palett med annan sort?

#1 - 22 januari 2011 14:57
Hej!

Jag har tänkt skaffa mig ett par palettciklider och nu i mitt 112l akvarium har jag 6 platys 5 små guppys och 6 kuhliiålar och malar. Går dessa bra ihop ?
#2 - 22 januari 2011 16:32
Paletter kan vara rätt tuffa mot andra. Min son ville ha paletter med sina pansarmalar och svärdbärare - jag lät honom försöka finns ju inget som är bättre än att lära själv, trots att jag varit rätt tveksam kring paletter. Det ser ut att bli en ganska dålig ide. Pansarmalarna fick igår flytta över till ett annat akvarium efter att ha blivit rejält hunsade en tid. Nu är han själv tveksam till om det är paletterna ska få bestämma allt eller inte.
Jag har iofs sett paletter gå med svärdisar och andra "snälla" fiskar men de kan vara tuffa när de blivit par och ska leka.
#3 - 22 januari 2011 17:17
Men hur stort akvarium hade du, och hur stora var paletterna?
#4 - 22 januari 2011 19:43
Hmm - japp det var ett mindre akvarium 54 liter och paletterna var ca. 7 cm. Vi hade dock paletter med svärdisar innan och det funkade bra då.
Som sagt jag hade hoppats att grabben valt kakaduorna i det akvariumet.
Jag tror dock oberoende av storlek att du inte ska blanda med pansarmalar eller andra bottenlevare eftersom de ska konkurrera rejält.
#5 - 22 januari 2011 20:39
I 112L är det nog bäst att inte köra med paletter tillsammans med pansarmalar.
#6 - 23 januari 2011 07:47
Har man ett lekpar kan det bli tufft för de fiskar som bor i samma akvarium. Jag har mitt par ensamma nu i ett 70 liters kar, dom andra fick flytta allt eftersom när paletterna började leka.

Men det är mycket givande och tacksamt att följa ett par genom lek, äggläggning och så vidare. Mitt par är inne på sin andra kull nu, vilken precis igår kom ut ur grottan. Föräldrarna är mycket omvårdande så det är jättekul att sitta och titta på deras familjebestyr. Dessutom är dom ju så vackra :)

Tyvärr har jag dragit på mig för många akvarier och ska därför försöka hitta en ny ägare till detta unga par. Ska byta ut de tre jag har igång just nu mot ETT större nu framöver.
Lycka till!
#7 - 23 januari 2011 09:28
Men hur stora är paletterna när dom är könsmogna? Man kan ju kanske köpa dom som är lite mindre.

Annons