 4 juni 2004 19:03
Peter1904: Verkar ok men nigriventis med andra ord, dessutom tycker jag de verkar roliga. Nu ska jag leta runt lite efter info om när jag kan släppa i de olika fiskarna, alla kanske inte tål nystartat kar. Fast karet är ju inte ens igång ännu...så man kan ju stressa ner. [:)]

indian2:
indian2 Skapat - 2004/06/02 : 13:14:32

--------------------------------------------------------------------------------

Jag har palletciklider med rödciklid,eldbuk och har haft med tuppkamcilid. de klarar sig bra tillsammans.

Där ser man. Paletter klarar att umgås med centralamerikaner (eldbuken) också, de kanske får hålla sig undan bäst de kan? Alltid intressant att höra vilka kombinationer som finns/fungerar!

Tack för era svar, ska fundera vidare, men det blir nog något lättare och fredligare än eldbuk i 160litersakvariet, eftersom jag är nybörjare på ciklider så kanske man ska akta sig för att ta sig "vatten över huvudet" [:-34](det där måste vara ett supergammalt skämt här på sidan!)
#19 - 7 juni 2004 19:37
jag har paletter, en hona och en hanne, med mbunas. inga som helst problem, hannen är vacker med sin blodröda färg och sina färgglada fenor.......
#20 - 16 juni 2004 13:22
hej!
dalka: Vilka mbunas har du? Har du (hade?) några växter i akvariet? Några foton på hur detta ser ut kanske? [:)] Hur stort är karet? *Nyfiken*

Annons