Palettcikild

#1 - 28 februari 2007 17:52
Hur stora ska dom vara innan dom är könsmogna?
Sen undrar jag vad man kan ha för andra fiskar ihop med dom?

Kan man ha palettciklider ihop med eldbuk?
Vill helst ha några fler ciklider, några vackra roliga saker.

:)
#2 - 28 februari 2007 18:14
Jag har själv odlat mina paletter och dom började leka när honan var ca. 4 cm och hanen lite större. Svårt att säga. Dom var väl kanske över ett halvår gamla när dom började. Kanske mer.
Jag har dom tillsammans med marmorgurami, kilfläckstetror, ancistrus,segelfenspleco,corydoras. Och det funkar bra. Det är svårt att inte få paletterna at leka, har dom bara några grottor att välja mellan så leker dom nästan med en gång.
#3 - 28 februari 2007 18:34
Av egna erfarenheter så skulle jag inte beblanda dem med Guppy iallafall.
#4 - 28 februari 2007 18:38
Min hona är ca 4-5 cm och hanen ett par centimeter större. De har lekt och har just nu yngel som varit frisimmande 4 dagar ungefär.
Dock har honan jagat bort hanen och han får inte komma i närheten av ynglena, helst vill hon ha honom gömd bakom pumpen, varför vet jag inte riktigt då han verkade vara väldigt bra på att ta hand om ynglena han också.
Hursomhaver så går dom tillsammans med ancistrus, svärdbärare, guppy, glödbandstetror och viejitas dvärgciklid.
#5 - 28 februari 2007 19:07
Kan man ha palettciklider ihop med eldbuk?
Vill helst ha några fler ciklider, några vackra roliga saker.
#6 - 1 mars 2007 13:05
eldbuken är tuffare men ganska fredlig. Hur stort akvarium har du?
#7 - 1 mars 2007 15:34
Spiffen skrev:
eldbuken är tuffare men ganska fredlig. Hur stort akvarium har du?

Mitt kar är på 222 liter.
Kom gärna med några bra ciklidsorter som funkar ihop med paletterna.
=)
#8 - 1 mars 2007 18:52
Eldbuken funkar nog rent beteendemässigt med paletter, men de vill ha lite olika vattenvärden, paletter gillar ganska lågt pH, och eldbuken ganska högt. Båda är visserligen ganska anpassningsbara. Men en ciklid som skulle funka med paletter, och som dessutom också är från Afrika, Anomalochromis thomasi.
#9 - 2 mars 2007 09:47
min erfarenhet är att palleter är de västa som fins. totalla tyranner ... spöa upp mina plecos på 30cm helt galna fiskar ... sen får dom yngel o slaktar de som e kvar ,,,,,

Agresiv fisk som ska undvikas enligt min mening
#10 - 2 mars 2007 12:57
har mitt par ihop med tigerbarber, neontetror, siamesisk algätare och ancistrus. Barberna och pastellerna är en rött så bra combo. Barberna bryr sig inte så mkt om agressiviteten eftersom de jagar varandra och har sig hela dagarna själva, och skulle de bli för mkt så säger de ifrån. Samma gäller med siamesen.
#11 - 2 mars 2007 23:24
En kompis rätt så stora guldfisk får spö av hans palettciklider ibland :)
#12 - 3 mars 2007 12:39
Aldrig paletter tillsammans med slöjstjärt!! Oj oj oj.. det gick vilt till när jag fick hem min ex-killes palletter till mig. Trodde de inte va så revis hävdande som de var.. Men Hjälp va elaka de va mot mina fina goa söta slöjjisar.. Morr !! Men ja skulle kunna tänka mig ha paletter när mina slöjjisar går i graven, när nu det blir.. har haft dom i snart två år :)
#13 - 3 mars 2007 13:30
Tja, sköter du dina slöjstjärtar bra kan du få vänta i ca 40 år innan de går i graven :p

Deras framavlade dubbla stjärtfenor gör dem långsamma, med ett simsätt som liknar en skadad fisk, vilket gör dem till väldigt tacksamma offer för fenbitare, och revirhävdande fiskar.

Och man bör inte heller inte ha paletter med t.ex pansarmalar, det har jag dumt nog, och när paletterna har yngel har inte pansarmalarna mycket till fenor kvar. Kanske funkar i akvarier på några hundra liter.

Annons