palettciklid

#1 - 4 april 2008 17:10
[FONT=Fixedsys][COLOR=black]Jag har fått ett palettciklidyngel av en kompis.. eller det är väl inte direkt ett yngel men ganska stort.. ca 3cm eller något sånt. Jag har platy guppy malar o lite andra fiskar... om jag ska köpa en partner till palettcikliden.. kán jag istället då köpa en hona och en hane till och då har jag 2 honor och 1 hane? kommer dem att äta upp mina guppy?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Fixedsys]ch om jag bara köper en hane.. kommer de ändå äta upp mina guppy i så fall? Jag har ett 63 liters akvarie.[/FONT]

[FONT=Fixedsys] Tack[/FONT]
#2 - 4 april 2008 17:18
I ett 63 liters får det inte plats så mycket mer än ett lakpar av paletter, och isf ska du bara ha en av varje kön. Den överblivna honan kommer säkerligen att mobbas ut av paret och hon kommer att föra en tynande tillvaro.
Släpper du dem tillsammans med de övriga fiskarna är risken stor att de kommer att jaga dessa till döds när de ska leka och skapa sig revir.
#3 - 7 april 2008 16:17
Håller med..

När jag hade fått mitt akvarium precis (54 liter), så dog en efter en av mina fiskar. Och jag hade 1 hane och 1 hona. En av anledningarna var nog att dom la yngel och att dom inte hade tillräckligt med gömställen.:(

Annons