Palettciklid ägg

#1 - 17 december 2010 19:41
Ojojoj, nu händer det saker, köpte ett Palettciklid par för länge sedan, honan dog ganska snabbt. orsak vet jag inte.
Köpte en ny hona i samma storlek (hanen är ca 7-8cm), den nya honan vart jagad ganska länge, och till slut särade jag på dem. Efter ca en vecka så satte jag tilbaka henne och de blev sams, dagen efter hittades hon död också.? Hanen mest troligt, då de lekte ganska våldsamt. Fast hon verkade med på det.

Nu ca 6 månader efteråt så köpte jag 4 st nya, 2 honor och två hanar. småa.. ca 3-4 cm, o hade den gamla hanen ensammen i ett annat akvarium.
Efter någon dag så satte jag i han med de andra. Och en utav de nya honorna fattade tycke direkt och uppvaktade han som en tok, han var inte direkt glad över det. Men jag tog ut de andra 3 och lämnade de i det stora akvariumet. Eftersom hanen inte var aggresiv, utan avvärjde sig bara o ville vara ifred.
2 dagar senare, så hittade jag dem inte???
Både två var borta, och efter lite letandes så såg jag att en utav grottorna var igen byggd med sant, och ur botten på krukan så kikade hanen ut då och då..

Så mest troligt, är det ett bo nu va? och rommen vaktas noga.
Däremot, öppnade jag försiktigt den stor ingången lite, så hanen kan komma ut, han är för stor för bottenhålet.. Mest med tanke på att syret kanske tar slut där inne?? eller är jag helt ute o cyklar nu?

De brydde sig inte värst mycket av det, utan vaktade det hålet nu också.
Kan han öpnna hålet själv sen? Så om de bygger igen så kan han ta sig ut?

Det är en upp o ner vänd kruka, med en glipa i botten mot sanden på ca 2-3cm. Fast som nu var igen.

Hur som helst, spännande om det blir lite yngel.

Akvariumet är kanske lite för litet?? 120l, har lite guppys, platy o neontetror. men inte allt för mycke.. 4 platy, 5 neon, o kanske 8 guppy..

Men har ett till på 120 l som de andra ska vara i, så bara ett par Palett i varje sen. o ett 60, som ja tänkte ha för odlingen.

Drömmer om ett 3-4 hundra liters.. :)
#2 - 17 december 2010 20:29
Ta det lugnt!
Det låter som perfekt läge för palett odling. Låt dom hållas dom tar sig ut! Inga problem.
Sitt nu och vänta på yngelsvärmen. Men bli inte ledsen om det inte blir något. Det kan ta några kullar innan de får till det.
Bilagor:
#3 - 21 december 2010 22:27
Jag har lite frågor om palettciklid också som ni gärna får svara på =)

Mitt Par har lagt rom några gånger men det har inte blivit nå yngel av de tidigre och nu har dom lagt rom igen väldigt nära glaset på en rot så jag undrar om man kan ta bort roten med rommen på och stoppa de i ett mindre annat akvarium med samma vatten eller ska man låta ynglena få födas och vara med föräldrarna ett tag, är lite rädd att dom kan bli uppätna då ?
Är det någon som vet vilken färg befruktad rom samt obefruktad rom ska vara ?
#4 - 21 december 2010 23:24
PLTS skrev:
Jag har lite frågor om palettciklid också som ni gärna får svara på =)

Mitt Par har lagt rom några gånger men det har inte blivit nå yngel av de tidigre och nu har dom lagt rom igen väldigt nära glaset på en rot så jag undrar om man kan ta bort roten med rommen på och stoppa de i ett mindre annat akvarium med samma vatten eller ska man låta ynglena få födas och vara med föräldrarna ett tag, är lite rädd att dom kan bli uppätna då ?

Är det någon som vet vilken färg befruktad rom samt obefruktad rom ska vara ?

Låt romen vara kvar tycker jag. Den skall vara lite genomskinlig om den är befruktad inte vit. Då är den obefruktad.
Lekte dom på en rot och inte i en grotta?
#5 - 21 december 2010 23:39
Syret tar inte slut i krukan, samma vatten där som utanför, däremot kan ju hanen bli en aning hungrig om han inte kan ta sig ut :p Hur kom han in?

Är inte palettrom gulvit även om den är befruktad? Det är bäst att låta föräldrarna sköta äggen, de är bäst på det. Paletter är dessutom bra på att vakta ynglen, bara de har gömställen. Har ett stort par som fött upp en kull i ett sällskapskar.
#6 - 22 december 2010 10:18
Okej då kanske jag låter dom vara kvar :) nä dom grävde en liten grop under en rot och la sedan rommen på roten underifrån. Tidigare har dom lekt i en grotta men det gjorde dom inte denna gång.
Bilagor:
#7 - 22 december 2010 10:46
Jag har haft ett palettpar som lekte på ett blad, men det var ett litet och oerfaret par, och äggen försvann.
#8 - 22 december 2010 16:56
PLTS skrev:
Okej då kanske jag låter dom vara kvar :) nä dom grävde en liten grop under en rot och la sedan rommen på roten underifrån. Tidigare har dom lekt i en grotta men det gjorde dom inte denna gång.

Vad kul! då kan du studera hur rom och yngel utäxklas!
#9 - 22 december 2010 17:47
Javisst, dom är precis vid rutan :) men tyvärr är jag inte säker på om dom är befruktade eller ej.
Bilagor:
#10 - 22 december 2010 17:49
PLTS skrev:
Javisst, dom är precis vid rutan :) men tyvärr är jag inte säker på om dom är befruktade eller ej.

Om föräldrarna vaktar så blir det nog svans på dom snart! Kolla om du kan se pyttesmå svarta prickar i romkornen.
Om de inte är befruktade borde det vara ludd på dom vid det här laget.

Annons