Palett yngel :D

#1 - 25 juni 2008 11:20
Nu har jag fått palett yngel ca 50 st och honan tar hand om den exelente :) Ska man ge dem någon extra mat för att den ska växa snabbare eller ska man bara låta honan och hanen ta hand om ynglen ? Mvh Simon
#2 - 25 juni 2008 13:57
Du behöver inte göra något eller mata med något speciellt och föräldrarna kommer sköta sina yngel en månad framöver tills det är dags för nästa kull :)

Grattis ;)
#3 - 25 juni 2008 15:06
Kul! Grattis:)
#4 - 25 juni 2008 15:50
Nina82 skrev:
Du behöver inte göra något eller mata med något speciellt och föräldrarna kommer sköta sina yngel en månad framöver tills det är dags för nästa kull :)

Grattis ;)

Okej vad enkelt och bra :) Tack
#5 - 25 juni 2008 15:51
Passat skrev:
Kul! Grattis:)

Tack :)
#6 - 25 juni 2008 16:08
Kul att du äntligen fick ett par :)
#7 - 25 juni 2008 16:33
Kan berätta att vi flyttade vårt Palettpar för ett par veckor sedan till ett 84L med mycket begränsat med växter och ingen grotta just för att slippa få yngel eftersom de ska säljas. Igår hade de grävt ett hål vid bagrunden enda ner till bottnen och fäst sina ägg på bakgrunden så jag skulle säga att det nog är mer omöjligt att inte få yngel av Paletter :p. De lägger ägg även när de inte trivs *suck*...
#8 - 25 juni 2008 16:36
Nina82 skrev:
Kan berätta att vi flyttade vårt Palettpar för ett par veckor sedan till ett 84L med mycket begränsat med växter och ingen grotta just för att slippa få yngel eftersom de ska säljas. Igår hade de grävt ett hål vid bagrunden enda ner till bottnen och fäst sina ägg på bakgrunden så jag skulle säga att det nog är mer omöjligt att inte få yngel av Paletter :p. De lägger ägg även när de inte trivs *suck*...

Eller också är det svårt att få dem att inte trivas :p

Flyttade mitt par, för att ynglen ska få växa till sig lite ifred. Jag såg att honan började bli lite rund igen, så de fick flytta för att de inte skulle börja ge sig på ynglen, som för övrigt verkar vara albino allihop, trots att bara hanen är albino. De är nu i lektagen igen.
#9 - 25 juni 2008 16:44
Micke_A skrev:
Eller också är det svårt att få dem att inte trivas :p

Flyttade mitt par, för att ynglen ska få växa till sig lite ifred. Jag såg att honan började bli lite rund igen, så de fick flytta för att de inte skulle börja ge sig på ynglen, som för övrigt verkar vara albino allihop, trots att bara hanen är albino. De är nu i lektagen igen.

Mmmm.. [:o]. Dessa ynglar en gång i månaden så när dessa ynglen blivit ett par veckor skänker jag bort paret till lokala fiskaffären :(. Tycker bara att det är lite synd eftersom det inte är säkert att de säljs ihop sen :(.
Vad ska du göra med dina albinos sen då? sälja?

Våra stora yngel börjar bli lite väl kaxiga oxå, så snart är det deras tur att bli isolerade från de övriga. Finns inget stopp på detta förrän vi blivit av med alla *suck*..
#10 - 25 juni 2008 16:50
Nina82 skrev:
Mmmm.. [:o]. Dessa ynglar en gång i månaden så när dessa ynglen blivit ett par veckor skänker jag bort paret till lokala fiskaffären :(. Tycker bara att det är lite synd eftersom det inte är säkert att de säljs ihop sen :(.

Vad ska du göra med dina albinos sen då? sälja?

Våra stora yngel börjar bli lite väl kaxiga oxå, så snart är det deras tur att bli isolerade från de övriga. Finns inget stopp på detta förrän vi blivit av med alla *suck*..

Ja, jag har nog några affärer som är intresserade :)

Flyttade mina Pelvicachromis sacrimontisungar till det större akvariet för att de skulle växa bättre. Har ingen aning om hur många som fortfarande lever, ser dem knappt, men har rätt mycket växter och rötter i. Tror inte de andra fiskarna har tagit dem.
#11 - 6 juli 2008 20:18
Har haft mina i en vecka dom har börjat vakta en grotta nu och hanen har fått många skarpa färger och är på honan hela tiden!
Men dom säljer ju palleter för 35kr st så butiker borde va intreserade!
#12 - 6 juli 2008 22:05
Baf2 skrev:
Har haft mina i en vecka dom har börjat vakta en grotta nu och hanen har fått många skarpa färger och är på honan hela tiden!

Men dom säljer ju palleter för 35kr st så butiker borde va intreserade!

Problemet är bara att de flesta yngel tenderar att bli hanar och butiker vill ha ungefär jämna par, tyvärr [:o]
#13 - 6 juli 2008 22:11
Nina82 skrev:
Problemet är bara att de flesta yngel tenderar att bli hanar och butiker vill ha ungefär jämna par, tyvärr [:o]

Könen på ynglen har med pH att göra, ändra det, så kan du få fler honor. Om man lägger det precis rätt, så ska kullarna bli någotsånär jämna.
#14 - 6 juli 2008 22:17
Micke_A skrev:
Könen på ynglen har med pH att göra, ändra det, så kan du få fler honor. Om man lägger det precis rätt, så ska kullarna bli någotsånär jämna.

Mig veterligen kommer vi aldrig skaffa fler Palettyngel :D.. Har sett deras yngelvård och det var kul första två gångerna max.. sen blir de bara för mycket. Agressiva mot allt och alla. Tog hela vårt 450L som sitt revir och de andra fiskarna fick ligga och trycka bakom nåt :(. Tacka vet jag Siameser dock :D, de bangar inte för nåt :D.. Simmar sin lilla runda sen fortsätter de med vad de nu gjorde :p

Nej vår Palettid är förhoppningsvis över snart. Har bara 9 yngel kvar att bli av med ;)
#15 - 6 juli 2008 22:22
Nina82 skrev:
Mig veterligen kommer vi aldrig skaffa fler Palettyngel :D.. Har sett deras yngelvård och det var kul första två gångerna max.. sen blir de bara för mycket. Agressiva mot allt och alla. Tog hela vårt 450L som sitt revir och de andra fiskarna fick ligga och trycka bakom nåt :(. Tacka vet jag Siameser dock :D, de bangar inte för nåt :D.. Simmar sin lilla runda sen fortsätter de med vad de nu gjorde :p

Nej vår Palettid är förhoppningsvis över snart. Har bara 9 yngel kvar att bli av med ;)

Säg inte det, har själv fått palettåterfall åtskilliga gånger :p
#16 - 6 juli 2008 22:26
Micke_A skrev:
Säg inte det, har själv fått palettåterfall åtskilliga gånger :p

*rys* [:o]
#17 - 6 juli 2008 22:29
De är ju trots allt ruskigt vackra. Särskilt när jag hittar en sällsyntare art, som P. taeniatus, eller P. subocellatus, så kan jag inte låta bli :)

Kan för övrigt nämna att jag nyss såg att min ena bågfenshona har lagt ägg i en rot i 240-litersakvariet. Dock ingen schans att några överlever, för många glupska åbäken däri...
#18 - 6 juli 2008 22:34
Tycker att Paletter är alldeles för dominanta. Fattar inte hur de kan kallas nybörjarfisk. Jo, om man har dem själva i ett eget kar.

Lycka till med din kull :)
#19 - 6 juli 2008 22:37
Nina82 skrev:
Tycker att Paletter är alldeles för dominanta. Fattar inte hur de kan kallas nybörjarfisk. Jo, om man har dem själva i ett eget kar.

Lycka till med din kull :)

Tja, deras temperament varierar nog också en del mellan olika individer.

Tack :) Men som sagt, scalarer, discusar, tuppkammar, och tetror kommer nog att göra livet kort för dem. Eller syftade du på albinopaletterna?
#20 - 6 juli 2008 22:39
Micke_A skrev:
Tja, deras temperament varierar nog också en del mellan olika individer.

Tack :) Men som sagt, scalarer, discusar, tuppkammar, och tetror kommer nog att göra livet kort för dem. Eller syftade du på albinopaletterna?

Syftade på bågfenskullen men visst. Lycka till med albinopaletterna :p
Lär ju inte bli svårt att hitta hem åt dem.
#21 - 6 juli 2008 22:41
Nina82 skrev:
Syftade på bågfenskullen men visst. Lycka till med albinopaletterna :p

Lär ju inte bli svårt att hitta hem åt dem.

Nej, det tror inte jag heller :)
#22 - 6 juli 2008 23:31
Mina Paletter har ett gäng (30-40 eller fler) frisimmande yngel som de vaktar väldigt intensivt. Det flöt förbi ett litet blad från en växt och inte ens den fick komma i närheten av ynglen. Jag har inte sett röken av mina två Ancistrus (och min stackars Gastromyzon punctulatus) på fem dagar - är lite orolig att de har blivit brutalt mördade av mina Paletter. De har redan skrämt/jagat/bitit ihjäl sex Puntius nigrofasciatus så mina förhoppningar om att malarna lever är inte så stora.

Vad ska man egentligen göra med alla yngel? Ska jag låta dem växa upp och hoppas på att någon djuraffär tar emot dem - eller ska jag ta dem ifrån Palettparet och låta ynglen bli mat åt mina Tetror i det andra karet? Ni som vet en del om detta, vad är egentligen det bästa? Jag har inte plats för ett 40-tal fullvuxna Paletter - samtidigt vill jag inte göra något som förstör för mitt Palettpar, om det nu gör det? Det känns också en aning fel att låta dem bli mat - man kan ju se deras små ögon, mun och ivriga simtag för att hänga med sina föräldrar. :)
#23 - 7 juli 2008 09:26
Tetrax^ skrev:
Mina Paletter har ett gäng (30-40 eller fler) frisimmande yngel som de vaktar väldigt intensivt. Det flöt förbi ett litet blad från en växt och inte ens den fick komma i närheten av ynglen. Jag har inte sett röken av mina två Ancistrus (och min stackars Gastromyzon punctulatus) på fem dagar - är lite orolig att de har blivit brutalt mördade av mina Paletter. De har redan skrämt/jagat/bitit ihjäl sex Puntius nigrofasciatus så mina förhoppningar om att malarna lever är inte så stora.

Vad ska man egentligen göra med alla yngel? Ska jag låta dem växa upp och hoppas på att någon djuraffär tar emot dem - eller ska jag ta dem ifrån Palettparet och låta ynglen bli mat åt mina Tetror i det andra karet? Ni som vet en del om detta, vad är egentligen det bästa? Jag har inte plats för ett 40-tal fullvuxna Paletter - samtidigt vill jag inte göra något som förstör för mitt Palettpar, om det nu gör det? Det känns också en aning fel att låta dem bli mat - man kan ju se deras små ögon, mun och ivriga simtag för att hänga med sina föräldrar. :)

Affärer vill oftast inte ha Paletter förrens de är något sånär könsmogna så du lär ju få behålla dina små ett tag om du beslutar dig för att låta dem vara. Däremot kommer ditt Palettpar börja leka igen ganska kort efter om du nu beslutar att låta ynglen bli tetramat. Isf ska du nog dela på paret om det är möjligt.
Sista kullen av våra Paletter blev just tetramat och det var mycket uppskattat av tetrorna som är ena riktiga gamar. Äter allt.
#24 - 7 juli 2008 11:40
Det är ju lite grann därför man vill ha yngel, för att se dem växa till någotsånär vuxen ålder, och se´n sprida dem vidare, genom att ta dem till närmaste affär.

När jag häromsistens hade fött upp ett gäng Jack Dempseyyngel, och glatt gick med dem till affären, och vi upptäckte att min zebraciklidhane hade smygbefruktat (korsningar alltså), så blev jag inte så glad, för det innebar att de blev mat till några stora rovmalar han hade i affären. Inte riktigt min tanke med det hela.

De flesta affärer tar nog emot hemmaodlade fiskar, kanske lite beroende på art, men paletter brukar det väl vara hyfsad åtgång på. Jag har själv en kull albinopaletter som två affärer har visat intresse för, och även en kull Pelvicachromis sacrimontis (en annan palettart), som är från vildfångade föräldrar.
#25 - 9 juli 2008 16:54
Hur länge lever palettciklider?
Bilagor:
#26 - 9 juli 2008 16:58
7-8 år skulle jag tro, om de sköts bra, och inte leker sönder sig.

Annons