Nina82 skrev:Kan berätta att vi flyttade vårt Palettpar för ett par veckor sedan till ett 84L med mycket begränsat med växter och ingen grotta just för att slippa få yngel eftersom de ska säljas. Igår hade de grävt ett hål vid bagrunden enda ner till bottnen och fäst sina ägg på bakgrunden så jag skulle säga att det nog är mer omöjligt att inte få yngel av Paletter :p. De lägger ägg även när de inte trivs *suck*...
Micke_A skrev:Eller också är det svårt att få dem att inte trivas :p
Flyttade mitt par, för att ynglen ska få växa till sig lite ifred. Jag såg att honan började bli lite rund igen, så de fick flytta för att de inte skulle börja ge sig på ynglen, som för övrigt verkar vara albino allihop, trots att bara hanen är albino. De är nu i lektagen igen.
Nina82 skrev:Mmmm.. [:o]. Dessa ynglar en gång i månaden så när dessa ynglen blivit ett par veckor skänker jag bort paret till lokala fiskaffären :(. Tycker bara att det är lite synd eftersom det inte är säkert att de säljs ihop sen :(.
Vad ska du göra med dina albinos sen då? sälja?
Våra stora yngel börjar bli lite väl kaxiga oxå, så snart är det deras tur att bli isolerade från de övriga. Finns inget stopp på detta förrän vi blivit av med alla *suck*..
Baf2 skrev:Har haft mina i en vecka dom har börjat vakta en grotta nu och hanen har fått många skarpa färger och är på honan hela tiden!
Men dom säljer ju palleter för 35kr st så butiker borde va intreserade!
Micke_A skrev:Könen på ynglen har med pH att göra, ändra det, så kan du få fler honor. Om man lägger det precis rätt, så ska kullarna bli någotsånär jämna.
Nina82 skrev:Mig veterligen kommer vi aldrig skaffa fler Palettyngel :D.. Har sett deras yngelvård och det var kul första två gångerna max.. sen blir de bara för mycket. Agressiva mot allt och alla. Tog hela vårt 450L som sitt revir och de andra fiskarna fick ligga och trycka bakom nåt :(. Tacka vet jag Siameser dock :D, de bangar inte för nåt :D.. Simmar sin lilla runda sen fortsätter de med vad de nu gjorde :p
Nej vår Palettid är förhoppningsvis över snart. Har bara 9 yngel kvar att bli av med ;)
Nina82 skrev:Tycker att Paletter är alldeles för dominanta. Fattar inte hur de kan kallas nybörjarfisk. Jo, om man har dem själva i ett eget kar.
Lycka till med din kull :)
Micke_A skrev:Tja, deras temperament varierar nog också en del mellan olika individer.
Tack :) Men som sagt, scalarer, discusar, tuppkammar, och tetror kommer nog att göra livet kort för dem. Eller syftade du på albinopaletterna?
Tetrax^ skrev:Mina Paletter har ett gäng (30-40 eller fler) frisimmande yngel som de vaktar väldigt intensivt. Det flöt förbi ett litet blad från en växt och inte ens den fick komma i närheten av ynglen. Jag har inte sett röken av mina två Ancistrus (och min stackars Gastromyzon punctulatus) på fem dagar - är lite orolig att de har blivit brutalt mördade av mina Paletter. De har redan skrämt/jagat/bitit ihjäl sex Puntius nigrofasciatus så mina förhoppningar om att malarna lever är inte så stora.
Vad ska man egentligen göra med alla yngel? Ska jag låta dem växa upp och hoppas på att någon djuraffär tar emot dem - eller ska jag ta dem ifrån Palettparet och låta ynglen bli mat åt mina Tetror i det andra karet? Ni som vet en del om detta, vad är egentligen det bästa? Jag har inte plats för ett 40-tal fullvuxna Paletter - samtidigt vill jag inte göra något som förstör för mitt Palettpar, om det nu gör det? Det känns också en aning fel att låta dem bli mat - man kan ju se deras små ögon, mun och ivriga simtag för att hänga med sina föräldrar. :)