palettciklid

#1 - 13 maj 2008 16:30
Jag har precis startat ett palettciklidakvarium, jag undrar bland annat hur lång tid det tar innan dem leker , mm ? :)
#2 - 13 maj 2008 16:36
Håller de på att visa upp sig för varandra osv?
#3 - 13 maj 2008 17:57
Det brukar inte dröja speciellt länge om de är lekmogna. Kanske max en vecka och har du riktigt tur har de redan börjat :)
#4 - 13 maj 2008 18:01
HJ-C skrev:
Håller de på att visa upp sig för varandra osv?

nä men dom är vid varandra hela tiden
#5 - 13 maj 2008 18:26
Ja, accepterar de varandra så brukar det gå rätt kvickt. Ibland får man exemplar som bara inte tål varandra i början, men paletter brukar ju vara lättlekta annars.
#6 - 13 maj 2008 21:15
henalg skrev:
Jag har precis startat ett palettciklidakvarium, jag undrar bland annat hur lång tid det tar innan dem leker , mm ? :)

Jag misslyckade ganska ordentligt med paletter. Fick hem ett perfekt lekpar. De gick säkert sex veckor och bara glodde på varandra. Bestämde mig för att sätta ned en hona till. Det var inte så klokt. Hon blev snabbt mobbad och återfanns död efter några dagar!

Efter ytterliggare någon tid lekte så paret. Det blev 15-20 frisimmande yngel! Inte nog med det. Hanen ansåg tydligen att detta var honans fel och gav henne rejält med stryk så fort han kom åt.

Fick flytta honan till en evakueringsburk. Där har hon det bra nu. Hanen däremot blev så deppad att han tvärdog!

Så kan det gå i akvarievärlden....
#7 - 14 maj 2008 13:12
Jo, sånt händer ju. Har haft hanar som har jagat ihjäl alla artfränder direkt, och bara kunnat vara ensamma (i stora kar, ändå). Håller just nu på att surna till på en hane som bara hatar sin hona, och har hållit på med det ett bra tag nu. Kan inte alls få honom att acceptera henne, och vill inte släppa ner någon ny.
Så när de kommer att leka är rätt omöjligt att svara på. När kommer hunden att skälla?
#8 - 14 maj 2008 14:12
är det något mer man behöver veta ???? :0)
#9 - 14 maj 2008 15:07
Du får nog specificera frågan lite...? Är det något speciellt du undrar över?
#10 - 14 maj 2008 15:20
asså med leken ,något som är jag behöver veta??
#11 - 14 maj 2008 15:37
Ja, vad vet du?
Vanligaste missen är kanske att man särar på lekpar och yngel för tidigt.
#12 - 14 maj 2008 16:55
typ inget ting för utom det du sa
#13 - 14 maj 2008 16:57
Du behöver inte veta något :)
Paletter sköter sig själv ;)

De vill gärna lägga sina ägg i taket på en grotta annars kräver de inget speciellt.
#14 - 14 maj 2008 17:00
Jag har en kompis som har paletter men inte vill ha yngel men det löste dom ändå, dom grävde sig en grotta under en sten där dom nu har sina yngel.

Så man brukar inte behöva tänka på så mycket mer än att man har Hona och hane vissa butiker kan inte se det...men annars kräver dom inte så mycket...
#15 - 14 maj 2008 17:02
smegga skrev:
Jag har en kompis som har paletter men inte vill ha yngel men det löste dom ändå, dom grävde sig en grotta under en sten där dom nu har sina yngel.

De är makalösa :D

Ynglar mer än mina Guppy :p
#16 - 17 maj 2008 10:50
Jag köper alldrig mer paletter ..
dom han nästan aldrig göra sig fria från ynglen innan de kom nya,
blir agresiva mot allt annat .. spöa min segelfenspleco på 40cm ..
butikerna tar ju knapt imot ynglen heller o vännerna vill man inte ge dom till o utsätta för samma helvete ..
#17 - 17 maj 2008 19:55
mayday skrev:
Jag köper alldrig mer paletter ..

dom han nästan aldrig göra sig fria från ynglen innan de kom nya,

blir agresiva mot allt annat .. spöa min segelfenspleco på 40cm ..

butikerna tar ju knapt imot ynglen heller o vännerna vill man inte ge dom till o utsätta för samma helvete ..

Lite så är det, tyvärr.... Eller, ganska mycket så faktiskt [:o]

Men deras yngelvård är inte nådig och har de bara riktigt mycket utrymme så går det.
De offrar verkligen sitt liv för sina små yngel, helt otroligt [:o]
När vi köpte vårt 450L fick vi ett antal Paletter i olika storlekar och de hade fött upp yngel som överlevt tillsammans med 25st. Scalarer. Snacka om yngelvård [B)] :D

Annons