palettbabys:)

#1 - 9 april 2007 10:06
Mina Paletter har lagt ägg och fått ca 40 små fina yngel. De har precis blivit frisimmande. Jag är ju ganska ny och vet inte riktigt hur jag ska göra för att mata dem...de går ju inte upp till ytan.
jag ska ge dem Sera micro till en början men hur:confused:
Gulesäcken är nästan helt borta så de bör ju äta mat alldeles snart.
Sedan tänkte jag ge mindre kräftdjur och så.
#2 - 9 april 2007 17:24
Jag såg precis att mina paletter också har frisimmande yngel!!
Ett 20-tal verkar det vara.

Hur ska man göra för att få dem att överleva? (har aldrig haft yngel innan).
Vad ska man mata med?

Har släppt i en fodertablett som föräldrarna äter på, och av "dammet" som blir av tabletten när det löser upp sig, verkar ynglen äta av.

Räcker det med sådan mat, eller vad ska man ha?

Tacksam för svar,

mvh
Nicke
#3 - 9 april 2007 17:41
När mina paletter fick yngel verkade det räcka med den vanliga maten. En av föräldrarna simmade upp, tog en foderflinga, simmade ner till ynglena och pressade ut maten genom gälarna så att den finfördelades. På det sättet fick ynglena mat.
Annars äter dom ju på blad och så också så jag tror inte att det ska behövas någon extrautfodring.
#4 - 9 april 2007 22:40
Tror man bara till att börja med ska se till att föräldrarna fåt ordentligt med mat, dom brukar vara duktiga på o mata sina bebisar själva.. Mina tar alltid med dom till maten, så sjunktabletter är ju bra. Finns de inga fiskar som käkar upp ynglen så simmar dom ju fritt ganska snart.
#5 - 10 april 2007 04:21
jag matade mina med nykläkt artemia

men var berädd o ha ett yngelkar redo om ca 3v då som ska separeras
#6 - 10 april 2007 07:03
mayday skrev:
jag matade mina med nykläkt artemia

men var berädd o ha ett yngelkar redo om ca 3v då som ska separeras

Varför! :confused:

mvh erik l
#7 - 10 april 2007 11:10
De flesta har strukit med och nu påterstår bara 8 små bebisar:( Men de äter inte...bara på blad och så..men e de verkligen tillräckligt för att de ska klara sig och bli stora?
Jag har redan förberett ett litet kar för dem när det är dags...Befolkningen som bodde i akvariet innan fick flytta till det lilla när jag märkte att de hade rom:)
Hoppas de klarar sig nu bara, sen blir ju frågan vart jag ska göra av dem när dom är vuxna..har inte plats för så många...
#8 - 10 april 2007 12:17
Jag fick yngel på mina för ett antal veckor sedan. 22 stycken närmare bestämt....

Jag har bara fortsatt att mata som vanligt i karet, lite oftare bara (vilket gör mina söta botior knalltjocka!!!), och sen har föräldraparet fått göra jobbet. Idag har jag fyra yngel som är välfödda och fina, de simmar helt fritt i karet bland alla andra galningar, och föräldraparet har börjat färga ut ordentligt så det är dags att plocka ut de små nu tror jag.

Sen har ett yngel tydligen bestämt sig i väldigt liten ålder att bakom bakgrunden är ett bra ställe att bo på, så där simmar ett stort, fint yngel som har haft obegränsad tillgång på mat helt uppenbart, då den är större än de andra. Har inte kunnat fiska upp den därifrån, då det är trångt, fullt med pupmar och annat, och bakgrunden är knögglig..... Så den fick vara kvar när vi upptäckte den för ett par veckor sen, och ska få komma upp så fort den är stor nog att inte längre kunna gömma sig i hålorna därbak!

Annons