Palettciklid

#1 - 20 januari 2006 20:30
God kväll alla vänner...
jag har just skaffat mig ett palettciklid par..!! Jätte fina, finns här någon som kan berätta lite för mig om deras beteende..? Skulle bli så glad.[:I]
#2 - 20 januari 2006 20:48
Ja dom är lätt lekta o kan bli rätt aggresiva under lek,sen vet jag inte men mina är kanon föräldrar dom sköter om sina yngel o ger sig på alla som försöker komma i närheten har en pleco som är ca 15cm han har inte en chans o komma inärheten.Dom har skarpa färger när dom leker o är jätte fina.
Mina går ihop med skalarer,dvärgciklider,algätare och plecos.
#3 - 20 januari 2006 21:00
Hej

Palletciklider är lättlekta. De lägger äggen i en grotta.Honan vaktar dem inne i grottan medasn hanen vaktar reviret utanför.Den är inte alltför aggresiv.Den sköter nästan alltid om sina yngel :)
#4 - 20 januari 2006 21:20
Nu blir jag osäker på vem som är hona och hane av mina.....jag har en grotta som den ena paletten nu är i hela tiden, jag trodde det var hanen, den är störst, den andra simmar runt ute i akvariet...jätte färgrann och mycke mindre..? hur kan jag se vem som är hae och hona..Tack för att ni hjälper mig..
#5 - 20 januari 2006 22:16
hejsan

Honan får en stark lila aktig färg på buken när de leker och det är honan som är liten och hanen är den längsta av dem och han vaktar utanför reviret t.ex en grotta.

MVH Macke_fisk
#6 - 20 januari 2006 23:11
Tack för att du svarade så fort.....nu vet jag vem som är vem..tror du det kan vara ägg i grottan, han har varit där i två dagar nu, jag har inte sett honom utanför grottan....
#7 - 21 januari 2006 18:29
jag tror det är ägg i grottan. kan du se in i grottan och kolla om där är ägg. Jagar paret bort andra fiskar när de kommer för nära. har de också grävt i grottan. för om de har grävt i grottan och de jagar bort andra fiskar och att hanen e där ofta så måste det vara ägg.

MVH Macke_fisk
#8 - 21 januari 2006 19:01
[quote=Inez]Nu blir jag osäker på vem som är hona och hane av mina.....jag har en grotta som den ena paletten nu är i hela tiden, jag trodde det var hanen, den är störst, den andra simmar runt ute i akvariet...jätte färgrann och mycke mindre..? hur kan jag se vem som är hae och hona..Tack för att ni hjälper mig..[/quote]

En bild på ett av mina par, som tydligt visar skillnaden mellan hane och hona. Honan är den längst fram.
#9 - 21 januari 2006 19:46
det var ett fint par palett ciklider.väldigt fina färger:D:D
#10 - 21 januari 2006 20:30
Jag försöker själv att få yngel med palettciklider. Jag har aldrig försökt förut och jag undrar om det tar lång tid innan det kan ske? Jag har ett par palettciklider och en golden hane och tre golden honor. Försöker få dem att skaffa yngel också. Jag har många grottor som de kan gömma sig i men de kanske inte har bestämt sig än.
#11 - 21 januari 2006 21:43
hoppas du får några yngel av dina paletter.

MVH Macke_fisk
#12 - 22 januari 2006 11:00
tack snälla ni för alla tips och råd, jag har inte sett några ägg, har lyst in i grottan med ficklampa men kan inte se något, hanen är i grottan hela tiden.

Tack Micke för den fina bilden på dina paletter....

Kom gärna med mer tips....hur lång td tar det innan det blir yngel..?
Kram
#13 - 22 januari 2006 11:31
[quote=Inez]tack snälla ni för alla tips och råd, jag har inte sett några ägg, har lyst in i grottan med ficklampa men kan inte se något, hanen är i grottan hela tiden.

Tack Micke för den fina bilden på dina paletter....

Kom gärna med mer tips....hur lång td tar det innan det blir yngel..?
Kram[/quote]

Tror mina paletter hade rom ca 12-14 dar innan de kom ut med sina bebisar. Sedan tog det ytterligare två dar innan de blev frisimmande. Men det var min hona som var mest i grottan då. Kanske din hane försöker locka din hona till lek men hon inte är riktigt lekmogen än? Eller så vaktar han faktiskt rom? Jag är ju som synes ingen expert på paletter utan gissar bara! :D Vet bara hur just mina gjorde!
#14 - 22 januari 2006 11:44
Jag vill oxå ha en egen zoon...hur gör man.? jag har just betalt in så jag blir guldmedlem för det förstår jag att man måste vara...[;)]
#15 - 22 januari 2006 11:48
[quote=Inez]Jag vill oxå ha en egen zoon...hur gör man.? jag har just betalt in så jag blir guldmedlem för det förstår jag att man måste vara...[;)][/quote]

Nejnej, zoonen är ett helt annat ställe, perfekt för att skapa sig en enkel, gratis liten hemsida där man kan lägga upp bilder på sina tjusiga akvarium tex! :D Gå in och registrera dig så är det bara att köra igång!
http://zoonen.com/perzoonen/

Annons