Palettciklid

#1 - 4 juli 2003 22:20
Hej!
Kan jag ha Palettciklider tillsammans med svärdbärare, guppy, kampfisk honor, Guldgurami, kardinaltetror och sebrafiskar?
Hur många av dem ska man ha? En hane och en hona eller?
[:-147]
#2 - 4 juli 2003 22:34
Ursprungligen skickat av Bubblan89

Hej!

Kan jag ha Palettciklider tillsammans med svärdbärare, guppy, kampfisk honor, Guldgurami, kardinaltetror och sebrafiskar?

Hur många av dem ska man ha? En hane och en hona eller?

[:-147]

Svärdbärare = fungerar
Guppy = fungerar
kampfisk honor = ingen aning
Guldgurami = har för mig att guramis vill ha en lugn miljö. Kan nog bli stressade av paletterna
Kardinaltetror = fungerar
Sebrafiskar = borde fungera

1 hane och 1 hona räcker.
#3 - 4 juli 2003 22:35
Det är nog ingen bra ide för när dom leker kommer dom äta upp dina firrar...!
#4 - 4 juli 2003 22:39
Ursprungligen skickat av Maffe

Det är nog ingen bra ide för när dom leker kommer dom äta upp dina firrar...!

Under förutsättning att man inte har ett väldigt litet kar så går det bra att ha ett par paletter med "sällskapsfiskar".
#5 - 5 juli 2003 09:30
Det är ett 112 liters akvarium.
Men kommer dom att äta upp mina fiskar om dom leker??
Jag kanske kan byta ut Guldguramisarna mot två Palettciklider
#6 - 5 juli 2003 09:58
Du kan sagtens holde paletter sammen med de levendefødende i et 112 liters akvarium. Du skal kun have et par. De vil ikke æde de andre fisk hvis de yngler, men paletter kan være ganske agressive når de har unger.
Guramierne skal du ikke holde sammen med paletter.

Volds
#7 - 5 juli 2003 10:41
Volds, varför ska man inte ha gurami tillsammans med paletter? Jag har tre guramis tillsammans med mitt palettpar som har ynglat två gånger under en månad, och det har inte varit några som helst problem...

Däremot skulle jag själv vilja flika in med en annan fråga i den här tråden. Hur länge behöver ynglen vara med sina föräldrar innan man kan dela på dem? Överlever ynglen utan föräldrarna från början, bara de får mat, eller har de någon annan betydelse för ynglen?

Tacksam för svar!
#8 - 5 juli 2003 11:55
Tack för alla svar.
Jag ska nog skaffa ett par Palletciklider.
Men först måste jag nog sälja Guldguramisarna..
Men tror ni att man kan ha Palletter tillsammans med kampfisk honor?
Är dom lätt skötta?

#9 - 6 juli 2003 11:27
Ursprungligen skickat av Bubblan89

Tack för alla svar.

Jag ska nog skaffa ett par Palletciklider.

Men först måste jag nog sälja Guldguramisarna..

Men tror ni att man kan ha Palletter tillsammans med kampfisk honor?

Är dom lätt skötta?
Har ingen erfarenhet av kampfiskhonor men paletterna är tåliga och lättskötta.
#10 - 6 juli 2003 23:28
MusiCat
Selvfølgelig vil paletterne yngle selvom der er guramier i akvariet.
Det er mere guramierne jeg tænker på. De fleste labyrintfisk holder af fred og ro, og paletter er jo ikke just fredelige når de har yngel.
De eneste labyrinter jeg har set, der ikke lader sig forstyrre af ynglende paletter, er macropoder.

Paletynglen kan sagtens overleve uden forældrene...men ungerne lærer altså også noget om yngelpleje ved at være sammen med de gamle. Jeg plejer at tage ynglen fra når de er ca. 2 cm.

Volds
#11 - 7 juli 2003 10:23
Volds,
det är väldigt lärorikt att prata med dig! Man lär sig mycket! =)
Däremot så har mina guramis aldrig råkat ut för någonting där paletterna varit orsaken. Guramisarna håller sig mestadels uppe vid ytan eller i mitten av akvariet, och paletterna är nere i ena hörnet. Men det kanske beror på att jag har 350 liter, är akvariet mindre kan det kanske bli mer problem.

Ha det så bra!
#12 - 7 juli 2003 10:27
MusiCat hur går det med dina yngel???? har de kommit fram ur grottan ännu?
#13 - 7 juli 2003 10:50
Jodå, de kom fram, var runt 30 yngel. Sen nästa dag var det bara 12 kvar, så vi tog beslutet att flytta dem till ett annat akvarium, för att se om de överlevde bättre där, och det gör de. De växer och ser fina ut! Skulle helst velat låta dem gå kvar med föräldrarna, men de förlorade båda två kullarna förutom 12 yngel som jag fiskade upp. Håller på att fixa iordning ett nytt akvarium där paletterna ska få gå själva i lugn och ro.

Ha de gott LinK!
#14 - 9 april 2005 19:41
hörde från en här på zoopet att denne hade paletter1 hane+2honor i ett 63 liters
tillsammans med guppy svärdbärare honungsgurami pansarmal platys ancistrus
låter litet eller???
#15 - 10 april 2005 12:51
jag har 2 paletter tillsammans med 5 svärdbärare, 4 guppy+7 guppy yngel, 2 segelfens molly + 2 yngel, 2 kuhlii,3 kopparbarber, 1 dvärgurami , 1 13cm pleco och 1 3cm ancitrius. i ett 63 liters tills mitt 200l kommer hem. och det funkar jätte bra, ynglena har levt med paletterna nästan hela livet vilket är snart 2 månader. så det fungerar att även ha paletter med små fiskar i ett litet akvarium.
#16 - 11 april 2005 17:16
Tja

skojar ni med mig fan du kan ha alla dom firrarna med paletter jag har miljoner med guppis och guramis m.m med mina paletter och dom leker typ hela tiden.. alla mår bra fan det e lugnt skaffa lite fler firrar vetja... ha att bra hälsningar profset
#17 - 11 april 2005 21:42
Jag har märkt att vissa palatter funkar bra med andra fiskar medans andra kan vara mer agressiva. Min hane är totalt agressiv och det är svårt att ha andra fiskar i akvariumet förutom honom och honan (ja har ett 120l akvarium). Ja la till ett par malar och det verkar funka bra.
#18 - 12 april 2005 06:59
Jag tycker att paletter brukar bli lugnare ju fler fiskar de delar vattnet med.
#19 - 12 april 2005 15:16
man kan ha paletter med guramis det har jag men mina guppu blev uppätna
#20 - 29 mars 2006 18:48
[quote=Bubblan89]Det är ett 112 liters akvarium.
Men kommer dom att äta upp mina fiskar om dom leker??
Jag kanske kan byta ut Guldguramisarna mot två Palettciklider[/quote]

jag har guramin,blå,marmoerde,gula och mosaik.
platy
black molly
silver molly
gul molly
scalarer(dem är dumma)
1 par paletter(är i ett annat akvarium nu).
för att ynglen försvann.:confused:
#21 - 29 mars 2006 19:15
Guld/blå/marmorguramin, det vill säga Trichogaster trichopterus, är som jag har fattat det inte alls lika timid som t.ex mosaikguramin (Trichogaster leeri), och kan väl t.o.m själv vara ganska aggressiv, i alla fall mot artfränder. Guramina rör sig ju också ofta ganska högt upp, och paletterna långt ner.
#22 - 1 april 2006 20:54
2 par paletter

[:-56] Jag har skaffat ett par till av paletterna och många grottor ,men ändå slåss den hanen som jag hade i början,mot den nye hanen och honan.Varför gör han det?Är det något på gång.....ägg eller ynglar?
Hoppas på svar.
#23 - 4 april 2006 17:34
Hjälp!

:confused: [quote=Bonnie][:-56] Jag har skaffat ett par till av paletterna och många grottor ,men ändå slåss den hanen som jag hade i början,mot den nye hanen och honan.Varför gör han det?Är det något på gång.....ägg eller ynglar?
Hoppas på svar.[/quote]

Jag tror att jag har två olika paletter,den ene honan blir röd från munen till stjärt fenan och och en prick ,den andra honan bara röd på magenoch gul stjärtfena.Kan det vara troligt att det finns två olika men ändå lika?

Annons